Odräktig - rabatt nästa år?

Fredag

Trådstartare
Ni som sysslar med halvblodsavel, de ggr era ston ej blivit dräktiga har ni då fått något bra avtal med hingsthållaren inför nästa säsong eller har ni aldrig försökt?
(Vi behöver ju inte nämna några hingstnamn i sammanhanget så att det inte blir för personligt för vissa hingstägare.)

För de flesta halvblodshingstar betalar man inget om inte stoet är dräktigt när man kollar med ultraljud efter 16/17 dagar.

Vad gäller de som varit dräktiga då men sedan resorberat vet jag inte, men det kan ju knappast vara hingstens fel att stoet resorberar eller kastar.

Jag menar de hingstar som har språngavgift direkt. Inte resorberingar utan helt enkelt ej dräktig.

Nästan alla jag känner till utom Gränsbos(?) och Flyinges.
Jag tror i princip samtliga som är på 90-dygnsavgifter (med undantag förstås).

Det finns en hel del tyska individer där man betalar bokning coh språng med en gång alternativt procentuellt störst del och bara någon tusenlapp vid 17 eller 90dgr.

Tom Flyinge har svårt att varje år förhandla med tyska hingsthållare för att få dem att gå med på våra svenska betalningsprinciper de flesta av dem går enbart med på betalning per skick.

Nja, jag vill minnas att de allra flesta "90-dygnshingstar" har språng direkt och inte på "17 dygn".

Ja, språngavgift har jag tolkat som just det, oavsett resultatet. Annars borde väl det ha stått nånstans? :confused: Fast nu måste jag förstås ringa och kolla, för jag hade inte tänkt dräktighetsundersöka förrän vid 30dagar. Hingsten jag valde har levande föl-avgift.

Jag valde Orlando till mitt sto i år. En belgisk hingst som Eklunda har rättigheterna på i Sverige. Han kostar 3000 i språngavgift och 6000 vid 90 dagars (+ moms).
Mitt sto blev inte dräktigt på två försök och inte heller på det tredje då jag valde en annan av deras hingstar.
Jag har betalat drygt 5000 kr som jag inte får något för, men thats life.
Har inga planer på att fösöka få rabatt nästa år, vill inte prova med samma hingst igen för att jag helt enkelt inte vågar!

Halloj,

Jag betalade språngavgiften direkt när mitt sto blev betäckt. hade hon inte blivit dräktig så hade jag inte behövt betala ny språngavgift. Den gäller tills hon blir dräktig så att säga(jag tolkade det som att den gäller för nästa år också). Hingsten jag betäckt med har 90 dagars dräktighetsavgift så jag väntar på faktura för det nu, sen är hela fölis betald :bump:

//Jenni

Det går säkerligen att komma överrens med hingsthållaren. Jag vet en som har gjort bra avtal när hennes sto inte tog sig, hon slapp betala språngavgiften och fick rabatt till året efter! Jag vet iallafall ett ställe som lämnar lite rabatt på språngavgiften om stoet inte blir dräktigt, det står att läsa på deras hemsida www.hastak.se

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 910
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka