Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det förstår jag också, men epidural funkar ju inte i tex mitt fall, det skulle vara totalt omöjligt.
Går inte att lugna mig alls, kan inte ens få ett nålstick i fingret utan att flippa ur totalt. Har slagit läkare rejält när dom försökt ge mig sprutor, kan inte kontrollera mig själv.
Tycker att lustgasen borde få finnas kvar men kanske användas mer sparsamt. Visst jag skulle väl överleva en epidural med, men jag vill gärna att min framtiden förlossning ska bli en trevlig upplevelse och det skulle det inte bli för mig eller omgivningen med epidural.
Det jag undrar är mest hur man klarar sig i andra europeiska länder om det vore en fullkomlig katastrof om den togs bort här? Den aktuella kusinen fick sitt första barn i Tyskland och var väldigt förvånad över hur nästan varenda en i Sverige använder lustgas.
Finns inte lustgas är det ju bara att köra på ändå, eller hur? Precis som man i många länder fortfarande inte har tillgång till varken barnmorska eller bedövning. Det är bara att köra på, det går inte gärna att stoppa en förlossning. Det innebär dock inte att det är det bästa för alla inblandade parter.
Jag undrar om de har tänkt över konsekvenserna ordentligt. Att ersätta lustgas med epidural och psykoprofylax går inte (finns det öht något stöd för att psykoprofylax hjälper födande kvinnor?). Det är helt olika typer av smärtstillande som kräver olika mycket förberedelse och har olika verkan.
Om nu fler kvinnor får en negativ förlossningsupplevelse för att möjligheterna till smärtlindring minskar riskerar vi att få fler kvinnor som 1) blir förlossningsrädda och kräver extra samhällsresurser 2) som väljer att inte föda fler barn öht.
Finns inte lustgas är det ju bara att köra på ändå, eller hur? Precis som man i många länder fortfarande inte har tillgång till varken barnmorska eller bedövning. Det är bara att köra på, det går inte gärna att stoppa en förlossning. Det innebär dock inte att det är det bästa för alla inblandade parter.
Kvinnor har fött barn utan bedövning i alla tider men vad är det för fel att göra förlossningen lite behagligare?