Övningsköra med transport?

SofiaToscana

Trådstartare
Hej!
Håller nämligen på att ta körkort för personbil och undrar då om man får övningsköra med tomt släp?
Ekipaget går att köra med vanligt b körkort!
Varför jag undrar är för att vi ska åka och hämta min häst som varit på utbildning och ingen annan än min mamma har möjlighet att följa med tyvärr så jag står som backup (om det är lagligt att köra med transport) påvägen upp till hästen när släpet är tomt!
Någon som har erfarenheter så dela gärna med er! :)
 
Hej!
Håller nämligen på att ta körkort för personbil och undrar då om man får övningsköra med tomt släp?
Ekipaget går att köra med vanligt b körkort!
"Du ska vara 17 år och 6 månader och ha ett giltigt körkortstillstånd." säger Transportstyrelsens webbsida när jag googlar. Dvs den lägre åldersgränsen för övningskörning med bil gäller inte för körning med släp.
 
"Du ska vara 17 år och 6 månader och ha ett giltigt körkortstillstånd." säger Transportstyrelsens webbsida när jag googlar. Dvs den lägre åldersgränsen för övningskörning med bil gäller inte för körning med släp.
Det är den infon jag också fått, håller på att övningsköra med sonen nu. Han får vänta med att köra bil med släp ett drygt år till, men jag får släppa ut honom på vägarna med maximalt stora traktorekipage :cool:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
934
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 413
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 845
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp