Jeseli

Trådstartare
Hej, vänder mig nu hit för att se vad andra tycker om problemet.

Det är som så att jag lånat ut min ena häst eftersom en bekant sökte via facebook att h*n ville ha ett sällskap till sin egna häst och inte ville ta hem sina andra hästar ifrån betet ännu. Sagt och gjort lånade jag ut min unghäst som egentligen "bara går" då han är för ung för att göra något med.
Vi kom överens om att jag skulle betala hans foder (vilket egentligen det med kändes aning snopet eftersom h*n villa ha honom som sällskap, men okej, gick med på det).
H*n hämtar honom och har haft honom ett par veckor nu och det funkar bra, han står på ett sånt avstånd att jag inte kan åka dit så ofta.

Nu kommer människan och vill att jag ska betala stallhyra för honom på 700 i månaden med? förutom fodret?
Det var inte direkt så att jag BEHÖVDE göra mig av med honom utan lånade ut honom som akut sällskap. Han ska gå där ca två månader till.
Vad hade ni gjort?

Ska tilläggas att stallet ägs av personen ifråga, annars kunde jag förstå stallhyran till viss del.

Som sagt.. Vad hade ni gjort? :confused:
 
Sv: Oense!!!

För det första skulle hon ha sagt att hon ville ha stallhyra redan innan du flyttade dit hästen. Har ni något avtal?

För det andra får du förklara för henne att du lånat ut din häst till henne för att hon bad om hjälp. Det essentiella är att hästen är utlånad till henne, inte uppstallad hos henne. Har du möjlighet att flytta tillbaka hästen redan nu? Isåfall kan du ju säga att om hon inte vill ha kvar din häst kan du ta hem den igen.
 
Sv: Oense!!!

Vi har inget avtal, men jag har däremot tagit Printscreen på våra konversationer via facebook ifall det blir mer tjafs förutom detta.
Jag gjorde detta för att vara snäll, h*n behövde akut sällskap till en häst som inte får gå på bete, och jag hade en som stod på tillväxt så ja. Varför inte liksom, hjälpa någon i en situation tänkte jag.
 
Sv: Oense!!!

Hade bett personen att lämna tillbaka hästen omgående inom 24 timmar.

Inte en chans jag hade betalat uppstallning el foder för en häst någon lånat utav mig för att få sällskap.

Den kan ta hem sina egna hästar istället som sällskap!
 
Sv: Oense!!!

Och jag har plats så jag skulle kunna hämta honom imorgon om det vore så. Det var inte direkt så att jag behövde göra mig av med honom
 
Sv: Oense!!!

Jag ska se vad hon svarar. När jag ifrågasatte stallhyra så slutade hon svara mig.
 
Sv: Oense!!!

Om möjligt hämtat hem hästen på studs, du borde inte behöva betala maten en gång åtminstoen inte grovfodret. Ingen vits att förhandla i en sådan situation.
 
Sv: Oense!!!

Jag lånade förra sommaren ut en ponny som sällskap.
Den som lånade ponnyn stod för både stallhyra och foder under den perioden (och hon betalade fullt pris för både foder och hyra eftersom hon hade hästen installad).

Jag tycker att det är löjligt att försöka ta ut stallhyra.
Foderkostnaden är väl mer OK men snålt av den som får låna hästen som sällskap.

Jag tycker också att du nog ska hämta hem hästen.
 
Sv: Oense!!!

Eftersom du redan har gått med på att betala fodret så får du nog göra det, men stallhyra hade jag verkligen sagt nej till. Jag hade hämtat hem hästen omedelbart. Ta med dig pengar för fodret bara, om det inte är betalt redan, så att allt ekonomiskt är löst där och på plats när du hämtar hästen.
 
Sv: Oense!!!

Låter som en fd kompis till mig som bad att få låna mina shettisar över sommaren för att beta ner där det gått får tidigare. Ungarna i området fick rida och pyssla med dem, sen efter en fnurra om något helt annat så krävde hon betalt för att hon hade dem!

Hon skulle ha ersättning för transporten dit, stängselkostnader, stängslingsarbetet mm så jag kontrade med att begära hyra, ersättning för hovvård som inte hade skötts trots överenskommelse, eksem som inte behandlades trots att jag skickat med medel och informerat om att den ena var känslig mot knott, transport hem + att jag hämtade hem dem och utrustning omgående!

Idag har vi ingen kontakt och jag saknar henne inte speciellt. Jag har lugnare nu än när hon ringde och alltid krävde att jag skulle släppa vad jag hade för händerna och ge mig iväg på stört och köra flera mil för att hjälpa henne med div. :crazy:
 
Sv: Oense!!!

I ditt läge hade jag inte betalat, det är ju inte för din skull som hästen står hos din bekanta. Tala om för personen att du inte är intresserad av att betala mer än fodret för hästen annars tar du hem den istället.
 
Sv: Oense!!!

Hon svarade med att "det är ju utgifter med att ha en häst uppstallad. Jag kan ju inte förlora på att ha en häst stående hos mig".

Vilka utgifter? Jag betalar fodret, grovfodret, försäkring och hovslagare för min egna häst. Stallet ägs av personen. Vilka utgifter? Elen? För den kostar säkerligen 700 i månaden för enbart min häst eller?
 
Sv: Oense!!!

Då åker du och hämtar tillbaka din häst, så får hon KÖPA sig en egen sällskapshäst och betala allt för den, inklusive veterinärkostnader osv som kan tänkas inträffa. Dumsnålt av henne.
 
Sv: Oense!!!

Äh, jag hade tagit hem hästen istället för att diskutera kostnader hit och dit. Om hon inte är beredd att betala för inlånat sällskap så får hon väl ta och lösa det på annat sätt :)
 
Sv: Oense!!!

Du ska inte betala ett öre mer till den där kvinnan. Hon ska vara tacksam över att du ens står för fodret. Du hjälpte henne genom att låna ut din häst så hon kan ha kvar sina andra hästar på bete. Jag skulle tagit hem min häst om hon fortf. kräver stallhyra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 645
Senast: SwedEmB
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 381
Senast: QueenLilith
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 361
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 805
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp