Överlåtelse av häst

Buck

Trådstartare
Behöver hjälp av allvetande buke att reda ut lite här då jag inte riktigt hittar när jag googlar.

Har haft en foderhäst i 5 år, ägaren gick bort för ett tag sedan och ville tydligen att vi skulle få hästen. Mannen skrev en kort hemmagjord "överlåtelse" och skickade till oss. Jag misstänker starkt att det krävs mer än 5 rader och ägarens mans signatur för att det ska vara giltigt som överlåtelse och gå att göra ägarbyte för swb.
Har bara hittat för ägarbyte på hemsidan och de om överlåtelse har inte riktigt gett ngt svar.

Mannen tyckte först inte att det behövde skrivas ngt öht, men jag vill ha det ordentligt gjort för att det inte ska bli ngt problem i framtiden (även om hästen nu är 24 år och har en hel del melanom, dvs kanske inte blir så många år till.)

Ngn som vet om det finns ngn överlåtelse av häst mall man kan skriva ut och som båda parter skriver under och sen kan göra ordentligt ägarbyte på?
 
Jag är hyfsat säker på att typ ett kvitto räcker. Uppgifter om säljare, köpare och hästen (typ regnr) samt datum och ev köpeskilling (tex 1kr).
Vet inte hur man utformar ett kvitto för överlåtelse, det kanske är samma fast utan pris.
 
Överlåtelse
Härmed överlåter jag Linda Nilsson 570212-4554 hästen Nils-Petter (regnr xxx xxxx xx) till Per Persson 630519-4433. Ingen köpeskilling utgår.

Linneröd 2016-06-25


Linda Nilsson
Är typ så det är skrivet (kommer inte ihåg exakt just nu, är osäker på om regnr stod med..) men räcker det för ägar ändring eller kan swb kräva ngt mer?

Är det sen bara att ta en bild på passets första sidor och maila allt till swb för ägar ändringen?
 
Är typ så det är skrivet (kommer inte ihåg exakt just nu, är osäker på om regnr stod med..) men räcker det för ägar ändring eller kan swb kräva ngt mer?

Är det sen bara att ta en bild på passets första sidor och maila allt till swb för ägar ändringen?
det borde ha samma tyngd som ett skrivet kvitto
 
Jag fick mitt sto gratis av (förra) ägaren. Vi skrev helt enkelt ett köpekontrakt (färdig mall) med en köpeskilling på 0kr. Men en överlåtelse eller ett gåvobrev bör fungera precis lika bra - det är ett skriftligt dokument som styrker att hästen bytt ägare.
 
Sålde min sista häst med med kvitto som jag skrev själv, blev lite tokigt och precis vid jultid (hade inte skrivare och lyckades inte ta mig ställe som kunde fixa vanliga kontrakt/kvitto) men det var inga problem. Skrev datum, summa, säljare och köpare, vilken häst det gällde, att det fanns två exemplar som innehåller samma överenskommelse samt underskrift av båda. Inga konstigheter, köpt hästar med liknande kvitto. Fungerat hos försäkringsbolag och diverse annat (swb, stc mm)
 
Behöver hjälp av allvetande buke att reda ut lite här då jag inte riktigt hittar när jag googlar.

Har haft en foderhäst i 5 år, ägaren gick bort för ett tag sedan och ville tydligen att vi skulle få hästen. Mannen skrev en kort hemmagjord "överlåtelse" och skickade till oss. Jag misstänker starkt att det krävs mer än 5 rader och ägarens mans signatur för att det ska vara giltigt som överlåtelse och gå att göra ägarbyte för swb.
Har bara hittat för ägarbyte på hemsidan och de om överlåtelse har inte riktigt gett ngt svar.

Mannen tyckte först inte att det behövde skrivas ngt öht, men jag vill ha det ordentligt gjort för att det inte ska bli ngt problem i framtiden (även om hästen nu är 24 år och har en hel del melanom, dvs kanske inte blir så många år till.)

Ngn som vet om det finns ngn överlåtelse av häst mall man kan skriva ut och som båda parter skriver under och sen kan göra ordentligt ägarbyte på?
Räcker säkert. Vanligt kvitto räcker.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 389
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 648
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag har efter månader av letande (gäller Foderhäst) äntligen hittat två som skulle passa där både jag och hästen troligtvis om inget...
Svar
17
· Visningar
1 668
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt hur jag skullle skriva i rubriken, men ska sälja min 5-åring, egen uppfödning, och skulle vilja ha lite tips rent...
Svar
19
· Visningar
5 663
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp