Bukefalos 28 år!

Hovelände

Hej på er. Det har nu gått 2,5 vecka sedan bilden längst upp togs. Hästen har fått adekvat behandling med gipsbandage ( som byttes idag) och boxvila. Håller ni med om att hoven växt på bra. Det rödfärgade är efter jodspriten som ligger i en kompress närmast den urskurna hoven, sen gips runt hela hoven inklusive sula, vetwrap och nåt annat vitt, vattentätt klistrigt längst ut.
 

Bifogade filer

  • hovet.jpg
    hovet.jpg
    337,1 KB · Visningar: 79
De hästar jag haft hand om, som haft betydligt mindre hålväggar än TS har fått stå på box i långa perioder för att hoven måste växa ut. Fått förklarat att ligament och hovväggen som är kvar tar väldigt stor skada av att belastas när hoven är så skadad.
Bara att hoppas att allt sånt har klarat sig. Behandlande veterinär har för övrigt anmälts till Veterinärernas ansvarsnämnd.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 921
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 756
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 887
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 863
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp