Oförsäkrade hästar

Sv: Oförsäkrade hästar

Men momsen får du ju tillbaka nästa år?
Just det "nästa år" men dels så ska de betalas direkt och dels så går jag ofta plus d v s jag får inte tillbaka moms jag betalar in moms. Det är annars den vanliga anmärkningen "du får ju tillbaka/dra av momsen" men i grunden så får jag "dra av" hela veterinärkostnaden eller premien med för den delen. Likväl går det inte ihop sig. Utan jag kommer att göra som vissa andra redan gjort. Sätta undan samma summa som premien under några år och på det viset mer än väl ha en rejäl buffert.

Men även om du de facto inte får tillbaka momsen så blir det ju mindre moms att betala. Det argumentet köper jag inte! Däremot - att det inte regleras förrän nästa år - är ju ett argument.

Eftersom jag har drivit privat ridskola så förstår jag frågan.. men själv så såg jag till att alltid ha en buffert på ca 60 - 70 000 i fall det värsta skulle hända, jag hade samtliga hästar oförsäkrade. En konstig sak i sammanhanget är att klinikkostnaderna blev LÄGRE (!) för mig än för de med samma typ av skador. Klinikerna höll hästarna kortare tid bla. Ex hade jag en häst med öppen kotled som opererades akut - fick lämna 15000 i säkerhet vid avlämnandet och fick hämta hästen 4 dagar senare till en kostnad av 12 000. En granne hade ett halvår senare en liknande skada, hästen fullförsäkrad men den blev kvar i 4 veckor och kostade 55 000!!!!!! (Utnyttjar de försäkringsbolagen???)
Däremot är det ju viktigt att ridskolan har ansvarsförsäkring, avbrottsförsäkring och helst även eleverna olycksfallsförsäkrade. Det skulle jag som elev vara mer bekymrad över!!!

Man försöker ju alltid göra en risk/nytta bedömning i samråd med djurägaren - kanske skicka hem hästen tidigare/snarast möjligt än man gjort med en försäkrad häst, för att exempelvis hålla ett satt kostnadstak mot en lite ökad risk?

Man kan inte jämföra två olika individer med "liknande skador" sådär i kostnad eller tid, så mycket kan det inte skilja utan anledning.

*kl*
Förvånar mig inte ett dugg. Själv har jag mina försäkrade men ska nog sluta med det och bli mitt eget försäkringsbolag istället. Tar ju inte många år innan man har en hel hög bukoperationer till godo

Kan tillägga att vi har haft hästar i 30år och aldrig haft en behandling som trillat över självrisken. (peppar, peppar) Vill inte ens tänka på hur mycket pengar vi matat försäkringsbolagen med..

Senast ändrad:

(Utnyttjar de försäkringsbolagen???)

Ja det gör dom!

Har tom varit med om veterinärer som sagt till försäkringsbolaget att om hunden är försäkrad kostar det si och så men om försäkringen inte täcker kostar det bara si och så för djurägaren.... detta alltså sagt direkt av vet till skadeavdelning.

Själv talar jag aldrig om exakt vad jag har i vetvårdsförsäkring på klinik. Nu senast när jag var inne för operation av ett föl och hade 100' i vetvård men talade inte om det utan sa att det skulle gå på mammans vetvård (mkt mindre summa) -var klar med att om det skulle bli för dyrt kunde vi inte operera utan då fick vi ta bort fölet (detta var ett mkt ovanligt medfött problem) och då fick jag en trolig maxsumma på 12000:- för op och eftervård i en vecka. :grin:

....och....detta är tyvärr en av anledningarna till att premierna höjs för varje år - i kombination med att många djurägare är "snabbare" med att söka veterinär/klinik för "säkerhets skull" och att behandlingarna/klinikutrustningen i sig blivit mkt dyrare.

Senast ändrad:

Har själv vid ett par tillfällen gjort så at när hästen kommit in så jag jag sagt att jag inte vet om den är försäkrad eller ej. Ja det har varit med hästar som jag inte står som ägare till då. Utan att dom får hantera den som oförsäkrad tills jag får tag i ägaren. Detta brukar leda till ganska korta behandlingstider och även snabba kontakter med mig om behandlingar m m. När jag sedan hämtat ut hästen så ja då har den haft försäkring ibland och då har det blivit gnäll över att då stämmer inte kostnaderna.

I ett annat fall så var de en av mina hästar som blev dålig när den var utlånad och fodervärden tog den till klinik och uppgav att den var försäkrad och vilka belopp. Kan lugnt säga att det är den dyraste hältutredning jag har varit med om. INte bara dyr utan också helt utan svar på orsaken. När jag efter ett år var färdig att ge upp hästen så tog vi ut en annan veterinär för att dömma ut den. Hade beställ hem alla journaler och plåter från kliniken. Den här veterinären undersökte hästen och tittade på den riden i nästan en timme och var helt ställd. "Men hur kan X (veterinären på kliniken) inte se detta?" var det första hon sa. "Han är ju dressyrdommare och vet ju hur det ska se ut." fortsatte hon med.
Facit är att den fina kliniken/djursjukhuset hade utnyttja exakt hela veterinärvårdsbeloppet och tagit lite mer än ett år på sig med undersökningar och vila m m på en frisk häst. En häst som var felriden av den ryttare som lånade honom och som med "rätt" ridning var helt frisk. Denna stackars häst sövdes t ex två gånger för att man skulle göra vissa undersökningar för att inte tala om hur många sprutor med bedövning han fick i sina leder.
Så försäkring och klinikbeök är inte bara av godo för våra hästar ibland.

Precis. Helt sjukt.
Har också varit med om kompisar vars försäkringar blivit mjölkade på sista krona "i onödan"

Detta är faktiskt ett reellt problem som försäkringsbolagen stångas med. Frågan är vad man kan göra åt det. Men försäkringsbolagen vill gärna att man är aktiv som djurägare vid vård och skulle dom tala ut det högt skulle dom säkert vilja att man inte nämde vad man ev har i vetvårdsförsäkring :grin: Vilket även gynnar djurägaren såklart -mindre egen kostnad samt gärna några kronor kvar i försäkringen samma period ifall det händer något annat!

Jag har flera bekanta med större verksamheter, alla har inte sina hästar försäkrade och någon har en del försäkrat. När det kommer till veterinärvård, så är kostnaden en fjärt i Kattegatt mot vad de kostar i premier årligen. En av mina vänner berättade att hon hade råd att mista 3 hästar per år så mycket kostade premierna för henne. Hon hade också en häst som skadade sig i somras, kostnaden för detta summerades till 39000 kr på en häst men det var fortfarande en ren vinst enligt henne.

Vet inte om jag håller med om det där dock. Jag har för dagen 12 hästar försäkrade och det kostar mig runt 10 000:- per år. Då har de full veterinärvård och mycket lågt livvärde.

Det har säkert att göra med vilken typ av häst man har också. Det är ganska stor skillnad på premierna, tex 10 halvblod jämfört med 10 russ -milsvid skillnad :)

10 000 kommer man inte långt med på många raser....

Jag blir förvånad när jag läser vad du skriver, åkte själv in med vår gammel gubbe för några veckor sedan. Han hade då inte ätit och druckit på tre dagar och var inne på sitt fjärde svält dygn. Vad gjorde man då? Jo man kolla rörelseapparaten, man kollade tänder, man gick ner med en sond i halsen, man rektalundersökte och man tog en hel drös med blodprover.

Sedan ställde man honom i dropp under resten av dagen då inget framkom som kunde påvisa något medicinskt eller fysiskt problem. Det var inte lite dropp de hade kluddat i honom heller, i runda slängar 8 liter eller mer.
Han stod från morgonen och jag hämtade honom på kvällen, räkningen för detta slutade på 3400 kr vilket jag får betrakta som rena fyndet.:D

Vet inte om jag håller med om det där dock. Jag har för dagen 12 hästar försäkrade och det kostar mig runt 10 000:- per år. Då har de full veterinärvård och mycket lågt livvärde.

Hmm, ja de som har försäkrat har låga livvärden på sina hästar annars handlar det om verksamheter med minst 25 hästar eller fler så helt klart är ju att veterinärvården kan klaras utan försäkring och att många tjänar på det.

Hmm, ja de som har försäkrat har låga livvärden på sina hästar annars handlar det om verksamheter med minst 25 hästar eller fler så helt klart är ju att veterinärvården kan klaras utan försäkring och att många tjänar på det.

Absolut. Jag skulle, rent ekonomiskt sett, göra det själv också. Hur ofta utnyttjar man egentligen försäkringen? Jag har gjort det i år, på en ryggröntgen, vilket innebar att årets premier "betalade" sig. Men senast jag utnyttjade den innan dess var 2006. Då var det visserligen ett sjukt föl där Agria direktreglerade med 25 000:-, vilket förstås var ganska skönt...

Men det är långt mellan varven. Och som jag skrev ovan; För min egen del så är det endast ett försäljningsargument. Bortsett då från att slippa fatta beslutet som kan behövas om man står med en skadad oförsäkrad häst.

Var sjutton får du en veterinärförsäkring för 830:-/år (eller rättare sagt under 830 per år eftersom du skriver att du även har ett lågt livvärde) ?

Vanlig A1 enkel (60.000) veterinärvård ligger i vårt bolag runt 2.000:- per år (åldersberoende lite lägre för de unga men lite högre för de äldre) och det är helt utan livvärde.
Och då har vi ändå rabatt för många hästar.

Jag har Agria. För vet vård 60 000:- med 5000:- självrisk (+ 20%) betalar jag 766:- per år för ett hbl. Det är då med viss rabatt avdragen (eller snarare mycket rabatt - 25% om man ska vara petig).

Förtydligar: Det är alltså veterinärvården som kostar 766:-, livförsäkringen tillkommer.

Jag blir förvånad när jag läser vad du skriver, åkte själv in med vår gammel gubbe för några veckor sedan. Han hade då inte ätit och druckit på tre dagar och var inne på sitt fjärde svält dygn. Vad gjorde man då? Jo man kolla rörelseapparaten, man kollade tänder, man gick ner med en sond i halsen, man rektalundersökte och man tog en hel drös med blodprover.

Sedan ställde man honom i dropp under resten av dagen då inget framkom som kunde påvisa något medicinskt eller fysiskt problem. Det var inte lite dropp de hade kluddat i honom heller, i runda slängar 8 liter eller mer.
Han stod från morgonen och jag hämtade honom på kvällen, räkningen för detta slutade på 3400 kr vilket jag får betrakta som rena fyndet.:D
Kan ju också bero på var man lämnar i hästen. Här där jag bor finns bara ett ställe om det är jourtid och det var också till detta ställe som min häst kom genom fodervärden. Även om det inte var akut utan efter tidsbeställning.
Men jag tror att du har det billigt för jag lämnade in ett föl på jourtid i somras. Där man gav dropp och tog prover + lite antibiotika, bara första dygnet gick på 12 000 om jag kommer ihåg rätt. Detta fölet fick anmäla att hon var försäkrad och vilket belopp hon hade vet.vård för att de skulle ta emot henne.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 707
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Störiga saker vi stör oss på, del 39
  • Sova över hos killar

Hund, Katt, Andra Djur