ögon infektion?

noble art

Trådstartare
Jag vill börja med att säga att vet kommer om en vecka, men vill ha lite tips på egen vård.
Min ponny har fått väldigt irriterade ögon, de rinner, kommer ut gul/vitt klet och de är röda, ant ögoninfektion tror jag.
Vad gör jag innan vet kommer? tvättar med vatten? koksalt? aloe vera? eller kan jag lägga i lite av ögon salvan noviform?
nått annat tips?

Sv: ögon infektion?

Har inget bra svar med sitter med samma problem. Veterinären kommer inte förrän nästa torsdag. Jag har märkt att det skiftar väldigt beroende på väder, blåst som det är nu är värst:(

Så jag väntar med spänning på vad du får för svar:)

Ja, du kan lägga i lite av ögonsalvan. Borde inte vara några problem. Blir det inte bättre så blir det förmodligen inte värre. Min gamling har haft så här flera gånger och blivit hjälpt av noviform. Var bara försiktig hur du lägger i. Se till att inte smeta utåt i ögat. Lägg bara längst ner och låt hästen blinka ut det.

aha, det varierar menar du? för igår var han mindre röd vilket jag tyckte var bra, men plötsligt mer röd igen idag.
Ska lägga i noviform imorgon, om han nu tillåter det....

Ja, du kan lägga i lite av ögonsalvan. Borde inte vara några problem. Blir det inte bättre så blir det förmodligen inte värre. Min gamling har haft så här flera gånger och blivit hjälpt av noviform. Var bara försiktig hur du lägger i. Se till att inte smeta utåt i ögat. Lägg bara längst ner och låt hästen blinka ut det.

Verkar svårt att få in det i ögat då han blinkar, slår upp med huvudet m.m ngt tips?

Vi fick vara två för att få i det. Bremsa kanske, i fall att han absolut inte vill.

Man wäntar inte en wecka om hästen har ögoninflammation!!! Och när man i nästa andetag funderar på att twätta ögonen med Aloe Wera bör man nog läsa på en hel del om grundläggande hästwård.

Will det sig illa har din häst inga ögon om en wecka. Troligen är det en simpel konjunktiwit (inflammation i ögats bindehinna), men det kan också wara något betydligt allwarligare.

Man wäntar inte en wecka om hästen har ögoninflammation!!! Och när man i nästa andetag funderar på att twätta ögonen med Aloe Wera bör man nog läsa på en hel del om grundläggande hästwård.

Will det sig illa har din häst inga ögon om en wecka. Troligen är det en simpel konjunktiwit (inflammation i ögats bindehinna), men det kan också wara något betydligt allwarligare.

Tack! Jag tänkte precis detsamma. Min förra häst hade ofta ögoninflammationer och det fanns inte en chans att jag väntat en vecka med behandling. Vet kom samma dag!

JAG SJÄLV hade aldrig uthärdat att gå med ögoninf i en vecka!!! Det gör ju så ont...

OJ, jag har nog inte fattat att det kan vara så illa!! Jag trodde att om det inte är ögoninfektion, utan bara nått annat, ja, vad egentligen? Det är inte vet`s fel, utan mitt. Han kommer då för att vacc o jag tyckte det var bra att be honom kolla då, men sk ringa ngn annan direkt idag.

Vill bara förklara mig att jag inte på nått sätt slarvar, eller inte bryr mig, NEJ detta handlar endast om okunskap från min sida och det var därför jag postade denna tråden, så jag tackar för svaren!

Något annat kan vara något främmande i ögat, ett gruskorn, en bit hö, en liten pinne osv. det kan också vara en skada på hornhinnan även om det som orsakade skadan är borta.
Om man då väntar en vecka kan ögat vara väldigt illa däran.

När våra får irriterade ögon,ofta på somrarna då man missat att ha flughuvan på, brukar jag tvätta med steril koksaltlösnng.
Jag köper på Apoteket sprayflaskor som man sprutar direkt in i ögat,man få ta det försiktigt så de inte blir skräckslagna....Det får ut sand eller sånt som de ev fått in i ögat och sköljer rent.Sedan lägger jag en tunn sträng med Noviform innanför undre ögonlocket.Brukar bli bra på ett par dagar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har rosacea eller väldigt känslig hy i ansiktet som vill dela med sig om vilka hudvårdsprodukter ni använder? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 282
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Pga medicinering så är min hud jättefet. Vi snackar så pass att jag 6 timmar efter tvätt har ett lager med fett i hela ansiktet att jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 728
Senast: Modest
·
Hundhälsa Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga...
Svar
8
· Visningar
3 809
Senast: Hyacinth
·
Katthälsa Min ena katt har fått hudproblem. Jag upptäckte det första symtomet i helgen. Då var det ena bröstvårtan som var sårig. Eller typ som...
Svar
1
· Visningar
978
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka