Örontermometer

Jolanta

Trådstartare
Är de dåliga att ha till små bebisar?

Vi hade tänkt köpa en sån nu, innan bebis kommer, för då kan vi använda den också!

Är de dåliga?
 
Sv: Örontermometer

Fast använder man den till rumpan på bebisen så skulle jag inte vilja ha den i munnen sen! :D

Därför tänkte jag att en öron skulle vara bättre! :)
 
Sv: Örontermometer

De är nog bra, men ganska dyra tror jag. Jag har en rump-/armhåletermometer som jag köpte lite hastigt då jag tyckte sonen kändes varm en dag. Har köpt en napp-temometer också, har inte provat den än, så hur bra den är vet jag inte.
 
Sv: Örontermometer

Örontermometer är bra. Köpte en för *tänka* 2-3 år sedan och har inte behövt byta batteri ännu :D

Går snabbt och enkelt att kolla tempen dessutom :banana:
 
Sv: Örontermometer

jo, typ 500:-

Det är ganska mycket pengar, men det kan det vara värt tycker jag.

Visst använder de sånna på sjukhus? Då kan de väl inte vara helt kassa!

Napptermometer? Det har jag aldrig hört talas om! :)
 
Sv: Örontermometer

Ah, då blir det en sån! :)

Vi hade en när jag bodde hemma också, under de åren vi hade den så bytte vi heller aldrig batteri! :)
 
Sv: Örontermometer

Fast använder man den till rumpan på bebisen så skulle jag inte vilja ha den i munnen sen! :D

Därför tänkte jag att en öron skulle vara bättre! :)

Givetvis har du en egen termometer till bebisen... Örontermometrarna visar ofta fel temperatur, kallare än vad bebisen egentligen har. Dessutom har bebisar så små öron och de ska ganska långt in, man vill ju inte göra illa de små
 
Sv: Örontermometer

Äsch! jag som precis hade bestämt mig för en sån! Så kommer du här och förstör! ;)

Happ, kanske får köpa en vanlig åt bebis, och en öron åt oss!
 
Sv: Örontermometer

När jag kom in till akuten med min son (då någon månad gammal) som hade hööög feber enligt hönsmamma så sa de att örontermometrar inte funkade ordentligt på små bebisar.
 
Sv: Örontermometer

Örontermometer ÄR svårare att använda både på oss vuxna och på bebisar (viktigt hur man håller den). Men eftersom mätning går på någon sekund kan man göra om och se om man får samma värde.

Vilken temp man har är ganska individuellt om jag har förstått det rätt så oavsett termometer är det bra att tempa i ett par dagar när barnet är friskt så att man får koll på dess normaltemp. Gör man detta är det alltså inget problem om örontemp visar lägre än annan - du kan ju då se hur mycket tempen gått upp från normalläget :idea:!

På BB där jag födde använde de örontermometer på mig.
 
Sv: Örontermometer

Jag har en sådan, tycker den är kanon.

Ingen vårdpersonal jag pratat med har tyckt att en sådan är ett dåligt alternativ.

Däremot kan den ge mindre exakta värden än en vanlig rumptermometer.

Men det är så marginella skillnader att det knappast har någon betydelse för hemmabruk.

Vill du veta ett exakt värde ska du ta tempen i rumpan, men som sagt, kanske inte nödvändigt att veta om tempen är 39,2 eller 39,3?

Eftersom den är så smidig så kan man tempa väldigt ofta, det tycker jag är kanonbra då jag övervakar min son ordentligt när han har feber. (Då jag själv vid samma ålder hade riktigt, riktigt hög feber och ofta fick åka ilfart till akuter pga av det).

Jag har en rumptermometer också, som jag i början använde när sonens feber var väldigt hög. Bara för att kolla så att febern verkligen är så hög som örontermometern visar, eftersom jag hade hört att örontermometern var opålitlig. Men då har det varit pyttesmå skillnader om ens någon, så jag kan faktiskt lita på min örontermometer.
 
Sv: Örontermometer

Jag har en örontermometer från Braun.
Lyckas man sikta den rätt är den bra, men siktar man lite fel kan det visa alldeles för lågt.
Tycker att man får göra flera gånger för att verkligen få fram rätt temp.
Brukar använda den om barnen känns varma.
Visar den på feber så använder jag rumptermometer för att se hur mycket det rör sig om.
Ofta kan örontempen visa tex 38.4 medans rumptempen visar 39.7 tex.
Fast på 6-åringen är det lättare att få rätt temp.

Äh, vad mycket svammel.
Jag rekommenderar en rumptermometer till bebisen.
De är ofta inte så dyra, så ni kanske kan köpa både och?
 
Sv: Örontermometer

Det får nog bli både och, för vi vill ha en öron till oss själva ändå! :)

Almännt:

Är det något mer som man kan köpa på apo när man lix är där, som är bra att ha till bebis?
 
Sv: Örontermometer

Det är ju så olika vad man behöver för grejer men vi fick i efterhand handla till våran lilla bebis: miniderm salva för torr hud, nezeril, rumpsalva, babytops.
Till mig: lactylos (stavning??) och microlax.
Har aldrig handlat på apotek förut och nu känns det som alltid har nåt ärende dit!:smirk:
 
Sv: Örontermometer

Att ta tempen i rumpan på små bebisar är fruktansvärt obehagligt, tycker jag. Och svårt! Man måste se upp så att den inte åker för långt in och skadar bebisen, och plötsligt rycker bebisen till och mätningen måste göras om...

Sedan vi köpte en (dyr) örontermometer kan vi ta tempen på lillen utan ångest. Han till och med tycker det är kul!

Vi använder den till oss själva oxå.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag måste avsluta amningen då jag måste börja med en medicin. Min bebis är sju månader och gillar mat, så jag är inte orolig att han...
2
Svar
36
· Visningar
2 441
Senast: Linn-Nora
·
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
915
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 930
Senast: Linn-Nora
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
1 217
Senast: Humla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp