Sv: Oense!!!

Mycket ska man höra ... det var det dummaste jag hört på länge !
Diskutera inte ens med personen , hämta istället hem din häst omgående !!
 
Sv: Oense!!!

Syrran lånade en häst som betessällskap över sommaren och stod då för allt utom försäkring. När hon sedan lämnade tillbaka hästen nyverkad fick hon tillbaka pengar för en verkning men det var inget hon hade förväntat sig eller ens bett om. Självklart står man för "alla" kostnader när man ber någon om att få låna en häst.
Så åk du och hämta hem din pålle snarast möjligt och låt henne lösa sällskap åt sin häst bäst hon vill. Kräver hon fortfarande pengar så gör som andra redan har föreslagit, kontra med "hyra av sällskapshäst".
Ibland blir jag förvånad över hur människor kan resonera...
 
Sv: Oense!!!

undrar varfor TS inte har hamtat hem hasten nu med alla sager lika dant.. idiotiskt forstas..det var ju hon som ville "lana" ett sallskap djur inte du som bad henne..om du inte har akt, gor sa pa en gang, och ring inte utan hamta din palle/a lamna lapp om hon inte ar i stallet och sag upp kontakten.. lycka till
 
Sv: Oense!!!

Jag hae hämtat hem hästen i dag så snabbt som möjligt om jag vore dig, så får din "kompis" försöka skaffa sig en annan sällskapshäst.
 
Sv: Oense!!!

Jag håller med övriga, meddela att du ändrar dig och att hon får leta efter nytt sällskap.
Vill man inte vara tacksam ska det kännas tycker jag hur det är att bli utan. Jag hade hämtat hästen samma dag ifall det gick för jag hade blivit så upprörd..och klargjort att jag lånat ut bara för att vara snäll, inte agera uthyrningsverksamhet, speciellt iom det att du inte krävt någon ersättning själv som du egentligen med all rätt hade kunnat göra (inte ovanligt)

Jag hade inte haft ro att ens kunna lita på att hästen får den mat den behöver och som du betalat för utan att pengarna hade stoppats i egen ficka eller till egen användning..

Att folk har mage :crazy:
Förmodligen försöker personen tjäna pengar på dig..och du som redan varit så snäll att ta en risk att låna ut hästen..för det är en stor risk att låna ut saker, främst hästar som kan skadas etc under tiden.
Jag förstår inte vad som verkar gå så fel i hästbranschen när man hör sånt här, ska det framförallt vara så svårt att hålla sig till det man kommit överens om?? (och kunna komma ihåg att en överenskommelse ìnnebär varken mer eller mindre av det som sagts)
Och att folk verkar vara så snåla/otacksamma

Hade jag varit i behov av sällskapshäst sådär så hade jag erbjudit mig alla kostnader eftersom att det skulle vara jag som behöver LÅNA någons häst och inte tvärtom.
Alt så får man köpa sig en till häst..

Hon kanske bör göra en snabb sökning på nätet tex för att kolla vem som bruka ersätta vem om man lånar saker
 
Senast ändrad:
Sv: Oense!!!

Jag har lånat kompisens ponny som sällskap några gånger. Då har jag stått för allt foder och skötsel av ponnyn. Hon har inte behövt visa sig här.
Den har också varit uppstallad här när hon behövde sällskap till den eftersom den gick själv. Då betalade hon heller inget för hö, spån osv men fick komma och mocka 2 ggr i veckan och då även åt mina 2.

Hämta hem pållen bums så får väl personen lösa sällskap bäst den vill. Alternativet är att du "hyr" ut hästen till henne för motsvarande summa som hon vill ha för foder och uppstallning :D.
 
Sv: Oense!!!

Tack för era synpunkter. Jag blev väldigt osäker och tänkte "jamen vänta här nu, får man göra så?"
Är känd för att vara ganska så dumsnäll. :/
Hästen är hemma nu iallafall, där han ska vara. Det ekonomiska TROR jag är uppklarat, dvs endast foderkostnaden som det var sagt ifrån början. Krävt kvitto med. Så hoppas på att man har ryggen fri sen.
 
Sv: Oense!!!

Lånade ut min kille 2 mån för en hade sin häst ensam. Enda jag betalade var en skoning pga att han behövde skor och jag ville ha det. Annars betalade jag ingenting (jo hans försäkring). När jag kom för hämta honom ville HON som lånat köpa mig något som tack.

Så går det till när man lånar en häst akut som sällskap. Man visar tacksamhet. Jag tackade dock nej till det. Glad killen fått ha det bra i bra beteshage och go kompis :)
 
Sv: Oense!!!

gud vilka giriga människor det finns! jag hade sagt att jag hämtar hem hästen inom 24 timmar och hon därför får skaffa nytt sällskap till sin häst, du var snäll och lånade ut din häst. de va hon som behövde en tjänst, inte du!
 
Sv: Oense!!!

gud vilka giriga människor det finns! jag hade sagt att jag hämtar hem hästen inom 24 timmar och hon därför får skaffa nytt sällskap till sin häst, du var snäll och lånade ut din häst. de va hon som behövde en tjänst, inte du!

Hon har ju hämtat hem hästen...
 
Sv: Oense!!!

Skönt att du tagit hen hästen.

Lånar man en häst betalar man uppehälle och skötseln för den.

Du vart tillräckligt snäll när du betalade fodret.

Känns som om denna personen försökte utnyttja dig.

Finns folk till allt :crazy:
 
Sv: Oense!!!

Skönt att du tagit hen hästen.

Lånar man en häst betalar man uppehälle och skötseln för den.

Du vart tillräckligt snäll när du betalade fodret.

Känns som om denna personen försökte utnyttja dig.

Finns folk till allt :crazy:

Uppenbarligen. :crazy: Jag är glad att ha mina pållar samlade igen. Kommer inte att ha mer med den personen att göra så. Livet är på tok för kort för att lägga negativ energi på såna människor! :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 643
Senast: SwedEmB
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 381
Senast: QueenLilith
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 361
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 804
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp