Överhull men dålig överlinje

Allmänt om protein o lättfödda hästar så tänker jag att när de går på växande gräs i tillräcklig mängd o bara behöver ha ngt o tugga på när de står inne (om de gör det) så är ju halm eller ett hö med låga värden (även protein) lämpligt. Protein i överflöd får de i sig via gräset. Alltså just i Habinas fall så är säkert hennes hö bra under sommaren (förstod inte riktigt om det var låg energi också men utgick i från det).

På hösten däremot när gräset inte växer så mkt längre är det ju betydligt mindre protein o då blir ett proteintillskott av något slag nödvändigt från en viss tidpunkt. För en lättfödda häst så har den kanske inte hunnit tappa sitt betesöverhull ännu (våra har det iaf inte) o då kan det ju vara mest aktuellt med ett proteinkoncentrerat foder typ potatisprotein eller soja även om man såklart helst vill ge lusern. Kanske det redan är tillräckligt lite näring kvar i gräset så att även den lättfödda kan äta lusern/lusern o mindre mängd proteinkoncentrat o ändå fortfarande behålla rimlig vikt/gå ner. Det vet ju den enskilde hästägaren själv.
 
Nu backar vi bandet! Här är vad som efterfrågades

Om hästen har lätt överhull (känner revbenen men något för mycket fett ovanpå) men är något omusklad i sin överlinje (ffa ryggmuskulaturen), visst indikerar det att hästen behöver mer protein? För inte kan den ta av överskottsenergin och göra muskler? Åt andra hållet går det ju (överskottsprotein blir till energi), men det är som sagt här jag får tilt i hjärnan.

Och utan att veta någonting mer än vad som står här skulle jag inte ge något tillskott alls, utan istället se över hästens träning. Dålig överlinje kan precis lika gärna bero på till exempel fel sadel eller brister i träningen och behöver inte alls hänga ihop med proteinbrist.
Muskler byggs av protein. Fett kan inte omvandlas till muskler.
Protein innehåller energi som kan bli fett. Fett är "överbliven energi".
 
Nu backar vi bandet! Här är vad som efterfrågades



Och utan att veta någonting mer än vad som står här skulle jag inte ge något tillskott alls, utan istället se över hästens träning. Dålig överlinje kan precis lika gärna bero på till exempel fel sadel eller brister i träningen och behöver inte alls hänga ihop med proteinbrist.
Muskler byggs av protein. Fett kan inte omvandlas till muskler.
Protein innehåller energi som kan bli fett. Fett är "överbliven energi".

Dålig träning har dock inte med frågeställningen att göra, enligt TS.

Men, säg att man tillför protein men behåller träningen som den är. Om den då sätter muskler kan man ju anta att det var proteinbrist.

Vilket är bäst att börja med? Träna mer/bättre och kolla om det är träningen eller ge protein och behålla träningen som den är och se det från den änden?

Jag skulle tendera att lägga på protein efter analysen på höet eftersom mina hästar är tämligen nära tabellhästarna och protein nästan alltid är brist i vårat hö. Sedan skulle jag tänka om med träningen om det inte fungerade. Tror jag.
 
Fast det räcker ju att säga/skriva det utan att klanka ner så evinnerligt och försöka göra ner mina svar på det sätt du gjort.
Jo jag skrev det och sedan valde vi båda att fortsätta diskussionen. Det är ju liksom inte så att bara jag skrivit en massa inlägg utan det har vi båda gjort. Vill du inte diskutera vidare är det bara att sluta och svara.

Jag tycker det är en viktig fråga då så många verkar tro att halm inte innehåller energi att tala om när det i själva verket ofta ligger i närheten av höet energi. Jag har sett många som med den inställningen och hur hästarna sedan ser ut tyvärr.
 
Nu backar vi bandet! Här är vad som efterfrågades



Och utan att veta någonting mer än vad som står här skulle jag inte ge något tillskott alls, utan istället se över hästens träning. Dålig överlinje kan precis lika gärna bero på till exempel fel sadel eller brister i träningen och behöver inte alls hänga ihop med proteinbrist.
Muskler byggs av protein. Fett kan inte omvandlas till muskler.
Protein innehåller energi som kan bli fett. Fett är "överbliven energi".
Det kan mycket väl stämma men ett vanskligt råd, om hästen har proteinbrist så kommer träningen att vara verkningslös och man kan säga mycket om dåliga sadlar men inte ger de överhull.

Först bör man se över foderstaten och utrustningen, sedan kan man träna.

Nu är det vanskligt med foderstat om hästen går på gräs, så här års kan det vara svårbedömt.
 
Vilket i min värld gör halmrådet i tråden ännu underligare (med hänvisning till en ev. rultig häst).

Fast nu får ni sluta skriva att det var ett råd. Det var en fråga.
Halm är ju bara dåligt om energin i höet är likvärdigt med halmen. Om detta vet vi inget. Varken du eller jag, och det var därför det var en fråga snarare än ett råd.

Jag som har ca 10 mj per kilo hö har ju jättebra användning för halm med lättfödda hästar som behöver äta mer grovfoder än höet tillåter. De kan ju äta nästan dubbelt så mycket av den som av höet.
 
Vilken spännande diskussion det blev av en rätt så enkel fråga (på nivån "visst tänkte jag rätt här?"). ;)

Halm är ungefär så som jag ser på gräset de äter nu, dvs bukfylla. Näringsmässigt tänker jag sedan att hon får i sig tillräckligt med energi eftersom hon håller samma hull som de senaste veckorna.

Däremot funderade jag på om proteintillskottet bara var onödigt, och blev osäker på hur det nu var. Vilket jag tidigt fått svar på. :)

Som en parantes kan jag tillägga att halm tyvärr är väldigt svårt att få tag på här uppe och med tanke på grovfodrets (överlag i år) låga proteinvärde ser jag inget behov av att jaga halm.
 
Sedan ett förtydligande gällande lusernhack.

De får alltså 6 kg hö per dag (två hästar) då jag är nojjig att de inte får i sig tillräckligt med växttråd.

Skulle jag ge lusernhack istället skulle jag ju bli tvungen att ge samma mängd, vilket blir dyrt. Men i och med att den andra hästen (hennes son) är välmusklad så utgår jag ifrån att han får i sig tillräckligt med protein och att Ariel helt enkelt behöver en liten extra skjuts.
 
@_Yggdrasil_ Inte för att jag överhuvudtaget begriper vad ett kort på hästen skulle göra för skillnad i diskussionen, så vill jag ändå inte missa ett tillfälle att visa upp min fantastiskt fina häst. Så här kommer det senast tagna kortet.

150825_55ddc2879606ee4a0d33e22c.jpg
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har läst de flesta andra trådarna i ämnet, men behöver lite feedback om just mitt sto, som verkar vara lite speciell... :crazy: Hjälp...
2
Svar
29
· Visningar
2 355
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp