Öppet ländparti?

Jag har fått lära mig att det betyder att hästen är lite lång i länden. Och att det inte är bra om länden är för öppen. Vet dock inte om det är rätt tolkat.

/Lizzie
 
Vet inte riktigt hur man skall beskriva det på ett bra sätt men jag kan länka till BLUP så kan du jämföra ett lite öppet och ett stramt/styvt ländparti. Den HÄR hästen är lite öppen i länden och den HÄR hästen är lite stram i sitt ländparti.
 
Vad intressant, jag har funderat på meningen med "öppen länd" med. Min svenska exteriörbok använder inte det begreppet och jag får inte upp något som förklarar när jag googlar.

Efter Winw-tees bilder skulle jag beskriva det som att öppen är mer rak/slak och stram är lätt spänt/uppdragen?

Är stram första steget emot karprygg?
 
Vad intressant, jag har funderat på meningen med "öppen länd" med. Min svenska exteriörbok använder inte det begreppet och jag får inte upp något som förklarar när jag googlar.

Efter Winw-tees bilder skulle jag beskriva det som att öppen är mer rak/slak och stram är lätt spänt/uppdragen?

Är stram första steget emot karprygg?

Ja, slak vs. uppdragen låter ganska passande.

Däremot har jag fått för mig att karprygg ofta har med någon form av problematik att göra, medan ett stramt ländparti enbart har med genetik att göra. Men jag är absolut inte säker, framförallt inte kring karpryggar och deras orsaker.
 
Jag har trott att min häst har mer åt stram länd, men funderar på om det inte är hennes uppkarpande av ryggen som gör att jag tror det. Tittar jag på bild ifrån när hon var yearling (uppfödarens ord, jag tror hon är 2år här?) är hon nästan mer mot öppen? Eller under behandling (sprutor+shockwave+smärtstillande, här är den alltså uträttad ifrån karpandet (6år)) så kanske hon är normal mot stram i länden?
Har inga jätte bra bilder på karpandet och hon gör inte så grovt heller, men typ lätt uppdragen (känner man med handen över ryggen känner man att två kotor drar ihop sig, tre veterinärer+massör kallar det karp, ser dock mer ihop/updragen ut på bilden), karpandet. Silett-bild att jämföra med den under behandling, blir ett hål/glapp efter kotorna som drar ihop sig innan korsbenet typ.

Men det kanske bara är karpande som gör att jag tror att hon har mer uppdragen/stram rygg är vad jag tror nu. Eller jag vet inte, hon kanske alltid ligger åt det strama hållet till. Eller aldrig är så fräsh att jag vet hur ryggen ser ut i mer normal-läge... (hästen karpar pga gamal återkommande smärta)
 
@Vingra Hade inte sagt att din häst hade stam länd, utan mer åt karphållet. Hade inte heller sagt att den har karprygg, utan tendens. Men helt klart gränsfall. Absolut inget normalt. Tycker att man redan ser det som "två åring". Dock inte lika tydligt.

Den uppfattningen jag har fått om öppen ländrygg är att det är längre avstånd mellan kotorna i ländryggen, oftast har hästen mer svängd rygg, medans stram ländrygg är hästar som har tajtare mellan kotorna i ländryggen och har oftast rak rygg. :)
 
Tack för alla svar. Jag tycker det är spännande att läsa Hingstkatalogen ( har några gamla kvar), men förstår inte alltid vad de beskriver.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att flytta in i en lägenhet på markplan. Jag var där och fixade lite igår och märkte att det blir varmt när solen ligger...
2
Svar
25
· Visningar
1 270
Senast: Angel
·
  • Artikel
Hästnyheter En australiensisk beridares snabba agerande räddade förmodligen livet på den häst som i panik simmade rakt ut mot öppet hav.
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hoppryttaren Douglas Lindelöws avstängning är hävd, men SvRF:s generalsekreterare Johan Fyrberg meddelar att han ändå inte är aktuell...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 207
Senast: fio
·
  • Artikel
Hästnyheter Sveriges veterinärförbund har skickat ett öppet brev till SVT där man kritiserar SVT:s rapportering under världscupen i dressyr – som...
Svar
0
· Visningar
125
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp