Oförsäkrad på foder?

C

Chivita

Hästen jag är intresserad av är INTE försäkrad.
Och de vill att jag har henne på foder 1 månad innan jag bestämmer mig...har då tänkt att ta ut en veterinär för besiktning innnan jag hämta henne till foder och undrar då hur gammal en besiktning får vara för att kunna försäkra henne?

Kan jag ta henne på prov 1 månad och sen köpa henne och försäkra henne på den 1 månad gammla beskitningen?

Nån som vet?

Sv: Oförsäkrad på foder?

Jag behövde inte ens besikta min häst när vi bytte bolag nu till Agria.

Du kan försäkra en häst på en vecka gammal besiktning inte äldre.

Är det inte väldigt riskabelt att ta en häst på foder som inte är försäkrad. Har du tänkt på hur det blir om hästen skadar sig. Då kommer du troligen åka på alla räkningar själv...

Japp, men ombudet sa att endast travhästar i travträning behöver besiktas. Och eftersom våran häst (travare) aldrig ens blivit inkörd så behövde han inte besiktas.

Ska föröka köpa henne direkt utan att vara fodervärd då jag gillar hästen skarpt.
Men först måste hon gå igenom besiktningen så att jag vet att hon håller.
Och så att jag kan försäkra henne direkt.
1 vecka gammal besiktning?
Men om hon nu får några reseravationer som olika grads hältor t.ex. kan man ändå försäkra henne?

men helt oförsäkrade hästar måste väl besiktigas innan de kan försäkras ändå?

ja, du kan försäkra henne ändå, men som sagt med reservationer. dvs om hästen blir sjuk i benet med reservation för, eller något som kan härledas till det benet, får du inte ut något på försäkringen.

Hos agria är det så att man får försäkra utan en besiktning på unghästar t.o.m. 4 års ålder. Kanske har det något maxbelopp då, det vet jag inte.
Annars brukar det ju vara så att om man tecknar en ny försäkring, alltså inte bara byter bolag, så krävs besiktning.
Men glöm inte bort att man inte alltid måste kosta på veterinär för det, utan förssäkringsbolagen skickar ofta ut egna ombud gratis som kollar hästen.

Om inte ägaren är itresserad av att stå för försäkringskostnaden under tiden du har hästen på prov, så skulle jag stå för det själv. Kanske inte känns så kul att betala det innan du vet om du ska behålla hästen, men om det händer något medans du har den på prov och inte har den försäkrad? Det kan bli dyrt. Se till att ni har skrivit något angående ansvarsfrågan om du ändå väljer att ha hästen oförsäkrad den tiden.
Och som jag skrev innan. Du behöver inte kosta på en vet. bes. bara för försäkringens skull. Bolagen brukar skicka ut ombud gratis för att kolla upp en nytecknad häst. Om du sen bestämmer dig för att köpa hästen kan du ju välja att kolla upp hästen mer noga av veterinär, mest för din egen skull.

Har du, eller skall ha Folksam, kan du ha 1 månads gammal besiktning, inte längre.

Kram Favina :bump:

Kockan skrev:
Hos agria är det så att man får försäkra utan en besiktning på unghästar t.o.m. 4 års ålder. Kanske har det något maxbelopp då, det vet jag inte.
Annars brukar det ju vara så att om man tecknar en ny försäkring, alltså inte bara byter bolag, så krävs besiktning.
Men glöm inte bort att man inte alltid måste kosta på veterinär för det, utan förssäkringsbolagen skickar ofta ut egna ombud gratis som kollar hästen.

Jag försäkrade min D-ponny, då 11 år helt utan besikning och veterinärintyg.
Ringde bara Agria och försäkrade, liv + dubbel veterinärvård.
Gick hur bra som helst. Han var inte försäkrad tidigare, import

Så inte behövs det besikning på äldre hästar heller, tror det beror på hur högt livbelopp man vill ha.

Senast ändrad:

Jo, jag har också gjort så någon gång, men då har jag som du skrev bara haft ett lågt livbelopp. Var mest ute efter veterinärvården.
Kanske beror på vem man pratar med, men det borde ju vara lika.

Men kan inte du teckna en försäkring för henne under den månad du ska ha henne på prov? Jag vet inte exakt hur det fungerar, men en kompis var fodervärd i kanske ett halvår, hästen var oförsäkrad när han kom, men då tecknade hon en egen försäkring på honom. Om du skulle ta hem henne oförsäkrad på prov, se då till att ha ordentliga papper på hur det ska gå till om hon blir skadad, vem som ska betala osv!

/ Maris

Det har ordnat sig.Tack för alla kluriga tips & svar...
Ska köpa henne direkt om hon går igenom vet.besiktningen!!!!
Längtar till nästa vecka, går allt bra så är jag ej hästlös längre då!!!

jag har mina i agria och där får man ha 1 månads gammal bes

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 457
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 135
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar