Ögonen slutar inte rinna..

T

Tooveee

Har ett kallblodssto vars ögon började rinna lite för ca 1½ vecka sen. Då hade vi just släppt henne på bete så jag trodde det var flugorna men nu igår och idag har det runnit otroligt mycket.
Det vänstra ögat har även svullnat upp..:crazy:

Har hittills bara använt en flughuva och torkat rent med bomull och vatten men innan jag ringer vet. tänkte jag bara höra med er om ni har erfarenhet av rinnande ögon tidigare?

Edit: Vill även tillägga att hon har som "ögongubbar" eller massa klet i ögonvrån och längs tårkanalen. Det är inte bara vanligt klegg utan jättemycket och det blir stora ränder under ögonen efter allt rinnande. :confused:

Sv: Ögonen slutar inte rinna..

Så där blir en eller två hästar här hos oss också varje sommar! Men du, vi löser det såhär, varje gång. Vi har planterat kamomill, och så tar vi blommor och torkar. Det gör man normalt sett te av för att dricka, men gör en halvliter kamomillte som står i en flaska i kylen. Fyll en liten plastspruta (från vet el apotek) utan kanyl, och lägg i rumsvärme. Skölj ögat med det. Till och med vår distriktare rekommenderade detta! Och det funkar alltid.
Jag vet inte var du får tag i torkade kamomillblommor annars förstås. Tebutik? Hälsokostaffär? Plantor finns i växtbutik. Kanske som frön i fröpåse.

//Annika

Efter så lång tid som 1,5 veckor utan förbättring så hade inte jag väntat längre utan ringt veterinär. Är ögat dessutom svullet så behöver hon förmodligen någon form av ögondroppar.

Börja inte kladda med hemgjorda saker utan att en veterinär har tittat på ögat för risken finns att du förvärrar det.

Vissa hästar är känsliga och då får man vara ännu mer försiktig. Vår ena får tex inflamation i ögonen av hård blåst därför får han komma in några timmar åt gången de dagar som det blåser mycket.
Kolla också så att inte flughuvan irriterar ögonen, vissa är så dumt konsturerade att de ligger mot ögonfransarna och irriterar.
De som fungerar bäst för vår känsliga häst är de huvor som är helt mjuka så att de inte kan hamna fel och skava.

Sådär blir min fyraåring också om han inte har luva, vet inte om det är sol, blåst eller insekter. Jag kokar vatten(som får svalna) och tvättar ögat med det + luva, då blir det bra. Är det lite värre finns det ögondroppar typ på apoteket i små pipetter som man kan skölja själva ögat med. Vid något tillfälle har vi också fått rek av vet att använda sån receptfri ögonsalva, minns ej namnet.
Om det inte blir bättre efter ett par dagars tvättande skulle jag ringa vet.

Noviform heter ögonsalvan. Finns receptfritt på apoteket. Min häst hade liknande symtom förra sommaren och vi behandlade honom med salvan i några dagar så blev han mkt bättre. I år har jag varit mycket mer nogrann med att han har huva på sig de riktigt insektstäta dagarna och då har vi sluppit ifrån de problemen.

Precis som TinyWiny säger: Ring veterinär!

Har ögonen inte slutat rinna ganska snart efter att man tvättat och satt på flughuva så ska man ringa veterinären och inte vänta mer! Ögonproblem är inte att leka med.

Vi har ett fullblodsto som hade haft rinnand eögon antagligen hel alivet och vi testade lite allt möjligt, men sen fick vet komma och skriva ut örondroppar och vips så var hästen bra!!!!!

Började hon rinna innan ni började använda huva? har nog två som bli rmer geggiga av sådana näthuvor, omd et är att ödonen inte får riktig luft/vinddrag elel rnåt..

sen tycker jag dock att huvorna är bra, hörde skräckhistoria om en häst där flugorna lagt ägg I ÖGONEN!!!!

Alltså jag kom nyss från hagen, for dit och kollade till henne. Inatt sov hon ute och det har regnar . Inte ett enda spår av rinnande från ögonen och det vänstra har återfått sin normala storlek :eek:

Dock hade hon plockat av sig luvan men det måste ju vara solen/myggorna som gjort att det runnit från ögonen.
Vi köpte ju flughuvan i söndags så hon har bara haft den två dagar och då har det varit sisådär, fortfarande runnit..

Vad tror ni?

Sådär blir min fyraåring också om han inte har luva, vet inte om det är sol, blåst eller insekter. Jag kokar vatten(som får svalna) och tvättar ögat med det + luva, då blir det bra. Är det lite värre finns det ögondroppar typ på apoteket i små pipetter som man kan skölja själva ögat med. Vid något tillfälle har vi också fått rek av vet att använda sån receptfri ögonsalva, minns ej namnet.
Om det inte blir bättre efter ett par dagars tvättande skulle jag ringa vet.

Jo jag tänkte ringa vet. nu idag skulle bara dit och kolla till dom först. Har pratat med lite hästfolk häromkring men dom tror bara det är insekterna.

Ska jag avvakta och se eller ska jag ringa till vet. iaf? Vad tycker ni?

Om det är bättre nu skulle jag tvätta och se till att hon har en bra luva som sitter kvar. Ge det ett par dagar till för att se hur det blir.

Jag tycker du ska ringa veterinären och berätta vad som hänt. Sen överlåta till vet att rekommendera behandling och om han/hon behöver komma ut och kolla. Kostar inte många kronor att ringa...

Om hästen haft flughuva på sig två dagar och du tvättat ur ögat och det faktiskt blivit bra av den behandlingen, så är det troligtvis bara insekterna. I så fall kommer nog veterinären inte behöva komma ut och kolla. Men rinniga ögon kan även vara allvarligt och behöva behandling snabbt för att de inte ska förlora synen.

Jag tror att det beror på insekterna men samtidigt har jag ingen erfarenhet av detta själv så det känns bra att få höra hur andra tänker kring detta.

För när det är mulet blir det bättre och nu är det ju bra igen när det regnar så! Får väl hoppas på en regnig sommar :angel:

Ska kolla hur det ser ut imorgon om det är bättre/sämre osv.

Igår var det skinande sol, varmt och myggigt. Det rann blodblandat slem ur båda ögonen och var svullet osv. :sad:

Så jag bad min granne kolla på det och hon konstaterade att det var ögoninflammation. Det tror jag också att det kan vara för idag är det mulet ute då är det mycket bättre men fortfarande lite svullet. Så det blir att ringa vet. på måndag.

Har ni nån erfarenhet av hästar med ögoninflammation?

Ring till veterinären nu på en gång och fråga! Det är lördag idag, ska häststackaren stå med blodblandat slem rinnande ur ögonen ända tills måndag har du tänkt?

Du har ju vetat om i nästan två veckor att det är något bry med hästens ögon,gör något åt saken!

Det är relativt vanligt att hästar får ögoninflammation. Oftast inte så farligt, lätt att behandla med ögonsalva men en veterinär behöver kolla på det! Blodblandat slem har jag dock aldrig sett... Var jag du skulle jag ringa veterinären på momangen! Man kan ju alltid höra med dem på telefon!

Angående kamomillte, som är väldigt bra att badda med, så kan du köpa vanligt sånt te på en matvarubutik, blanda och låt svalna. Sen är det bara att badda! Men hör med en veterinär först!

Senast ändrad av en moderator:

Tycker det låter som en vanlig ögoninflammation. Skulle låta vet. titta på det.
Min häst fick det förra sommaren och det var lätt åtgärdat med rätt salva.

Det låter som att din häst drabbats av en konjunktivit, en ögoninflammation, som ofta orsakas av bakterier. Flugfötter kan sprida smittan.

Hästen bör undersökas och behandling sättas in. Tills veterinären kommer ska du hålla ögat rent och skölja ur allt gojs med rikligt med NaCl.

Obehandlad ögononflammation kan ge komplikationer och det finns alltid en risk att det inte "bara" är en simpel ögoninflammation utan en skada/inflammation i hornhinnnan eller uvea.

Ring vet nu.

Tycker det låter som en vanlig ögoninflammation. Skulle låta vet. titta på det.
Min häst fick det förra sommaren och det var lätt åtgärdat med rätt salva.

Har pratat med vet och det blir salva. Pratade även med förra ägaren igår och hon sa att hästen brukar få problem med ögonen på sommaren då hon är väldigt överkänslig mot insekter. Förra ägaren använde bara flugmask och rengjorde.

Så ja, då vet jag ju iaf vad det är för fel.. :crazy:

Har du 'bara' pratat med vet eller har vet undersökt hästen?

Utan att undersöka kan de ju inte utesluta t ex hornhinneskada.

Salvan du har fått innehåller antibiotika. Den är mot en bakteriell infektion och inte mot "insektsöverkänslighet". Hoppas att hästen är undersökt ordentligt.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är helt uppäten kring ena ögat! Stora sår precis i ögonvrån och en bit ner och ögat rinner. Jag har fått ögonsalva av veterinär...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 328
Senast: mackan
·
Däggdjur Familjens kanin har fått ett rinnande öga. Pälsen under har varit stel av torkad klar vätska. Jag har gjort rent under ögat nu och då...
Svar
2
· Visningar
1 903
Senast: Ajda
·
Hästvård Vårt sto fick för cirka 3 månader sedan rinniga ögon. Huden under ögonen blev hängiga och det såg verkligen inte bra ut! Så vi kontakta...
Svar
8
· Visningar
2 147
Senast: Mary91
·
Hästvård Om ni haft häst med den skada, hur lång behandlingstid med mediciner har ni fått? Min ponny får återkommande ögonskador och på min...
2
Svar
21
· Visningar
9 053
Senast: Hanna_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar