Överhull men dålig överlinje

Nej vissa rekommenderar halm, andra gör det inte.

Det är inget fel i att ge halm om det passar i foderstaten, men som proteintillskott är det värdelöst. Har man för högt energi värde i höet så är det mest effektivt att byta till ett med ägre värde om möjligt och då gärna med bra kvot på proteinet.

Nej, det var inte menat som proteintillskott. Nej nej. Då missförstod du mig totalt.

Utan tanken var att börja från andra änden också, dra ner på energin i höet.
 
Nej, det var inte menat som proteintillskott. Nej nej. Då missförstod du mig totalt.

Utan tanken var att börja från andra änden också, dra ner på energin i höet.
Dra ner på energin för att hästen har dåligt med muskler? Den var dessutom inte fet utan bara lite överhull. Du förslog det heller inte som komplement utan som enda åtgärd. Dvs att ta bort protein för att råda bot proteinbrist, det var det jag reagerade på. Det finns de som får balanserade foderstaten med halm i så halm i sig är inget fel.

Sedan är det många som uppfattar det som att hö alltid har hög energi och halm låg, ofta ligger halmen visserligen lägre men det är inte ovanligt med likartat energisnåla och enstaka gånger är det mer energi i halmen.
 
Dra ner på energin för att hästen har dåligt med muskler? Den var dessutom inte fet utan bara lite överhull. Du förslog det heller inte som komplement utan som enda åtgärd. Dvs att ta bort protein för att råda bot proteinbrist, det var det jag reagerade på. Det finns de som får balanserade foderstaten med halm i så halm i sig är inget fel.

Sedan är det många som uppfattar det som att hö alltid har hög energi och halm låg, ofta ligger halmen visserligen lägre men det är inte ovanligt med likartat energisnåla och enstaka gånger är det mer energi i halmen.

Så här skrev jag: "Sojamjöl/potatisprotein? Vet att det inte räknas som grovfoder men det kan åtminstone fylla proteindelen.

Mindre hö och mer halm och ta bort från sommarhagen?"

Som jag ser det har jag redan i första meningen, svart på vitt, skrivit att det ska läggas till protein, inte dra ifrån något protein. Med det och det som ni hakar upp er på så är det två åtgärder, för två problem.

När det gäller just energiinnehållet i halm kontra hö, så vet jag att Habina har koll och analyserar så där känner jag inga som helst problem med att rekomendera halm.
Och, att det enstaka gånger är mer energi i halm än i hö (ditt citat) så betyder det ju att det i de flesta fall är mer energi i hö än i halm. Så med det i tanken kan det ju inte heller vara fel att rekomendera halm som utfyllnad, förutsatt att man sedan ser till kvoten.
 
De jag frågat säger att halm (även testföretaget) inte innehåller mycket mer än 5 mj/kg och ett sådant hö måste vara bra svårt att få tag i som bara innehåller så lite energi.
Nu pratar jag vetehalm.
Men, de och jag kan ju ha fel....iallfall jag.

Jag är inte bra på foder alls dock har min erfarenhet hittills visat att utfyllnad med halm varit nödvändigt för mina hästar då jag har lättfödda individer och medelhögt i energi i höet. Vi som bor i min del av landet har svårt att få tag i hö överhuvudtaget och det blir att ta det hö som finns snarare än att välja ett som har lågt energiinnehåll och högt i protein.

Annars blir det hösilage och det kan en av mina inte äta.
Ja man räknar med att halm innehåller runt 3-6,5 MJ mycket beroende på typ och hö ligger ofta kring 6-10 MJ, det finns en viss överlappning. Man analyserar ofta hö men halm betydligt mer sällan. Många tänker inte på att halm faktiskt kan innehålla mycket energi och aldrig innehåller försumbar mängd.

Det kan säkert vara en väg att få ihop foderstaten att ge halm och soja eller annat kraftfoder, men som tips vid misstänkt proteinbrist känns rådet rätt udda.
 
Ja man räknar med att halm innehåller runt 3-6,5 MJ mycket beroende på typ och hö ligger ofta kring 6-10 MJ, det finns en viss överlappning. Man analyserar ofta hö men halm betydligt mer sällan. Många tänker inte på att halm faktiskt kan innehålla mycket energi och aldrig innehåller försumbar mängd.

Det kan säkert vara en väg att få ihop foderstaten att ge halm och soja eller annat kraftfoder, men som tips vid misstänkt proteinbrist känns rådet rätt udda.

Jag frågade faktiskt eurofins om de analyserade halm för jag tyckte det skulle vara jäkligt bra att veta vad just min halm låg på. De menade på (jag förstår faktiskt inte varför) att det blir knas på testet och siffrorna inte blir verklighetsförankrade, eller iallfall troligen blir fel.

Skulle verkligen vilja veta för bästa koll.
 
Sojamjöl/potatisprotein? Vet att det inte räknas som grovfoder men det kan åtminstone fylla proteindelen.

Mindre hö och mer halm och ta bort från sommarhagen?

Jag håller med om att det kan vara bra att byta till halm + proteinfoder. Beroende på höets värden förstås, men generellt tycker jag att det är ett bra tips för hästar med överhull. Särskilt för lättfödda med överhull.

Man måste inte välja: banta fett eller bygga muskler. Det går alldeles utmärkt att göra både och samtidigt. Det som krävs är en balanserad foderstat och bra träning. Foderstaten är ofta rätt enkel att få ihop (beroende på grovfodrets värden, självklart) genom att byta ut delar av ordinarie fodergiva till halm + proteinfoder. Dessutom ofta kostnadseffektivt.

Jag har analysvärden för halm om någon är intresserad. Det här är från blandade partier halm (dvs analyserat både vete- och havrehalm ihop), ganska dåligt tröskade emellanåt om jag inte minns helt galet. Det är några år sen. Analyserna är från 2010-2012 och skickats till USA. Jag har räknat om resultatet till svensk standard (disclaimer för beräkningsfel!). Som synes är det nästan likvärdigt med ett dåligt hö.

2010
MJ: 5,1
Råprotein: 3,5 % varav lysin: 0,11 %
Ca: 3,3 g/kg foder
P: 0,8 g/kg foder

2011
MJ: 6,0
Råprotein: 6,3 % varav lysin: 0,21 %
Ca: 3,3 g/kg foder
P: 0,8 g/kg foder
Mg: 0,9 g/kg foder

2012
MJ: 5,8
Råprotein: 5,0 % varav lysin: 0,16 %
Ca: 2,3 g/kg foder
P: 0,9 g/kg foder
 
Eftersom jag inte någonstans läser att TS upplever problem med hög energi har jag svårt att förstå halmens saliggörande inverkan i foderstaten. Visst kan det i en totalberäkning fungera, men jag hade aldrig rekommenderat det utan att veta vad som skiljer halmen från höet i värde.

Som generell rekommendation i det här fallet tycker jag halm är nära nog förkastligt, eftersom vi inte vet något om de verkliga värdena i foderstaten. Verkligen att rekommendera helt ut i luften.

Proteinrådet är ju däremot vederhäftigt, även om jag personligen tycker det är en risk för hästens välbefinnande (givetvis beroende på hur stor giva proteinkoncentrat som behövs).
 
Jag håller med om att det kan vara bra att byta till halm + proteinfoder. Beroende på höets värden förstås, men generellt tycker jag att det är ett bra tips för hästar med överhull. Särskilt för lättfödda med överhull.

Man måste inte välja: banta fett eller bygga muskler. Det går alldeles utmärkt att göra både och samtidigt. Det som krävs är en balanserad foderstat och bra träning. Foderstaten är ofta rätt enkel att få ihop (beroende på grovfodrets värden, självklart) genom att byta ut delar av ordinarie fodergiva till halm + proteinfoder. Dessutom ofta kostnadseffektivt.

Jag har analysvärden för halm om någon är intresserad. Det här är från blandade partier halm (dvs analyserat både vete- och havrehalm ihop), ganska dåligt tröskade emellanåt om jag inte minns helt galet. Det är några år sen. Analyserna är från 2010-2012 och skickats till USA. Jag har räknat om resultatet till svensk standard (disclaimer för beräkningsfel!). Som synes är det nästan likvärdigt med ett dåligt hö.

2010
MJ: 5,1
Råprotein: 3,5 % varav lysin: 0,11 %
Ca: 3,3 g/kg foder
P: 0,8 g/kg foder

2011
MJ: 6,0
Råprotein: 6,3 % varav lysin: 0,21 %
Ca: 3,3 g/kg foder
P: 0,8 g/kg foder
Mg: 0,9 g/kg foder

2012
MJ: 5,8
Råprotein: 5,0 % varav lysin: 0,16 %
Ca: 2,3 g/kg foder
P: 0,9 g/kg foder

Tack, du förstod vad jag menade; att man kan börja från två håll. Även om överhull inte är superfet eller ens fet så är det ju bra att mota Olle i grind, så att säga.

Jag har ju samma ras som Habina och för mina hästar har detta fungerat hjälpligt eftersom jag har lite väl mycket energi i det enda hö jag får tag i men måste/vill ha mer TS per 100 kg då det annars blir för lite grovfoder.

Då har halm och proteintillskott varit räddningen.

Jag måste dessutom drapå ordentligt med protein så de får både lucernpellets så länge energimängden inte överskrids och sedan sojamjöl.
Det är dyrt och höet här är inte billigt heller, så just nu är mina hästar dyra i drift.

Jag hade hellre gett lucernhack än pellets eftersom det är ett grovfoder, men då blir det väldigt mycket dyrare.
 
Eftersom jag inte någonstans läser att TS upplever problem med hög energi har jag svårt att förstå halmens saliggörande inverkan i foderstaten. Visst kan det i en totalberäkning fungera, men jag hade aldrig rekommenderat det utan att veta vad som skiljer halmen från höet i värde.

Som generell rekommendation i det här fallet tycker jag halm är nära nog förkastligt, eftersom vi inte vet något om de verkliga värdena i foderstaten. Verkligen att rekommendera helt ut i luften.

Proteinrådet är ju däremot vederhäftigt, även om jag personligen tycker det är en risk för hästens välbefinnande (givetvis beroende på hur stor giva proteinkoncentrat som behövs).

Om hästen är i överhull så är väl energiintaget ett problem även om TS inte ser det som prioriterat?
 
Lusern oavsett form är grovfoder.

I Plancks bok/häfte så säger hon (någon citerade detta för mig så jag kommer inte ihåg ordagrant) att om fodret har över en viss mängd smältbart så bör man räkna det som hälften hälften.

Jag har för mig att jag läst det någon annanstans också.
 
Om hästen är i överhull så är väl energiintaget ett problem även om TS inte ser det som prioriterat?

Fast det vet vi ju inget om i totalfoderstaten. Jag litar så pass mycket på TS inlägg att jag inte tar någon hänsyn till ett måttligt energiöverskott i början av tråden. När det kommer ner till siffror i en totalfoderstat kan det handla om att byta ut några kg här mot några kg där, men jag skulle aldrig lämna det som generellt råd.

SÄRSKILT inte utan att veta att halmen faktiskt skiljer sig mot höet i energi. Vilket inte behöver vara fallet.
 
I Plancks bok/häfte så säger hon (någon citerade detta för mig så jag kommer inte ihåg ordagrant) att om fodret har över en viss mängd smältbart så bör man räkna det som hälften hälften.

Jag har för mig att jag läst det någon annanstans också.

Du får gärna referera till källa, för jag har Plancks alster men inte på något ställe (eller på någon föreläsning) hört ett ljud om denna förändring.
 
Eftersom jag inte någonstans läser att TS upplever problem med hög energi har jag svårt att förstå halmens saliggörande inverkan i foderstaten. Visst kan det i en totalberäkning fungera, men jag hade aldrig rekommenderat det utan att veta vad som skiljer halmen från höet i värde.

Som generell rekommendation i det här fallet tycker jag halm är nära nog förkastligt, eftersom vi inte vet något om de verkliga värdena i foderstaten. Verkligen att rekommendera helt ut i luften.

Proteinrådet är ju däremot vederhäftigt, även om jag personligen tycker det är en risk för hästens välbefinnande (givetvis beroende på hur stor giva proteinkoncentrat som behövs).
Exakt, har man ett mer specifikt problem kan man landa i en foderstat med halm, men som ett generellt råd är det problematiskt.

Visst kan dåligt hö ha liknande värde som halm men oftast har det i vart fall en 10-20 gram smrp som då inte behöver ersättas. Och det finns ingen anledning att förutsätta uruselt hö innan det är ett faktum.
 
Men det är väl inte ett generellt råd när det är riktat till TS? Jag känner ju TS lite granna och vet att hon kan ta mina tankar (för det är inte råd i den bemärkelsen då det står frågetecken efter) på rätt sätt.

Jag hittar inte Plancks bok här hemma och jag suger påatt leta på internet men jag ska försöka hitta var jag läst detta.
 
Men det är väl inte ett generellt råd när det är riktat till TS? Jag känner ju TS lite granna och vet att hon kan ta mina tankar (för det är inte råd i den bemärkelsen då det står frågetecken efter) på rätt sätt.

Jag hittar inte Plancks bok här hemma och jag suger påatt leta på internet men jag ska försöka hitta var jag läst detta.
Alla känner inte TS och det är ett forum som alla kan läsa. Frågan var generellt ställd och kan appliceras på många hästar.
 
Nu blir jag lite sur. Jag har inte saliggjort halm. Jag har inte heller gett det som ett generellt råd.

Mitt första lilla inlägg var TVÅ FRÅGOR och inte påpekande eller ens råd. D.v.s "har du tänkt/räknat på detta", specifikt till TS.

Det enda som kan tas som påpekande i första inlägget, vilket ni inte kritiserat, är att sojamjöl och potatisprotein inte är grovfoder.
 
Alla känner inte TS och det är ett forum som alla kan läsa. Frågan var generellt ställd och kan appliceras på många hästar.

Nja, det var väl en sanning med modifikation? Redan i första inlägget är det tämligen troligt att det är TS häst och i andra inlägget från TS är det ju säkerställt. I tredje inlägget från TS är det specifikt en specifik häst med namn.
Först efter det, svarar jag på inlägget.

Sedan blir ju nästa fråga; får man inte ge generella råd på forumet? Påstår du att det som ni kallar, generellt råd, är så farligt att det inte borde skrivas?
 
Nja, det var väl en sanning med modifikation? Redan i första inlägget är det tämligen troligt att det är TS häst och i andra inlägget från TS är det ju säkerställt. I tredje inlägget från TS är det specifikt en specifik häst med namn.
Först efter det, svarar jag på inlägget.

Sedan blir ju nästa fråga; får man inte ge generella råd på forumet? Påstår du att det som ni kallar, generellt råd, är så farligt att det inte borde skrivas?
Vilket inte på något sätt hindrar andra att läsa den generella frågan ( ett vanligt problem dessutom) och ta till sig råden.
 
Vilket inte på något sätt hindrar andra att läsa den generella frågan ( ett vanligt problem dessutom) och ta till sig råden.

Jaha? Vad är faran i det om det inte är något som rekomenderar att ge hästen arsenik?
Det är fanimej larvigt att gå på om ett eventuellt generellt råd om att ge halm som om det vore både livsfarligt och icke gångbart i många fall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har läst de flesta andra trådarna i ämnet, men behöver lite feedback om just mitt sto, som verkar vara lite speciell... :crazy: Hjälp...
2
Svar
29
· Visningar
2 355
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp