Ömmar efter hovböld

elsastinaviola

Trådstartare
Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden och satte gips runt hoven. Han gick fint och såg bra ut direkt efter och gick med gipset några dagar, fram tills för kanske 3 dagar sen har det sett bra ut. Men vi märkte nu att han ömmar på grusvägen från hagen till stallet och jag undrar om någon här har erfarenhet av att det kan bli så långt efter att bölden spräckts? Eller kan det vara något som inte kommit ut och att bölden ändå finns kvar? Han visar inget på gräs men markerar lite på grus.
 
Det kan vara böld kvar. Det kan också vara hålvägg eller att han helt enkelt blivit öm pga de skurit bort hov.
 
Det kan vara böld kvar. Det kan också vara hålvägg eller att han helt enkelt blivit öm pga de skurit bort hov.
Ja han har ju en hålvägg där de skurit upp för att komma åt bölden, men tycker det känns konstigt att det ska visa sig först nu nästan 3 veckor efter att bölden spräcktes hål på🤔 Ska givetvis kolla med hovslagare och eventuellt veterinär om det behövs men alltid skönt att höra andras erfarenheter av liknande situationer. Tack!
 
Ja han har ju en hålvägg där de skurit upp för att komma åt bölden, men tycker det känns konstigt att det ska visa sig först nu nästan 3 veckor efter att bölden spräcktes hål på🤔 Ska givetvis kolla med hovslagare och eventuellt veterinär om det behövs men alltid skönt att höra andras erfarenheter av liknande situationer. Tack!

Min prinsesshäst ömmade från februari till juni pga hålvägg (inte pga uppsuret utan resterna av utrymmet där bölden var).

Det kan också bara så att de inte fick ut allt och att det då bildats en ny böld någon annan stans.

Eller så är det en ny böld på g för att det kommit in ny skit (mina hovbölder har alltid varit gipsade 2-3v pga risken för att få in ny skit samt att hoven ska ha tid att växa lite).

Eller så är det något helt annat.
 
Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden och satte gips runt hoven. Han gick fint och såg bra ut direkt efter och gick med gipset några dagar, fram tills för kanske 3 dagar sen har det sett bra ut. Men vi märkte nu att han ömmar på grusvägen från hagen till stallet och jag undrar om någon här har erfarenhet av att det kan bli så långt efter att bölden spräckts? Eller kan det vara något som inte kommit ut och att bölden ändå finns kvar? Han visar inget på gräs men markerar lite på grus.
Han kan mkt väl haft mer än en böld på g. Var bölden ni tömde djup och stor kan det ta lite tid att läka. Jag har haft en häst som tog 3 månader på sig att bli återställd efter rejäla bölder.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 800
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 744
Senast: Missemus
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 150
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp