Ogödslat och sent slaget

nyaste

Trådstartare
Har äntligen fått tag på hö, ska och hämta idag :banana: Har haft total panik ett par dagar på grund av att allt hö vi hade var vi tvungna att slänga, och har haft ett h-vete att få tag på nytt. Nå, höet vi hittade är oanalyserat och jag misstänker att näringsinnehållet kanske inte kommer att vara det absolut bästa, men man måste ta det som hittas här i trakterna nu, eftersom alla bönder har slut i sina lador och förråd. Just nu så känns det bara som att så länge det är bra hygieniskt så är jag nöjd, och ser partiet bra ut som jag hämtar idag, så kommer jag att reservera allt han har kvar!
Det är ogödslat (flera år) och sent slaget. Protein nivån är ju säkert skit och ingenting, så jag får väl fodra upp ordentligt med extra protein till gamlingen och även börja ge till den yngre också. Men vad annat? Vad är era erfarenheter av sådant hö? Eller är jag helt ute och cyklar då jag tänker på det här viset om ogödslat? Analys ska tas på det, men hur ska jag fodra tills jag får analysen? Extra protein och mineraltillskott kanske, men något annat också att tänka på?

Senast ändrad:
Sv: Ogödslat och sent slaget

Analyssvar brukar man få på två dagar, så krångla inte för mycket innan du vet.

Mineraler skulle jag nog ge, men inte börja med något kraftfoder, extra protein eller liknande innan du har analysresultaten...

Mitt är också från en ogödslad vall och slaget i slutet av augusti.
Per kg foder har jag 5,8 MJ och 37 g smrp. Inte alls dåligt tycker jag - jag var beredd på riktiga skitvärden och hade bunkrat upp med kraftfoder... fick tänka om helt! :o

Det är inte tidpunkten på året som är avgörande utan när i tillväxten det höggs.
Jag högg andraskörden den 5 september och hade per kg foder 6,5 Mj och 84 smrp. Så ta det lugnt och analysera, gärna från fler balar då det kan skilja på var på stycket det växt. Normalt går man diagonalt över fältet just innan man pressar.

Rolle
IpL

Oj, det låter ju inte illa. Man kan ju alltid hoppas att det är någorlunda bra då i alla fall. Jag inbillade mig att hö som är på det här viset är väl ungefär "tomma strån" och inget annat, så fel man kan ha ibland :D Okej, mineraler fortsätter jag att ge då, och så väntar jag på analyssvaret innan jag ger något annat. Tack för svaren! :)

Det hö jag köper är inte gödslat (ej heller insått eller bearbetat på något annat sätt) på säkert 20 år. bonden slår det när han får tid (och om vädret är ok) Ibland hinner han runt midsommar, ibland kan det dröja till så sent som slutet på juli. jag tar analys varje år och det har inte någonsin varit riktig katastrof(har köpt hö därifrån i ca tio år). kvoten har som lägst varit på 5. Det hö jag köper är ofta väldigt lågt i fosfor (vilket jag har förstått delvis beror på att det inte gödslas), så det har jag fått komplettera vilket kan vara lite knepigt ibland, men annars brukar det inte vara några större problem att få till en vettig foderstat på det höt :)

Ja just det, det glömde jag.

*KL*
Jag har inte gödslad vall, sår in c:a 5 % vitklöver för att buffra protein och tillföra kväve från luften. Inget rajgräs eller annat som ökar sockerhalten.
Tack för påminnelsen, det har givetvis stor betydelse med vad man sår in i vallen för resultatet.

Rolle
IpL

Jag har köpt sent slaget hösilage, smrp-energi-kvoten ligger på 6.03 så jag mkt nöjd trots det taskiga höåret.

För 2 år sen köpte jag hö från en äng (det går inte att kalla vall) där det hade gått får i säkert 10 år. Inget gödslat, ingen ny insådd. Det var jättebra värden, jag behövde inte komplettera med någonting. Så man kan ha tur, glöm inte att marken också innehåller näringsämnen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 987
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 072
Foder & Strö Denna vinter har varit ett långt, evigt pusslande med att försöka få tag på ett hö som håller någorlunda bra kvalité och värden, och jag...
2
Svar
29
· Visningar
4 043
Senast: wrangler
·
Foder & Strö Någon med samma problem? Jag börjar ge upp. Har en bonde som tar in en massa hö och hösilage varje år. Jag bokade upp...
Svar
4
· Visningar
2 472
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt