Offentlighetsprincipen

Men offentlighetsprincipen är inte alltid lika glasklar som man skulle önska så jag är inte hundra. För säkerhets skull anropar jag @Svartfot

Eftersom jag blev eftersökt kan jag ju knappast hålla mig härifrån. Men pg av tidsbrist kommer bara att skriva fritt från minnet, så det kan mycket väl finnas fel.

Allmän handling är ett beredningsstadium. Sedan kan den allmänna handlingen eller uppgifter i den vara offentliga eller sekretessbelagda. För att vara en allmän handling så ska den
  1. Kunna uppfattas genom skrift eller bild
  2. Förvaras hos myndigheten
  3. Antingen inkommen eller upprättad, TF 2:3
Alla mail som kommer in till en myndighet är alltså allmänna handlingar. Frågan blir då vad som är att anse som komma in till myndighet. Där finns det avgöranden om att handlingar givna till en tjänsteman ute i fält, skickade till tjänstemannens bostad eller privata mailadress anses som inkommen till myndigheten om uppgifterna i den rör den verksamheten som myndigheten bedriver. Vidare så kan uppgifter som inkommit till myndigheten men var avsedda för mottagren personligen eller i annan ställning ducka allmän handling om de ENDAST är avsedda för mottagaren i den rollen, TF 2:4. Därav kan rent personliga mail undvikas att bli allmänna. Men då måste de också uteslutande handla om rent privata saker.

Nästa fråga är vad som anses vara en upprättad handling. Den frågan har i huvudsak två svar när handlingen antingen har expedierats eller har färdigställts TF 2 :7. Expedierats är ett lurigt koncept. Det är nämligen mycket mer som anses vara expedierat än vi tror. Olika organ inom samma myndighet kan räknas som olika myndigheter, OSL 2:5 och TF 2:8. Ett mail som går från sjukhusets neurologiska klinik till kardiologiska kan alltså anses som expedierad. Även färdigställd är ett lurigt begrepp. Om jag minns rätt så anses ett mail färdigställt i samma stund du trycker på send. Det gör att även en myndighets internmail över lag är allmänna handlingar, undantaget det som kan anses vara utkast 2:9 st 2. Svaret blir även lite annorlunda om mailet rör ett pågående ärende i s f så blir det allmän handling när ärendet slutbehandlat, undantaget minnesanteckningar som inte har expedierats, 2:9 st 1 och 2.

Så sammanfattningsvis: mail skickade till myndighetens adress anses som allmänna handlingar så länge de inte är rent personliga. Mail skickade till annan adress anses som allmän handling om det anknyter till myndighetens verksamhet.

Skyldigheten att anteckna vad som sägs i ett telefonsamtal gäller väl bara om uppgiftena är att hänföra till ett ärende, FL 15 §. Detta var nämligen ett av de sätten som vi tog upp för att undvika att vissa uppgifter/dokument blir allmän handling. Just då diskuterade vi avhandlingar som skickades för kommentarer av handledare och annan.

@Svartfot Gud vad jag älskar att det nya forumet säger till när nya inlägg tillkommer medan man håller på att skriva, för jag var i full färd att skriva samma sak som du! :D

När jag skrev så undrade jag just om inte du nu borde ha kommit så långt att ni har läst detta. Men det är super för då kan du rätta om det finns några fel, så behöver inte jag ta ensamt ansvar. ;)

När jag skrev så undrade jag just om inte du nu borde ha kommit så långt att ni har läst detta. Men det är super för då kan du rätta om det finns några fel, så behöver inte jag ta ensamt ansvar. ;)

Det enda jag tänkte på var Så sammanfattningsvis: mail skickade till myndighetens adress anses som allmänna handlingar så länge de inte är rent personliga. Mail skickade till annan adress anses som allmän handling om det anknyter till myndighetens verksamhet. - så att man kommer ihåg att en allmän handling inte nödvändigtvis behöver vara offentlig. Men det redde du ju ut i början av inlägget :)

Jo då, vi läste förvaltningsrätt i början av den här terminen. :D Ensamt ansvar får du dock ta, jag hade inte tänkt skriva tillnärmelsevis lika utförligt. :p

Ja, vi landar åter i att det beror på sammanhang.

Det finns inte - som jag ser det - glasklara regler om vad som är vad.

Min uppfattning är att det handlar om själva ärendet, eller sammanhanget om du vill. Handlingen är offentlig om det rör en myndighets ärenden. Handlar det om politik, politiska ställningstaganden etc så är det inte offentligt eftersom det inte rör myndigheten. Tryckfrihetsförordningen är ju faktiskt ganska tydlig även om det finns en och annan gråzon.

Ta ett mail som du får av en vän och som rör politiken. Det är ju inte inkommet till myndigheten eftersom det inte rör kommunens verksamhet och är skickat till din privata/parti-mail. Hade mailet däremot innehållit en ansökan om bygglov är det en inkommen handling och därmed offentlig.

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 140
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Jag blir galen, och jag är djupt tacksam om någon kan hjälpa mig att bringa klarhet i vad som gäller, eftersom jag inte hittar någonting...
Svar
0
· Visningar
834
Senast: Kiwifrukt
·
Samhälle Bästa Bukefalister! Lång tid har gått sedan jag vistades här dagligen och stundligen, men jag hoppas att några av er ändå minns mig. Att...
Svar
4
· Visningar
1 314
Senast: Sofiplopp
·
Relationer Jag har just upptäckt att folk kramar varandra i affärsrelationer. Nu skulle jag behöva hjälp att förstå fenomenet bättre. Visste ni...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 406
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Ännu en kvinna
  • Matlagning med en hand?