Oförsäkrade hästar

Sv: Oförsäkrade hästar

Citat: "Detta fölet fick anmäla att hon var försäkrad och vilket belopp hon hade vet.vård för att de skulle ta emot henne. "

Hade de mao vägrat att ta emot henne om hon inte varit försäkrad??? Oavsett om jag kan betala själv eller ej? (Får de göra så egentligen, om man tittar djurskyddsmässigt?)

Citat: "Detta fölet fick anmäla att hon var försäkrad och vilket belopp hon hade vet.vård för att de skulle ta emot henne. "

Hade de mao vägrat att ta emot henne om hon inte varit försäkrad??? Oavsett om jag kan betala själv eller ej? (Får de göra så egentligen, om man tittar djurskyddsmässigt?)
Det är så att de hade kunnat nekat henne intensivvård men inte avlivning av djurskyddsskäl. Om hon inte haft försäkring är det möjligt att de krävt deposition av pengar innan intensivvård. Vet ju inte eftersom hon nu hade försäkring.

KL

Jobbar inom området och tycker inte att det "fuskas" och mjölkas på pengar - inte på de ca 5 kliniker jag jobbat på iaf! Det är lätt att som djurägare stirra sig blind på prislappen! För att ställa diagnos korrekt behöver man ofta ta olika prover, det kostar pengar.

Det som händer de oförsäkrade djuren med "prismedvetna" ägare är att olika prover inte tas, fördjupade undersökningar inte görs, tid på kliniken minskas ned till minimum - då blir det billigare! Hur ska det annars bli billigare?? :confused:

Som veterinär är man mer utsatt då - man gissar, tror och chansar mer. Ofta har man rätt, ibland blir det fel. Och blir det fel blir man baktalad eller anmäld i värsta fall - ändan bak hur man än vänder sig alltså! Säkerheten för djuret försämras men prislappen blir bra.
Man gör det mest nödvändiga och det som blir minst dåligt, räknar på prisförslag och pratar pengar fram och tillbaka med en djurägare i oändlighet, i stället för att ägna tid åt det mest väsentliga - att hjälpa djuren och göra ett bra jobb och ta de prover man tycker är nödvändiga för att kunna ställa en korrekt diagnos.

Tyvärr har vi olika erfarenheter.

Det finns säkert "bättre" och "sämre" kliniker också.

Vad har den kostnadsskillnaden legat i debiterad som då - vad gör man med hästen som kostar mer och är helt onödigt?

Vet inte om jag håller med om det där dock. Jag har för dagen 12 hästar försäkrade och det kostar mig runt 10 000:- per år. Då har de full veterinärvård och mycket lågt livvärde.

Fattar inte heller hur du kan komma ned i den summan om det är full vet. vård, då tom våra shettisar kostar runt 1000/år för enbart vet.vård. Vet dock att Agria har en billig vet. förs med viss begränsning.

Tja bara det att veterinär säger rakt ut till skadeavdelning att det är ett annat pris för kunden om djuret är försäkrat eller ej känns väl rätt komprometterande. :confused:

Vi har diskuterat detta på konferenser med försäkringsbolaget och fått flera liknande uttalanden och situationer från skadeavdelningen (bla eftesom vi själva protesterat mot höjda premier och krävt förklaringar).

Förutom det har jag själv sett hästar/ägare som blivit extremt (inte marginellt) olika debiterade på likvärdiga saker -tex intensivvård av moderlöst föl- beroende på om de uppgett vad de ev har i veterinärvårdsförsäkring eller ej. Jag har också sett nära vänner som flera gånger sagt ifrån att dom MÅSTE få bli kontaktade vid varje åtgärd för att själva kunna avgöra om det är lönt/ekonomiskt eller ej och som inte blivit det utan glatt fått betala diverse ej godkända undersökningar som inte gett eller lett till något. Alltid har slutnotan hamnat på maxtaket.

När jag själv kom in med ett mkt "svårare" fall som jag inte alls var säker jag kunde rädda rent ekonomiskt så fick jag ett mkt lågt pris när jag uppgav att den inte var högt försäkrad och att jag inte kunde lägga mkt pengar på den. Det var en MKT ovanlig åkomma som krävde avancerad operation och minst en vecka på klinik och priset jag fick var då samma som någon annan i tråden betalade för ett dygn. Och detta på samma klinik som varit "tvugna" att behålla kompisens friska men moderlösa föl i flera veckor och göra X antal undersökningar utan hennes godkännande som alla resulterade i ingenting. Men en slutnota på precis över taket för hennes vet vård.

Det är säkert olika på olika kliniker, kan tom tänka mig att det ser bättre ut på mindre, men ingen kan inbilla mig att det inte gör skillnad på pris om/hur hästen är försäkrad -eller snarare vad man säger om detta väl på plats!

Har jag sagt att det inte skiljer i pris - nej, men du får ju vad du kan betala för. Finns det en begränsning ex vis att försäkring saknas försöker man "göra så gott man kan med det man har". Det ger osäkrare vård, se tidigare inlägg. Sedan kan vissa kliniker vara dyrare, veterinärer ha olika inställning till hur mycket som ska göras etc.

Låter ju helt sjukt att kliniker har olika priser för exakt samma åtgärd på försäkrade resp oförsäkrade djur, hur skriver de i debiteringsunderlaget undrar jag då? "merkostnad pga försäkring"??
Dock har jag varit med om att kostnader "prutas ned" i vissa extremfall på oförsäkrade djur - av djurskyddskäl. Observera då en skillnad nedåt för det extremfallet på klinikens bekostnad, inte uppåt för övriga.

Ang undersökningar som inte leder nånvart: Man gör undersökningar för att ta reda på OM ett problem finns - ett negativt svar kan ge lika mycket vägledning som ett positivt!

Senast ändrad:

Låter ju helt sjukt att kliniker har olika priser för exakt samma åtgärd på försäkrade resp oförsäkrade djur, hur skriver de i debiteringsunderlaget undrar jag då? "merkostnad pga försäkring"??

Vad gäller när kliniker uppenbarligen från början ger rakt olika pris för samma åtgärd vet jag inte vad de skriver.

Vad gäller de fall jag själv vet om i min närhet så handlar det ju om att man gjort x antal extra undersökningar och helt enkelt i många fall hållt kvar djuret myckt längre än vad som behövts. I mitt fall tex fick jag ta hem mitt föl tidigt eftersom jag hade kunskap att ta hand om eftervården själv medans i min väns fall var fölungen "tvungen" att stanna kvar i veckor trots att hon i princip är lika kunnig som jag och att hennes föl hela tiden var mycket mindre sjuk/drabbad/i behov av vård -ändå hölls det kvar och man gjorde en hel del helt onödiga undersökningar och tester som faktiskt inte behövdes, trots ifrågasättanden från min vän under tiden! Och undersökningar som det öht inte var tal om att göra på mitt föl trots att ev behov isf borde varit större på henne för ev förebyggande undersökningar/åtgärder. Och mitt föl kollades självklart ofta eftersom hon stod på intensivvård/eftervård i en vecka efter op men mina kostnader var inte i närheten av kompisens i princip helt friska föl.

Okej, låter skumt det med priserna där, vore intressant att se de underlagen...

Ang fölen: Du och din kompis kanske hade olika veterinärer på kliniken? Sånt gör stor skillnad trots samma utbildning beroende på en hel massa faktorer.
Jag har svårt att tro att försäkringens belopp är den enda faktorn i detta och att kliniker systematiskt skinnar bolagen på pengar för vinst: du jämför ändå två helt olika individer med olika symtom.

Att det finns en prisskillnad beror sannolikt inte på den endaste faktorn att kliniken blåser folk/bolag på pengar - du har ju en mängd andra faktorer: djurets status, hur diffusa symptomen är, om diagnos är lätt att ställa, djurets ålder, vilken veterinär, hur ser djurägarens ekonomi ut, bedömd risk/kostnad för djuret, dialog mellan veterinär/djurägare - allt måste tas med i en jämförelse. Drar man slutsatser utifrån en parameter så är man nog lite ute och cyklar...

Du meddelade ju veterinären att det inte fick kosta - klart de håller nere priserna till max och inte gör jobbet med alla undersökningar som kostar pengar lika grundligt - fast ditt föl kanske behövde dem bättre än din kompis föl.
Du kom troligen undan billigare för att ekonomin var begränsad, det innebär inte att din kompis föl vårdades i onödan - det är liksom olika saker.

Den heter Bas Veterinärvård, jag vet ärligt talat inte vad som ingår i den men har fått för mig att den motsvarar gamla A1. Som sagt innan så har jag

1) 25 % rabatt
2) Hög självrisk

så det påverkar troligen premien en hel del.

Stönig som jag är så orkade jag inte låta bli att ta en skärmdump från Mina sidor :D

agria.png

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 708
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka