A
ananas
Finns det några som har tips på hur man kan öva sig själv på att se avstånd för anridning till ett hinder, gärna tips på övningar utan häst(om det finns ngr sådana)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan du förklara det där med 5 och en halvan, jag förstår det inte riktigt.Olympus skrev:Du kan mäta upp ett avstånd, säg två galoppsprån från hindret och sedan ställa en kona där. När du sedan rider an mot hindret så vet du att där konan står är det 2 galoppsprång fram till hindret. öva tills du känner dig säker och plocka sedan bort konan o testa om du på känsla kan hitta punkten där det är två galoppsprång. Du kan ju variera konans plats.
Jag gjorde så en gång att jag hade 5 och en halvan. Hoppade det ngr gånger och plockade sedan bort det första lilla hindret, jag kunde då känna avståndet jättebra och fick supersprång.
Lycka till
FeatherCloud skrev:jag svarar istället:
fem och en halvan går till så att du först har ett litet krysshinder med travbom framför (längd mellan travbom och kryss beror lite på vad du har för häst, men normalt "travbom-till-hinder-avstånd" sja det vara.
fem och en halv meter (till stor häst) efter krysset sätter man upp en oxer.
sedan rider man på i trav över travbom-kryss, hästen landar i galopp, tar ett galoppsprång och hoppar oxern. eftersom hästen alltid kommer komma rätt på oxern är det en bra metod att "hoppa upp" sig på, men jag har aldrig ridit övningen i syfte att lära mig avstånd, det är sånt som kommit rätt naturligt.