Och nu ska lustgasen bort...

Sv: Och nu ska lustgasen bort...

Vad jag har förstått är en så naturlig förlossning som möjligt att föredra (alltså utan EDA och liknande andra smärtlindringar) för både modern och barnet. Är antagligen därför lustgas förespråkas så mycket här eftersom det är bäst för förlossningen om man endast klarar sig på det.

Jag vägrar asså att föda mer barn om jag inte får använda lustgas, Tror att det kommer bli mycket mer snitt och att det kommer bli mycket oroligt på förlossningarna i framtiden.

Och så här kommenterade ju någon läkare till det i aftonbladet.

Experten om slopad lustgas: "Kvinnorna kommer protestera"

Henrik Hagberg, överläkare och professor i obstetrik och perinatologi på Sahlgrenska sjukhuset östra:

– Det finns inget fullgott alternativ till lustgas. Epidural är ett fullgott alternativ under öppningsskedet men under krystning och utdrivningsskede är många kvinnor väldigt beroende av lustgasen. Även om de har ryggbedövning smärtstillar inte det de nedre delarna. Då får man hitta på något annat, kanske gå tillbaka till bäckenbottenbedövning. Men där ser man ett samband med bristningar i bäckenbotten, vilket medför risk för gasläckage.

– Avslappningsövningar, akupunktur och muskelstimulering är bra komplement, men det räcker inte. Det märks varje dag i mitt arbete hur beroende kvinnorna är av lustgas. Det kommer att bli mycket protester om det tas bort.

– Morfin och petidin kan användas men det påverkar fostrets reaktivitet. Det blir svårare att övervaka fostret, säger Henrik Hagberg.

Jag håller med, jag tänker inte heller föda barn igen utan lustgas. Med ett öppningsskede på nästan 8 timmar innan de ville ge EDA så var lustgasen det enda som fungerade. Visst, jag var lite "borta" ibland men med mild preeklampsi och ett blodtryck på 190/130 så gjorde det inget att jag var lite borta ;)

Man tycker att det borde gå att förbättra maskerna, till exempel så att det inte kommer någon gas om man inte har masken mot ansiktet?

Kommer det inte bara gas när man drar efter andan i masken? Så förklarade de för mig i alla fall.

Man har ju gas i utandningsluften efter sen också.

Precis, jag testade tens och värktabletter och samma sånt men inget hjälpte under öppningstiden så lustgas var det ända som hjälpte mig med.

Jag tycker att dom kan göra bättre masker som minskar risken för anställda och anhöriga.

Menar vi bor i ett sånt tekniskt samhälle att det finns så man kan göra sånt,

KL

Här planeras barn inom 2 år och jag vill föda vaginalt. Jag är nålrädd och smärträdd så epidural känns i nuläget inte aktuellt, kanske är det annorlunda när jag väl är där. Däremot känns det ju som om jag vill ha lustgas.

KL igen.

Jag kommer behöva få andra arbetsuppgifter än narkos/sövningsövervakning på mitt jobb när jag är gravid. Gravida BM borde med andra ord också omplaceras under sin graviditet, till uppgifter som inte innebär någon fara för dem.

Nu är jag ytterst tveksam till om jag vill ha några barn men om jag bestämmer mig för att jag vill det så ska jag ha all möjlig smärtlindring kan fås utan att man gör saker allt för besvärligt. Jag är inte speciellt smärtkänslig men med tanke på hur arg jag brukar bli om jag har rejält ont så är det nog bäst för alla inblandande om jag ordentligt nerdrogad. Den som skulle försöka få mig att ta till "mentala övningar" i stället skulle med största sannolikhet få en rak höger. Nu tycker jag hela processen med barnafödande på sjukhus verkar fruktansvärt obehaglig både vad som gäller själva barnafödande och att ha folk som står och tittar en i skrevet och drar i tuttarna och så vidare så ser ingen större mening med att man ska "föda så naturligt som möjligt för att helga ögonblicket".

Jo men jag gissar att det läcker lite hela tiden ändå. Sen sluter väl masken inte tätt på alla heller antar jag. Jag var iaf ganska öm i ansiktet så masken var inte optimal för mig :D

Man tycker att det borde gå att förbättra maskerna, till exempel så att det inte kommer någon gas om man inte har masken mot ansiktet?

På sjukhuset där jag födde så sa de till mig att både andas in och ut i masken, för att jag inte skulle andas ut någon lustgas i rummet.

Jag blev lite lätt hysterisk när jag läste rubriken. Ska ju in i höst och eventuellt föda barn. Jag har ju galet tätt bland mina kotor i ryggen så jag undrar om det ens är möjligt att få den typen av smärtlindring man ger där.
Gjorde lumbalpunktion och nämner någon IGEN om att sticka mig i ryggen så vettifanken hur jag reagerar. Fast jag har ju inte testat lustgas heller så jag kan väl inte uttala mig så mycket...

Jag tror de hade flera olika storlekar på masken där jag födde?

Precis som Quiss skriver så sa de åt mig att andas ut i masken och in bedvid masken ett par andetag emellanåt. Sen att man blandade ihop lite ibland och andades in i masken och ut utanför fick jag väl bjuda på... ;)

Självklart ska man arbeta för att minska lustgasanvändningen om det innebär en arbetsmiljörisk! Att ta bort den helt känns dock lite väl drastiskt. Däremot skulle man kunna informera noggrannare om nackdelarna med lustgas, och inte heller föreslå den i första hand. EDA är inte enda alternativet, vid min förlossning för en månad sedan var jag betydligt mer hjälpt av TENS än av lustgas, för att ta ett exempel. Därmed inte sagt att det är så för alla, men man skulle ju kunna uppmuntra födande kvinnor att i första hand prova något som inte är skadligt.

KL

Här planeras barn inom 2 år och jag vill föda vaginalt. Jag är nålrädd och smärträdd så epidural känns i nuläget inte aktuellt, kanske är det annorlunda när jag väl är där. Däremot känns det ju som om jag vill ha lustgas.

Och i mitt fall, när jag fick min pojke, så hade han låga hjärtljud och därför ville de inte ge mig någon form av smärtlindring, förutom kvaddlar (som är bland det jävligaste jag varit med om.....) och lustgas. Så i över 30 timmar levde jag på lustgas, tack och lov!
Men tänk om lustgasen hade förbjudits?? Skulle jag då legat utan något alls under alla dessa timmar? Nej tack, fy fasen :eek:

KL

Fast lustgas är inte smärtlindring väl?
det är väl bara för att man ska slappna av? om man är spänd hindrar man ju själva "förloppet".

Jag valde att föda helt utan smärtlindring (är mer rädd för "nål/slang i ryggen än smärta) och lustgas kändes helt galet: jag ville ha kontroll och det hade jag. Jag har INTE gått profylax kurs, ska jag tillägga. :) Förlossnignen var en urhäftig upplevelse. Jag har aldrig känt mig så stark.

Jag tycker att det säkert kan vara bra att ha - TILL DE SOM BEHÖVER: men är det bara jag som hört "hur många som helst" säga: "lustgasen var ju rolig men den 'hjälpte' inte?"

Ja, visst gjorde kvaddlarna sjukt ont!:eek: Men de hjälpte bra tyckte jag.

Du är nog den enda förutom jag själv som jag vet tagit dem.

Jo lustgas är definitivt smärtlindring.

Lustgasen går via lungorna och blodcirkulationen till det centrala nervsystemet samt hjärnan, där den minskar smärtimpulserna.

Det var då nytt för mig.
Som jag förstod det var det bara avslappnande och "sinnesförvirrande".

Ja, visst gjorde kvaddlarna sjukt ont!:eek: Men de hjälpte bra tyckte jag.

Du är nog den enda förutom jag själv som jag vet tagit dem.

Ja fy fasen alltså vad ont dem gjorde, har aldrig varit med om en liknande smärta :eek: Men visst hjälpte dem, fast bara i någon timme för mig och för den lilla tidens smärtlindring hade jag aldrig utsatt mig själv för det igen. Nä, inte för hur lång smärtlindring som helst hade jag å andra sidan utsatt mig för kvaddlar igen :D
Det är nog inte så vanligt att folk använder dem, med all rätt ;) Jag har heller knappt hört om folk som använt sig av just kvaddlar.

Även här i Österrike är lustgas väldigt ovanligt, det stog en skylt om det i något rum när vi var på besök på förlossningen men jag har aldrig läst om lustgas i någon av den information jag fick innan förlossningen. I det rum jag sen födde fanns ingen lustgas alls.
Jag tror att i Sverige är man van vid lustgas, det har alltid funnits och om det tas bort kommer det ta tid innan det "accepteras".
Jag kan förstå varför man vill förbjuda den, det kan inte vara nytttigt för personalen att andas in, men jag funderar också på om det går att minska det som kommer ut på något sätt. Annan typ av mask eller så.

Det finns inte i Belgien heller. Där hade jag att välja på epidural eller inget. Lustgas vid hinnsvepning? Wow, vilken lyx.

Förutom att vårdpersonalen påverkas så ger ett kilo lustgas samma påverkan på växthuseffekten som 289 kg koldioxid...Det bryter dessutom ner ozon vilket är ett stort problem.

Nej, all respekt till er som fått hjälp av den men vi som ska gå främst i miljöarbetet i Sverige behöver ersätta lustgasen med annat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka