Och nu ska lustgasen bort...

Sv: Och nu ska lustgasen bort...

Epiduralen gjorde mig sängliggande i 11a dagar samt gjorde att jag inte andades per automatik. Aldrig med epidural. Andra gången körde jag lustgas. Det är grejer det. Hoppas att de kommer på någon bra lösning i stället.

Det förstår jag också, men epidural funkar ju inte i tex mitt fall, det skulle vara totalt omöjligt.
Går inte att lugna mig alls, kan inte ens få ett nålstick i fingret utan att flippa ur totalt. Har slagit läkare rejält när dom försökt ge mig sprutor, kan inte kontrollera mig själv.

Tycker att lustgasen borde få finnas kvar men kanske användas mer sparsamt. Visst jag skulle väl överleva en epidural med, men jag vill gärna att min framtiden förlossning ska bli en trevlig upplevelse och det skulle det inte bli för mig eller omgivningen med epidural.

Fast då tycker jag faktiskt att du ska överväga terapi, inte för en eventuell förlossnings skull, utan för att det faktiskt kan hända andra saker som gör att man behöver bli stucken. Dessutom är det ju rätt så många andra stick man får genomlida som gravid. Blodprov vid inskrivningen, stick i finger på kontrollerna, venkateter vid förlossningen.

Min spontana reaktion? ÄR NI HELT J*VLA DUMMA I HUVUDET!!?

Epidural är säkert jättebra när den funkar. För min del var epidural inte ett alternativ eftersom jag hade en snabb förlossning. Lustgasen var till en otrolig hjälp och jag har mycket svårt att tro att de skulle kunnat ersätta den på något sätt.

Och ja, jag vet. Kvinnor har fött barn utan bedövning i alla tider men vad är det för fel att göra förlossningen lite behagligare? Barnmorskor kan väl få välja själva om de vill arbeta med lustgas eller inte. De som är färdiga med barnafödandet kanske inte är så rädda för missfall? Om b-vitaminbrist är ett problem är det väl bara att testa b-vitaminvärden i samband med att BM kollar Hb och blodsocker?

Hur vanligt är ens b-vitaminbrist?

Att kasta in miljöargumentet känns bara fånigt, det finns miljoner andra ställen att dra in på växthusgaser i samhället, födande kvinnor borde vara bland de sista i raden! :mad:

Däremot känns det viktigt att personalen har vettig arbetsmiljö. Jag själv klarade mig utan smärtlindring länge men i slutskedet fick jag lustgas vilket hjälpte mig att fokusera, kanske hade det räckt med syrgas iof. Jag är splittrad, och än mindre sugen på ett barn till. ;)

:eek: Men vad fan
Jag har haft enbart lustgas båda gångerna, det har inte hunnits med något annat. Epidural var bara och glömma, hann inte få den.

Helt vansinnigt att de tar bort den

Tur man inte ska ha fler barn!!!! :grin:

Lustgasen var "min bästa vän" under förlossningen. Hann inte ens få något annat när jag skulle föda sista barnet på 4,8kg.

Men låt mig gissa! Den som har lagt detta förslag måste vara en karl!! *ironi* :devil:

Senast ändrad:

Jag tänker i mitt stilla sinne att de då får se till att ha personal som kan lägga EDA.

När jag födde min son fanns där ingen som kunde lägga EDA. Jag fick förlita mig helt på lustgasen under öppningsarbetet och sen kom en ängel till narkosläkare lagom till krystvärkarna. Hade alltså EDA under krystningen och inte lustgas. Jag kände inte de värkarna överhuvudtaget (vilket ju var rätt dåligt att inte känna...). Slutade med att hjärtljud gick ner och de fick tryck ut honom hängande över min mage.

Så här i efterhand är jag rätt bitter på att de gick med på att lägga EDAn så sent (var helt öppen, fanns inga kanter kvar att lägga bäckenbottenbedövning i).

Så nej, det finns ingen smärtlindring som är lika effektiv men som inte stör värkarbetet.

För min del hade jag varit glad om skiten varit borta när jag födde barn. Jag tycker illa om lustgas. Jag blir inte ett dugg smärtlindrad men yr i skallen. Min första förlossning tjatade barnmorskan gång på gång att jag skulle prova trots att jag visste att jag inte ville ha. (fick rätt mycket vid ett benbrott så jag visste hur värdelöst det var för mig) Jag provade ändå en gång för att få slut på tjatet och det var lika värdelöst som tidigare. Men hon slutade tjata som tur var.
Men det är jag det. Andra blir uppenbarligen smärtlindrade av lustgasen och tycker den är jättebra så jag tycker nog det är synd på ett sätt att de ska ta bort den. Det kan ju knappast vara frågan om direkta risker för då borde den varit borta för länge sedan.
(min andra förlossning fick jag Epidural vilket var underbart. Kanylskräcken till trots.)

kl

Jag har inte fött barn så jag tänker inte uttala mig i hur nödvändig lustgasen är i förhållande till vilken skada och nytta den gör. Diskussionen kom upp igår vid middagsbordet igår eftersom svärmor är barnmorska och sambons kusin är gravid.

Det jag undrar är mest hur man klarar sig i andra europeiska länder om det vore en fullkomlig katastrof om den togs bort här? Den aktuella kusinen fick sitt första barn i Tyskland och var väldigt förvånad över hur nästan varenda en i Sverige använder lustgas.

Det jag undrar är mest hur man klarar sig i andra europeiska länder om det vore en fullkomlig katastrof om den togs bort här? Den aktuella kusinen fick sitt första barn i Tyskland och var väldigt förvånad över hur nästan varenda en i Sverige använder lustgas.

Finns inte lustgas är det ju bara att köra på ändå, eller hur? Precis som man i många länder fortfarande inte har tillgång till varken barnmorska eller bedövning. Det är bara att köra på, det går inte gärna att stoppa en förlossning. Det innebär dock inte att det är det bästa för alla inblandade parter.

Jag undrar om de har tänkt över konsekvenserna ordentligt. Att ersätta lustgas med epidural och psykoprofylax går inte (finns det öht något stöd för att psykoprofylax hjälper födande kvinnor?). Det är helt olika typer av smärtstillande som kräver olika mycket förberedelse och har olika verkan.

Om nu fler kvinnor får en negativ förlossningsupplevelse för att möjligheterna till smärtlindring minskar riskerar vi att få fler kvinnor som 1) blir förlossningsrädda och kräver extra samhällsresurser 2) som väljer att inte föda fler barn öht.

Tur att jag är färdig med barnafödandet nu då ;)

Nej men.. med båda barnen upplevde jag inte att lustgasen var så smärtlindrande, däremot var den avledande och man fick nåt att fokusera på. Nu andra gången hade jag den i kanske 15 min innan krystvärkarna började, för då var jag tvungen att fokusera. I övrigt hade jag ingen annan bedövning.

Om de som arbetar på förlossningen kan ta skada av lustgasen, så är det väl bara att ta bort den!

Många år sedan jag födde barn (har tre).

Tredje förlossningen hade jag tränat via en bok som heter "Aktiv förlossning".
Olika sätt att andas sig igenom värkarna.
Tog ingenting annat. Hade lång förlossning (ca ett o ett halvt dygn).
Dock mådde dottern prima. Hade 10:or på allt.

Vet ej om boken finns ute längre.

Finns inte lustgas är det ju bara att köra på ändå, eller hur? Precis som man i många länder fortfarande inte har tillgång till varken barnmorska eller bedövning. Det är bara att köra på, det går inte gärna att stoppa en förlossning. Det innebär dock inte att det är det bästa för alla inblandade parter.

Jag undrar om de har tänkt över konsekvenserna ordentligt. Att ersätta lustgas med epidural och psykoprofylax går inte (finns det öht något stöd för att psykoprofylax hjälper födande kvinnor?). Det är helt olika typer av smärtstillande som kräver olika mycket förberedelse och har olika verkan.

Om nu fler kvinnor får en negativ förlossningsupplevelse för att möjligheterna till smärtlindring minskar riskerar vi att få fler kvinnor som 1) blir förlossningsrädda och kräver extra samhällsresurser 2) som väljer att inte föda fler barn öht.

Ja de planerade kejsarsnitten lär ju öka ännu mer och det kan man ju undra vilket som är bäst om lustgas och fler (egentligen onödiga) kejsarsnitt ställs mot varandra. Människors smärta och lidande kan ju inte mätas i pengar så det spelar väl som vanligt ingen roll tyvärr.

Delvis knapplån
Jag personligen tyckte inte om lustgasen men bara för det så tycker jag inte att den ska bort. Många hävdar ju att de födde utan bedövning men sedan kommer det fram att de använde lustgas. Folk ser ofta inte ens lustgas som någon bedövning och kanske beror det på att varenda en jag träffat som har fött barn har erfarenhet ifrån att barnmorskan propsar på att lustgasen ska användas.
Jag undrar vad som ska ersätta lustgasen? Ingen av de bedövningar som finns idag kan göra det iallafall. EDA som har kommit upp tidigare i tråden ska läggas av narkosläkare och det kan man få vänta många timmar på om man har otur. Lustgasen tar ju inte ens två sekunder så kan man använda den.
Givetvis ska inte gravid personal behöva vistas där lustgas används om det kan ge missfall och missbildningar men att komma och prata om miljön är bara löjligt. Det hade räckt om min lilla kommuns politiker slutat med alla nöjesresor på skattebetalarnas bekostnad så hade miljön tackat mer än om alla födande kvinnor i Sverige slutar använda lustgas.

Jag tycker synd om alla som är i behov av lustgasen, själv är jag snittad med bägge mina barn och det innebär att skulle jag få för mig att skaffa nr 3 så blir det snitt igen.

Jag var totalt nedsövd med barn nr 1 komplikationer där vi båda var nära att dö, men tack vare världens bästa förlossningsteam så fick de ut lillkillen på 13 min från att beslutet om snitt togs. Dock var jag gul och blå i en månad.

Nr 2 fick jag epidural tror jag, jag var helt borta från bröstet och ned, kände ingenting nästan. Man kände att någon var och skrotade runt i magen, men ingen smärta :-), mkt skum upplevelse.

Men jag kan tycka att man kan dra ned på lustgasen om det nu är farligt, lite som man gör vid snitt, man kan inte bara gå in på bb och säga, jag är inte på humör idag så kan ni vara snälla och snitta. På samma sätt kan personer som är spruträdda få "dispans" genom att innan diskutera detta med sin barnmorska. Likaså om inte epidural eller annat fungerar under förlossningen så ska man ge lustgas, istället för att ge det fritt från början.

Nu har ju inte jag fött barn vaginalt och har ingen aning om smärtan etc, så jag känner väl inte att jag riktigt har rätt att säga hur man ska eller inte ska göra, detta är bara ett förslag, vad anser ni som fött/ska föda vaginalt om det? Jag tror någonstans att många kvinnor skulle klara sig utan lustgasen (jag har fått det vid annat tillfälle och jag blev bara illamående så jag hade i efterhand hellre varit utan helt, mådde illa väldigt länge efteråt utav den).

Jo absolut, men nu gällde det ju inte länder där det varken finns barnmorska eller bedövning. Utan andra, precis lika fullt utvecklade länder som Sverige, där lustgas finns och används, men inte är i närheten av lika vanligt som här.

Jag tänker som sagt inte säga att lustgas är bra eller dåligt, jag har som sagt ingen aning. Jag tycker bara att det är intressant hur något kan anses helt nödvändigt och katastrofalt om det tas bort i ett land, och inte alls lika intressant i ett annat. Om lustgasen vore jättebra borde väl andra europeiska länder tagit efter i samma utsträckning som Sverige.

Och igen, jag argumenterar på inget sätt emot lustgasen (även om miljöfrågan såklart är ett problem). Jag tycker bara det är intressant hur det kan bli så olika :)

Kvinnor har fött barn utan bedövning i alla tider men vad är det för fel att göra förlossningen lite behagligare?

Heller med dig där, dessutom kan man ju inte säga att allt som det var förr när vi levde i grottor... Hade jag levt på stenåldern hade jag antagligen dött under förlossningen, eller ja jag hade nog inte ens funnits med tanke på att min mamma bara gjort kejsarsnitt och mormor höll på att dö under förlossningen.. Och egentligen är ju det som är det naturliga, dom djur som inte klarar av att föda fram sina ungar dör och kan på så vis inte sprida det felet vidare... Nu för tiden (och även flera generationer tidigare, kejsarsnitt är väl inget nytt..) är det antagligen vanligare med svåra förlossningar än vad det var på stenåldern iom att det är lättare att rädda ifall det går snett eller mamman blir för trött/är för trång.

Jag tyckte först inte lustgasen hjälpte alls, jag hade problem med att få till andningen under värkarna och det blev ju inte bättre med masken på.. Men jag lärde mig till slut, tack o lov iom det tog nästan 3 dygn innan dom insåg att jag inte kunde föda den naturliga vägen...

Kanske kan det vara så att svenska barnmorskor är lite för duktiga på att tala för lustgasens sak? I någon slags strävan om att allt ska gå så "naturligt" till som möjligt?

Kanske är vi sämre på förlossningsförberedande utbildning (för föräldrar alltså)? Just "förlossningsutbildning" är tydligen viktigare än föräldrautbildning när det gäller att skapa positiva upplevelser av förlossningar.

Jag tycker absolut att man kan granska bruket av lustgas (för all del av all smärtlindring som används) och försöka minska bruket om det är skadligt, men att helt ta bort möjligheten är fel väg att gå tror jag.

Jag hade väldigt stor nytta av lustgasen under min första förlossning men inte alls under den andra. Konstigt att det faktiskt kan vara så olika?!

KL
Under min enda förlossning upplevde jag ingen nytta med lustgasen. Jag fick ingen annan smärtlindring under förlossningen och kan därför säga att det var emellan värkarna som lustgasen verkade, med snabbare avslappning... Men jag hade klarat mig utan lustgas.

Lustgas är ju inte någon smärtlindring i egentlig mening, men innan förlossningen hade jag föreställningen om att lustgas skulle hjälpa en att ta värkarna bättre. Något som jag inte upplevde.

Jag vet inte vad jag ska svara på det, har ingen praktiskt erfarenhet av bedövning eftersom bägge mina kom utan några som helst tillsatser.:D Och sprack ja det gjorde jag ändå, rejält med den första trots utebliven bedövning.

De av mina vänner som praktiserat lustgas tyckte flera att det var obehagligt eftersom de blev snurriga i skallen och tappade mycket fokus på situationen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka