Överhull men dålig överlinje

Ifall någon har tråkigt såhär på kvällen innan vardagen kallar, så kan jag ju skriva ut vad jag tänkt ge när hon flyttat till vinterhage. :)

7 kg hö (7,9 MJ och 29 g smb. rp)
6,5 hg Krafft Pluss Protein
5 hg Krafft Lusern Hackat Strå
10 g Krafft Miner Blå
 
Och för att balansera upp förra kortet, kommer ett där hon är lite mindre svettig och mer uppställd. ;)

ariel_5576b1eb2a6b22501a8ac26b.jpg
Är hon träckprovad?
 
Vilken fantastiskt attityd du har :rofl: Lägger ner det här....

Skulle kunna sätta 100 000 på att det bara var en vänlig fråga från Habina faktiskt :)

Jag undrar dock så du får gärna svara mig :D Parasiter tänker jag mer att hästen tappar hullet o blir bukig, inte bara tappar överlinje/muskler men det är kanske olika? Superdålig koll på sådana problem.
 
Vilken fantastiskt attityd du har :rofl: Lägger ner det här....

Men jag förstår ärligt talat inte vad du är ute efter?

Jag har fått svar på min frågeställning. Du vill se en bild på hästen men säger inte varför. När du fått det vill du veta om hon kollats med träckprov. Återigen, varför?

Vad är du ute efter?
 
Skulle kunna sätta 100 000 på att det bara var en vänlig fråga från Habina faktiskt :)

Jag undrar dock så du får gärna svara mig :D Parasiter tänker jag mer att hästen tappar hullet o blir bukig, inte bara tappar överlinje/muskler men det är kanske olika? Superdålig koll på sådana problem.

Sedan har hästen i frågeställningen INTE tappat muskler. Bara inte byggt tillräckligt mycket, tillräckligt snabbt. Vilket till 90 % beror på min otålighet och till 10 % på hur hon arbetas. ;)
 
Skulle kunna sätta 100 000 på att det bara var en vänlig fråga från Habina faktiskt :)

Jag undrar dock så du får gärna svara mig :D Parasiter tänker jag mer att hästen tappar hullet o blir bukig, inte bara tappar överlinje/muskler men det är kanske olika? Superdålig koll på sådana problem.
Frågan kom mest för att jag har märkt att man gärna inte vill tittas under varje sten och gärna snöar in sig och blir lite hemmablind. Vet en tjej vars häst började tappa överlinje och hon vräkte i proteiner men hästen vart bukig och tråkig och tillslut började den magra av ordentligt och det visade sig i sista ändan att den var full av mask.

Efter att ha sett bilderna på hästen i fråga skulle jag inte bedöma den till att ha överhull, kanske skulle bedöma annorlunda i verkligheten dock vad vet jag..
 
@_Yggdrasil_ Det är pga detta sto jag är redigt skeptisk till att bedöma hull efter bild. Bilden är tagen i juni, då hade hon ungefär 50 kg övervikt, runt 30 kg nu. Men det syns inte på den förbaskade hästen. :arghh:

Var tom en veterinär på slutmätningen som var supernöjd med hennes hull. Tills jag bad honom leta revben. :angel:

Men då är jag med på hur du menar. :)
 
Vilken spännande diskussion det blev av en rätt så enkel fråga (på nivån "visst tänkte jag rätt här?"). ;)

Halm är ungefär så som jag ser på gräset de äter nu, dvs bukfylla. Näringsmässigt tänker jag sedan att hon får i sig tillräckligt med energi eftersom hon håller samma hull som de senaste veckorna.

Däremot funderade jag på om proteintillskottet bara var onödigt, och blev osäker på hur det nu var. Vilket jag tidigt fått svar på. :)

Som en parantes kan jag tillägga att halm tyvärr är väldigt svårt att få tag på här uppe och med tanke på grovfodrets (överlag i år) låga proteinvärde ser jag inget behov av att jaga halm.

Varför kan du skriva "bukfylla" på halm men inte jag (fast jag inte ens sa det), utan att det tar hus i helvete? Ditt hö har ju i stort sett samma energihalt som halmen.
 
@_Yggdrasil_ Det är pga detta sto jag är redigt skeptisk till att bedöma hull efter bild. Bilden är tagen i juni, då hade hon ungefär 50 kg övervikt, runt 30 kg nu. Men det syns inte på den förbaskade hästen. :arghh:

Var tom en veterinär på slutmätningen som var supernöjd med hennes hull. Tills jag bad honom leta revben. :angel:

Men då är jag med på hur du menar. :)

Det här tycker jag är ett vanligt problem på vår ras. Det finns några som ser feta ut som kanske bara är omusklade och "pluffsiga" och de som faktiskt är feta men det inte syns.
Har varit med om båda delarna med veterinärer att de sagt fet när man känt revbenen och bra hull när de haft 50 kg eller mer som övervikt.

Pluffsig är för mig en häst som upplevs ha mycket lös hud (underhudsfett?) som gungar och skakar runt och utan större tajta muskelgrupper.
 
Min häst är likadan. Hoppfolk tycker/inser att han är fet (depåer=fet oavsett hur skadliga ställen de sitter på) medan dressyr folk tycker han är jättefin. Han är fet :p men han får ALDRIG ngt som ens kan likna en mage utan det är bara "överlinje" o bogar typ.
 
Sån var min förra med. Hon var helt sjukt snygg med 120 kg övervikt, jag hade hellre sett att det var muskler men men...

/Lavinia, som alltför ofta får försvara att min arabtjej inte är för mager - däremot har hon lite svårt att sätta muskler pga tidigare skador.
Min häst är likadan. Hoppfolk tycker/inser att han är fet (depåer=fet oavsett hur skadliga ställen de sitter på) medan dressyr folk tycker han är jättefin. Han är fet :p men han får ALDRIG ngt som ens kan likna en mage utan det är bara "överlinje" o bogar typ.
 
Jag känner att jag har lite tilt i huvudet just nu, av helt andra orsaker än foderstatsuträkningar. Så därför vänder jag mig till buke och ber om hjälp. :banghead:

Om hästen har lätt överhull (känner revbenen men något för mycket fett ovanpå) men är något omusklad i sin överlinje (ffa ryggmuskulaturen), visst indikerar det att hästen behöver mer protein? För inte kan den ta av överskottsenergin och göra muskler? Åt andra hållet går det ju (överskottsprotein blir till energi), men det är som sagt här jag får tilt i hjärnan.

Hjälp! :arghh:

Främst för att jag inte skall belasta min plånbok och hästens matsmältningssystem i onödan. :p

Mycket handlar om rätt träning också. :) är de andra hästarna fina & de har ungefär samma behov hade jag funderat över hästens arbete.
Är unghästen fin kan det bero på att han rör sig mer i hagen? vilket valacker/hingstar i regel gör mer än ston
 
Mycket handlar om rätt träning också. :) är de andra hästarna fina & de har ungefär samma behov hade jag funderat över hästens arbete.
Är unghästen fin kan det bero på att han rör sig mer i hagen? vilket valacker/hingstar i regel gör mer än ston

Självklart handlar det även om det när det gäller att ha välmusklade hästar. Men som jag påpekat tidigare är det inte relevant för min aktuella frågeställning. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har läst de flesta andra trådarna i ämnet, men behöver lite feedback om just mitt sto, som verkar vara lite speciell... :crazy: Hjälp...
2
Svar
29
· Visningar
2 355
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp