Översätta färg, hjälp!!

Men är det "fel" att skriva i passet det man ser att hästen har (fenotyp) och utesluta det man inte vet? Och låta ägaren om den ska avla i så fall gå vidare med genotyp.
för en korsningshäst/ponny som ska bli vallak eller inte ska avlas på borde det vara ganska ointressant för ägaren att lägga pengar på gentypa?
eller på en okänd import vallak tex. då borde fenotypen (skimmle på tigrerad kan ju vara sårt o veta då säkert) för identifikation vara viktigast men att hetl säkert veta flör avel inte vara lika viktigt.
Nu är vi ute i gränslandet och tassar angående vad som är rätt eller fel.
Jag hoppas att alla ID-kontrollanter vill "göra rätt" eller åtminstone "så rätt som det är möjligt". (att vissa ändå gör helt fel vet vi av erfarenhet)
När jag gick kursen för 15+ år sedan fick vi lära oss att vi ska skriva den färg hästen ser ut att ha (fenotyp). Detta var dock innan det fanns några andra DNA-tester än "red factor test" för att avgöra färg. Jag tycker nog att man kan ställa högre krav på korrektheten idag när det finns gentest för i princip samtliga färger.
Du har rätt i att det är viktigare ur avelssynpunkt att det blir korrekt. Att det är mindre viktigt på en valack, där man då mer använder det när den är föl för att avgöra om det är rimligt att rätt föräldrar är angivna.

Vad jag fått lära mig inom knabstrupper (likaså inom appaloosavärlden) att skimmel finns inte hos dessa raser utan där är det tigrering eller melering som gäller.
Fast det där kan man inte förlita sig på.
Det finns inget som hindrar att färganlagen kombineras. Det kanske är så att skimmel inte finns där i den ursprungliga rasen, men numera finns åtminstone i knabstrupper (jag är inte påläst om appaloosa) ett antal raser som är godkända inkorsningsraser, vilket gör att skimmelfärgen mycket väl kan nästla sig in även där.
Dessutom är långt ifrån alla prickiga hästar appaloosa eller knabstrupper. British spotted pony är en samling prickiga ponnyer av diverse ursprung, för att ta ett exempel. Jag har även sett prickiga halvblod (om än ej stamboksberättigade, men deras ättlingar kan bli det då den stamboken är öppen - och de jag träffade var på 70- och 80-talet så det kan mycket väl finnas ättlingar till dem...)
 
Nu är vi ute i gränslandet och tassar angående vad som är rätt eller fel.
Jag hoppas att alla ID-kontrollanter vill "göra rätt" eller åtminstone "så rätt som det är möjligt". (att vissa ändå gör helt fel vet vi av erfarenhet)
När jag gick kursen för 15+ år sedan fick vi lära oss att vi ska skriva den färg hästen ser ut att ha (fenotyp). Detta var dock innan det fanns några andra DNA-tester än "red factor test" för att avgöra färg. Jag tycker nog att man kan ställa högre krav på korrektheten idag när det finns gentest för i princip samtliga färger.
Du har rätt i att det är viktigare ur avelssynpunkt att det blir korrekt. Att det är mindre viktigt på en valack, där man då mer använder det när den är föl för att avgöra om det är rimligt att rätt föräldrar är angivna.


Fast det där kan man inte förlita sig på.
Det finns inget som hindrar att färganlagen kombineras. Det kanske är så att skimmel inte finns där i den ursprungliga rasen, men numera finns åtminstone i knabstrupper (jag är inte påläst om appaloosa) ett antal raser som är godkända inkorsningsraser, vilket gör att skimmelfärgen mycket väl kan nästla sig in även där.
Dessutom är långt ifrån alla prickiga hästar appaloosa eller knabstrupper. British spotted pony är en samling prickiga ponnyer av diverse ursprung, för att ta ett exempel. Jag har även sett prickiga halvblod (om än ej stamboksberättigade, men deras ättlingar kan bli det då den stamboken är öppen - och de jag träffade var på 70- och 80-talet så det kan mycket väl finnas ättlingar till dem...)

Helt sant, givetvis finns det flera raser inom prickigt och precis som du säger är det mycket inkorsningar av raser med skimmelanlag.
Tänkte inte så långt och ber om ursäkt över det.

Tja, går rent rastypiskt på dessa prickiga så borde det väl bli en sådan färg och ej skimmelanlag? Men sen som du säger så kan skimmeln finnas med om ras utöver prickig ras finns med.

Jag själv skulle ta kontakt med en kunnig som kan översätta rätt, skulle nog aldrig gissa själv så att säga.
Men färger osv är kul och disk såhär :)
 

Liknande trådar

Kultur Vilka ord finns det som man inte kan översätta? Både från svenska till engelska (eller annat språk) och tvärt om. Jag saknar en svensk...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
9 061
Senast: mamman
·
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
Svar
11
· Visningar
1 633
Senast: Milosari
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 307
Senast: Anon89
·
Juridik & Ekonomi Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva...
2
Svar
25
· Visningar
1 313
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp