Och nu ska lustgasen bort...

AgentCarter

Trådstartare
Ni som läste aftonblaskan igår såg säkert detta, gävleborg vill ta bort lustgasen vid förlossningar. Utav miljö- och arbetsmiljöskäl och så ger det tydligen högre risk för missfall och missbildning (antar att de menar för kvinnan till nästa barn?)

Det som ska användas istället är då Epidural ,avslappningsövningar och bäckenbottenbedövning. Och jag undrar mest hur fan de tänker? Innan min förlossning fanns det inte i min värd att kunna ta epidural pga spruträdsla och den ytterst lilla risken att bli förlamad. Angående psykoprofylaxs är det vetenskapligt bevisat att det inte fungerar (däremot är det en kvinna med i artikeln som har fött sina tre barn med psykoprofylax och verkar anse att det är enda vägen man kan födda barn). Dessutom kostar en kurs i mitt landsting över 1000 kr...
Och med bäckenbottenbedövning ökar risken för ordentliga sprickningar, vilket jag trodde det arbetades med att minska?

Vad har ni för åsikt? Är det någon som har fått barn (eller är gravid nu) som tycker detta är ett bra påhitt?

Länk till aftonblaskan

Sv: Och nu ska lustgasen bort...

Ja jag klämmer ur mej en unge för sista gången.. Och det här stärker mitt beslut...
Helt galet beslut och jag hoppas innerligt att det tas tillbaka.....

kl*

Nu har jag inte barn men planerar att få någon gång i framtiden.
Kan säga att utan lustgas vet jag inte hur jag skulle kunna gå igenom en förlossning, har sprutfobi från helvetet.

Visst jag förstår ju varför dom resonerar som dom gör, bara miljö förstörelsen är enorm. Men samtidigt vad finns det för alternativ som fungerar bra?
Om vi tex jämför lustgas med kärnkraft/fossila bränslen.
Det går ju inte att ta bort fossila bränslen och kärnkraft utan att faktiskt ha motsvarande lika bra och effektiva miljövänliga alternativ.
På samma sätt tycker jag inte man kan ta bort lustgasen helt utan att faktiskt ha något lika effektivt att ersätta det med.

Visst alla spruträdda kan väl gå och lära sig hantera sitt problem, men ärligt talat jag har då ingen lust att utsätta mig för något som ger mig panikattacker utan dess like bara för att vänja mig.

Saknas väl bara att dom ska ta bort möjligheten att få lustgas hos tandläkaren med vid borrning/utdragning...

Ska det borras i mina tänder kan jag tänka mej att sövas helt... Svårt att göra detsamma när man ska föda barn;). Iaf när man som jag VILL föda vaginalt. Min mardöm är att bli snittad.. Inte pga rädslor, smärta mm utan för att missa det som en vaginal födsel innebär. För mej är det helt magiskt att få uppleva det.

Men utan lustgas tillgängligt så vette 17 hur jag skulle klara det. Jag hade epudiral oxå. Men jag gjorde ALLT för att inte använda mej av några smärtstillande. Började med lustgas och hade det även efter att jag fått epudiral.
Och för att inte tala om hur ont det gjorde att sys när smärtstillande inte hjälpte ett smack. Utan lustgasen hade dom nog fått söva mej för att få laga mej..

:eek: :eek: :eek:
Jag kan ju inte tala för andra, men jag hade iaf inte fixat det utan lustgas!!
Hade värkar till och från i 45 timmar innan dottern äntligen föddes, men det var bara de sista sex timmarna som jag använde lustgas.
Och det var när krystvärkarna kickade in. Hade krystvärkar i 6 ½ timme.
Använde dock inte lustgasen vid varje värk de första fem timmarna, men den sista halvtimmen vägrade jag släppa masken!

Jag såg en snutt av ett tvinslag om detta för ett litet tag sedan. Det är väldigt tråkigt att det har negativa effekter för personalen på förlossningen i form av missfall och missbildningar. I tvinslaget sa också den intervjuade barnmorskan att hon fått sämre minne. Miljöaspekten tycker jag faktiskt är mindre allvarlig. Hellre då jobba för att minska bilismen exempelvis.

Men för min egen del så känner jag att aldrig i h-e att jag skulle föda utan lustgas. Jag var otroligt hjälpt av psykoprofylax men lustgasen var ändå ovärderlig, den kändes som min livlina. Jag tog ingen epidural utan hade sterila kvaddlar och lustgas.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har fått lustgas för att klara av lokalbedövning när jag dragit ut tänder, vilket funkat bra.
Skulle jag däremot någonsin få hål och behöva borras skulle dom nog få söva mig också :o
Jag skulle aldrig klara av att bli snittad, tycker det känns extremt obehagligt att någon skär upp ens mage.
Och vill som du föda vaginalt, känns som det är ett speciellt ögonblick när barnet precis är fött som man skulle bli snuvad på om man snittas.
Men vad vet jag har aldrig fött barn utan mest mina tankar.

När jag läser det du skrivit hoppas jag otroligt mycket att dom inte tar bort lustgasen helt, annars lär jag ha problem när jag ska få barn i framtiden.
Annars får jag väl sätta fart och övertala killen min om att skaffa barn innan det försvinner haha

Jag kan faktiskt förstå det, dels av miljöskälen men främst för arbetsmiljöskälen. Att jämföra med tandläkaren tycker jag blir lite fel, där får man lustgas under en relativt kort tid, under en förlossning är det väl oftast rätt så många timmar man bälgar i sig under.

Missfalssrisken antar jag ligger hos barnmorskor och undersköterskor, de kan ju faktiskt vara gravida.

Det finns ju faktiskt motsvarande lika bra och effektiva alternativ - epidural!

Och ja, jag är nålrädd, extremt nålrädd. Jag grät hysteriskt inför mitt kejsarsnitt, och det tog en bra stund för dem att lugna ner mig så att narkosläkaren kunde lägga spinalen.

Jag är gravid igen och hade planerat att förlita mig på lustgas eftersom jag är så sjukt nålrädd, men om inte det alternativet finns, tja då för jag väl försöka utan. Blir smärtan övermänsklig kanske jag tar epidural, nu har jag ju erfarenhet av ryggbedögning, och vet att jag överlever även om det är obehagligt och läskigt.

Och min åsikt efter ha funderat på det ett dygn: Ja, de är de.

Hur många tror att detta beslutet är fattat av män och profylaxförespråkare?

Vad jag fått veta så hjälper epiduralen bara vid öppningsvärkarna, inte vid krystvärkarna, så epiduralen hade inte varit till någon nytta för mig.
Jag stod i duschen under mina öppningsvärkar, och det hjälpte mig jättebra.
Fick dock inte stå kvar i duschen efter att krystvärkarna kommit igång:(

Dessutom hade de nog aldrig någonsin fått mig att ta epiduralen.

Epidural fungerar inte under krystvärkarna (enligt mig det värsta) vilket inte gör det till ett fullgott alternativ.

Och om det ger missfalls/missbildningsrisk för BM och undersköterskor är det självklart inte bra! Men de borde gå att omplacera dem då de jobbar på en så stor arbetsplats.
Och nu låter det som om jag totalt skiter i dem och helt ärligt så gjorde jag det under min förlossning (det är mindre än en månad sedan jag gick igenom det och kommer fortfarande väl ihåg hur det var)

Jag har ju fött barn i Tyskland där lustgas inte används i någon större utsträckning. Detta visste jag ju om innan och eftersom jag även läst om lustgasens negativa sidor så var jag inte särskilt upprörd över det. Det finns kanske inte ett medel som direkt ersätter lustgasen, men det finns ju flera olika möjligheter att få hjälp under en förlossning.

Jag tror dessutom inte att det är helt osannolikt att ett gäng kvinnliga barnmorskor som riskerar missfall och missbildningar på sina egna barn stöder beslutet - inte bara män...

Epudiralen gjorde inte ett smack mot slutet.... Den satt i i två timmar på mej. Den vart jag itvingad pga att jag inte öppnade mej efter 24 timmar med dropp som skulle sätta igång min förlossning. Efter epudiral fick jag ont på ett annat sätt men lika ont. Det tog mej två timmar till att vara öppen fullt efter att dom satt "eda" på mej.
Jag fick lustgas mot slutet. Endast i 15-20 minuter. Jag krystade utan och det klarde jag bra och är inte rädd för att göra igen...
Hur jag skulle klara att bli sydd utan lustgas vet jag inte. För dom gav mej bedövning men det gjorde så vansinnigt ont ändå. Jag försökte klättra av bordet och ta mej därifrån. Jag skrev och grät av smärtan... Tog ca 15 minuter. Men det va lååånga 15 minuter. Och hur det hade gått utan lustgas vill jag inte tänka på....

Jag fick även lustgas när dom gjorde hinnsvepningar när jag hade värkar första ca 10 timmar efter igångsättning..
Jag vet inte om dom kommer få göra hinnsvepning på mej under värkar den här gången alls. Jag har inga problem med hinnsvepning innan värkarna.. Men lustgasen gjorde en enorm skillnad för det va när dom utsatte mej för det som dom gav mej lustgasen första gången.. Jag kan nämna att jag skrek och grät under hela den prociduren oxå....

Det förstår jag också, men epidural funkar ju inte i tex mitt fall, det skulle vara totalt omöjligt.
Går inte att lugna mig alls, kan inte ens få ett nålstick i fingret utan att flippa ur totalt. Har slagit läkare rejält när dom försökt ge mig sprutor, kan inte kontrollera mig själv.

Tycker att lustgasen borde få finnas kvar men kanske användas mer sparsamt. Visst jag skulle väl överleva en epidural med, men jag vill gärna att min framtiden förlossning ska bli en trevlig upplevelse och det skulle det inte bli för mig eller omgivningen med epidural.

Även här i Österrike är lustgas väldigt ovanligt, det stog en skylt om det i något rum när vi var på besök på förlossningen men jag har aldrig läst om lustgas i någon av den information jag fick innan förlossningen. I det rum jag sen födde fanns ingen lustgas alls.
Jag tror att i Sverige är man van vid lustgas, det har alltid funnits och om det tas bort kommer det ta tid innan det "accepteras".
Jag kan förstå varför man vill förbjuda den, det kan inte vara nytttigt för personalen att andas in, men jag funderar också på om det går att minska det som kommer ut på något sätt. Annan typ av mask eller så.

Epiduralen hjälpte inte ett skit för mig på första förlossningen trots att de gav så mycket de kunde ge.. Däremot klarade jag mig med lustgasen under 25 timmars värkar. Under andra förlossningen var epiduralen inte ens ett alternativ eftersom jag ändå inte fått någon hjälp av den i första, jag använde då enbart lustgasen som är outstanding om man kan andas lugnt i...

kl
Finns en annan aspekt också - för många som föder barn andra, tredje, fjärde etc gången har snabba förlossningar men nog så smärtsamma - att lägga epidural tar lång tid, när jag fick riktigt ont av värkarna andra förlossningen kan jag lova att narkosläkaren nog inte hade hunnit ge mig epiduralen innan grabben var ute - men att föda barn utan smärtlindring hade jag inte klarat. Då är lustgasen ett bra alternativ...

Jag vill då inte föda barn utan att ha tillgång till lustgas i alla fall... Men jag slipper det ju också eftersom det räcker med två :D

Här i Sverige är det inte så mycket prat på lustgasens negativa sidor. Jag antar att det har att göra med att det är en sådan använd metod. Det är jättebra att det kommer fram att det har negativa effekter men jag tror inte det är rätt beslut att ta bort lustgasen helt (om det inte hittas ett annat fullgott alternativ) Jag tror det behövs mer diskussioner om de negativa sidorna på t.ex föräldrautbildningarna och sidor där man kan läsa om de olika hjälpmedlen.

Nej, det är inte osannolikt! Att det är de som drabbas av missfalls/missbildningsrisken är inget som jag visste innan jag startade denna tråden. Däremot tycker jag fortfarande att de borde omplaceras vid graviditet under graviditet. Nu med denna nya informationen börjar jag fundera på om de själva är medvetna om den risken i stor utsträckning?

Jag vill inte veta hur min förlossning hade gått om det inte hade funnits lusgas. Hade värkar i 96 timmar och lustgas i 20 timmar.

Epiduralen funkade i en timme.

Jag tror att antalet kejsarsnitt kommer mångdubblas till en följd av detta pga att kvinnorna inte kan slappna av riktigt och inte orkar.

Jag är väldigt glad att jag antagligen kommer hinna klämma ut unge nummer två innan det tas bort här.

Jag kan tycka att det vore bra att satsa mer på andra sorters smärtlindring, mer information om detta till blivande föräldrar, inte erbjuda lustgas så snabbt utan prova annat först - kanske inte ha lustgas på rummet utan hämta först om det verkligen behövs osv. Så kan nog användandet minskas ganska mycket.

Även i Tyskland finns lustgas att tillgå i "nödfall" men det är alltså inte så himla vanligt och nämns inte direkt som alternativ när man informeras om smärtlindringsmöjligheter infför förlossningen. Jag fick faktiskt lite lustgas när de sydde då läkaren av någon anledning inte kunde bedöva så bra. Däremot var det inget som erbjöds när jag kom in och var helt öppen och det var för sent för annan smärtlindring. Det kan förstås hända att barnmorskan hade hämtat den om hon märkt att jag inte fixade det utan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka