Ofrivillig blistring???

M

marer

Använde Radital Gel liniment på hästen för några dagar sedan, i ett par dagar, pga av gallor i kotleden. På morgonen såg jag att han var svullen i kotleden på båda benen som jag linimentat. Upptäckte också att han hade skorpor i huden.

Är det en reaktion på linimentet? Är Radital så strkt att det borde ge blistringseffekter? Har ingen erfarenhet av blistring tidigare, och detta var inte min avsikt:(

Såg i morse att svullnaden gått ner , lite kvar. Men vågar jag använda liniment igen på denna häst? Hur är det med Arnika, det bore väl inte blistra?

Sv: Ofrivillig blistring???

Hade du lindor på?
Arnika är ofarligt, men jag undrar om inte den kvava värmen gör sitt till.

Kyl benen istället.

Jag har en herre som är otroligt blisterkänslig på benen, lyckats blistra honom av misstag med Cabejo heaterpaddar - enbart :crazy:

Han har dock aldrig reagerat på Arnika. Eller på Blue Lotion för den delen.

Nej, hade inga lindor, endast liniment.

Är det bättre att kyla gallor än behandla med värme för att öka blodcirkulationen?

Jag är alltid misstänksam mot liniment i "gelformat", det känns som att de kletar sig fast i huden och inte dunstar på samma sätt som flytande.
Vet dock inte om det finns någon som helst sanning i det, det är bara en magkänsla...:angel:

JA radital är jättestarkt och det fortsättar verka länge efter att man har haft på det, att ta på flera dagar i rad är garanti för blistring, särskilt på benen!!!

Arnika är bra men ta INTE på det nu som huden är sårihg, låt benen vara!!! Kyl med vatten, gör säkert ont, det blir som brannskador....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har lite funderingar kring dethär med liniment. Senaste året har jag bara använt arnika gel på min ponny, speciellt på ryggen när...
Svar
2
· Visningar
1 519
Senast: jozzan1234
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 669
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 803
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur