och hur går det på avelsbedömningen

Sv: och hur går det på avelsbedömningen

em76 skrev:
Proffsen vet hur de ska visa, de rättar snabbt till ev misstag, som att hästen slår upp i galopp i passen. De rider med mer tryck, ordentliga temposkillnader i tölt och galopp.

Även de sk proffsen har en gång i tiden varit orutinerade visare... Troligen med egna hästar.

Det finns duktiga ryttare, de behöver skaffa sig rutin. Skulle vara bra om det fanns mer möjligheter till detta. Hoppas att visningskursen kommer igång och att den får ett bra innehåll.

em76 skrev:
Saela exteriörbedömdes igår: 7,5 7,5 7,5 7,5 8 8 8 7,5=7,69

Jag såg Spá från Häringe, ingen dålig ridhäst men ryttaren red för försiktigt.

Tack Elin! Har inte fått tag i hennes uppfödare än, så väntar spännt på ridpoängen! Har inte sett stoet mer än på kort, så har ingen aning om hon är lik mitt sto eller ej!

Synd med Spá, verkar ju som hon har förutsättningarna....undrar om hon är tillsalu..hmmm...!! Frami är ju läcker så det räcker och blir över!

freyja skrev:
Även de sk proffsen har en gång i tiden varit orutinerade visare... Troligen med egna hästar.

Det finns duktiga ryttare, de behöver skaffa sig rutin. Skulle vara bra om det fanns mer möjligheter till detta. Hoppas att visningskursen kommer igång och att den får ett bra innehåll.

:bow: :bow: :bow:

Exakt! Man föds inte till det och det är något man själv bestämmer sig för att bli! För den delen finns det ryttare bland "proffsen" som absolut inte är värda att kallas proffs! Större delen av publiken vid en visning i Flyinge var upprörda över 3 av dess sk "proffs" hur illa de red. En sparkade med skänklarna i hästens sidor som en nybörjare på en trög ridskolehäst, såg inte klokt ut, och inte lyckades han styra hästen ordentligt heller. En var lika dålig på att kontrollera hästen och den tog inte ett enda rent töltsteg utan rollade och bytte gångarter under hela visningen. Den tredje låg nästan bakåt och red med höga händer och fötterna nästan framför bogen! De är inte ens medelgoda ryttare enligt min mening utan urusla sådana! :crazy:

ang skrev:
Men om du lämnar till tränare A och dennes företag - då går ju den i mina ögon per automatik också i god för sina träningsmetoder och anställda likväl som för stallar, foder och miljö som ju också berör hästen?! Det är ju en totaltjänst du köper och inte bara själva ridningen.

Givetvis har man rätt att veta att inte bara A kommer att rida eller markarbeta hästen, men sedan så förmodar jag att man vid överenskommandet faktiskt är nöjd med förfarandet (den andra tråden om träningsmetoder ej kommenterad här). Och att den personen ändå styr träningen - där har du en stor del av kompetensen.

Det är mycket möjligt att jag har tvärfel i min tro om utvecklingen och att inte EN individ handhar hästen under all träning. På nåt sätt hänger ändå prislapp och antal träningshästar ihop ekonomiskt sett, det är jag helt övertygad om. Liksom att resultat och populäritet även de påverkar prislapp och antalet bokningar.

Jag har dock svårt att tro att det enbart finns usla tränare vilket jag får en viss känsla av i de senare trådarna. Ibland finns säkert andra bakomliggande orsaker till slutresultat än just en persons tillkortakommanden.

Kan bara hålla med, så här fungerar det ju i alla inriktningar vare sig det gäller travet eller dressyrstall. Det är ju också här som framtidens tränare skolas, annars skulle man ju snabbt strypa av tilllväxten. Jag har lämnat mina hästar på inridning/träning ett flertalet gånger med mycket goda resultat. Men jag har också hört mig noga för och tagit referenser. Dessa tränarna har alltid uppskattat att vi som ägare kommer om ser till hästen någon/några gånger under träningsperioden och skött hästarna exemplariskt.

Men visst blir man förbannad på de som är oseriösa och missköter sin verksamhet. Men som ägare måste man ta sitt ansvar och välja tränare med omsorg, höra sig noga för och kräva referenser. Besök deras stall och ta reda på hur de kommer att träna din häst (visst ingen garanti för att man inte skall gå på en nit).
Men precis som ang påpekar så får man lite känsla av att majoriteten av tränare är oseriösa, vilket jag inte upplever är fallet. Även om jag sett och hört om mer eller mindre olämpliga upplevelser.
Men de flesta klagomål som jag hört från folk som har haft sin häst i träning baseras på att de nog inte insett hästens begränsningar och att tränaren kanske inte varit tydlig nog att påpeka detta, vilket leder till missnöje osv... En seriös tränare för naturligtvis en dialog med sin kund. Sen är det ju det där att vissa inte vill att det skall kosta och ja, då väljer man ibland kvalite efter plånboken och inte alltid efter förnuftet....

Men vad vet jag, naiv och ung...

Senast ändrad av en moderator:

Här läser jag mellan raderna just det som jag nämner i tråden "träningsmetoder". Av någon anledning så döms den drabbade lättare än den som utför...
Jag kan utläsa följande domar:

Hästägaren har inte tagit sitt ansvar och inte valt tränare med omsorg.
Hästägaren är missnöjd med träningen och inser inte att hästen inte kunde bättre och skyller därför på tränaren.
Hästägaren väljer medvetet en "dålig" tränare för att denne är billigare.

Oavsett om något av ovanstående skulle stämma in så försvarar det inte dålig djurhållning, blodiga munnar och sönderridna hästar. Sådant är oförsvarbart! Det finns inga ursäkter!!!

Själv gjorde vi följande:
Kollade med några som hade haft hästar där på träning.
Gjorde flera besök innan vi lämnade hästen där.
Skrev ett tämligen ingående kontrakt.
Besökte hästen 1 - 2 ggr per månad för att kolla status. Efter några månader tyckte vi att hästen verkade ha en svacka - och framförde våra åsikter om detta men "proffset" visste väl bäst. Nästa gång vi var och tittade verkade hästen bättre och vi drog då slutsatsen (tyvärr) att det bara var en svacka och att tränaren var på rätt väg. Sedan kunde vi av olika skäl inte titta till hästen lika ofta under de följande tre månaderna. Vilket ledde till katastrof för hästen.

Hade vi haft de erfarenheter vi har nu hade hästen inte varit där mer än någon månad, vi hade sett tecknen i tid och tolkat dem rätt och tagit hem hästen omedelbart.

Jag lägger även detta svar i tråden "träningsmetoder"

Åter igen så säger jag att ingen har sagt att alla tränare är dåliga. Men det är på tiden att man belyser att det är vanligare än man tror att tränare kräver för mycket och rider ner hästar eller tom använder tvivelaktiga metoder för att inte säga metoder som ingen borde få använda, eller tom vanvårdar djuren. Det är också oerhört vanligt att hästarna faller ur i hull och tappar muskulatur. Det handlar här inte om resultat på en visning som bedömning om träningen är bra eller inte. Det handlar om hur hästarnas status är efter träningen. I flera fall jag känner till rör det som bara om tillridning och det är inte frågan om visningshästar.

Om man som ryttare och även som proffs, behåller sin ödmjukhet och inte tror man kan och vet allt bäst eller tror att man funnit metoden som fungerar på alla hästar, så förblir man en lyhörd och bra tränare. Tyvärr kan flera tränare uppträda som om de ägde jorden och aldrig fick ifrågasättas. Sätter man sig på en sådan piedestal själv så är man inte självkritisk nog och flera av dessa tränare skyllar på att hästen är dålig. Jag har ridit till ett par hästar som proffs dömt ut som skithästar som inte gick att få rena gångarter på. Men det gick visst det, om man kände av hästen och tog den på rätt sätt. Likadant har jag kamrater som lyckats med sina "omöjliga" hästar trots att proffs sagt att det inte skulle gå. Vet ett sto som ridits till av sin matte som aldrig tävlat eller synts i focus där ett proffs sade efter en tids träning att det inte fanns tölt när hästen. Den töltar klockrent och bara rullar på nu! Här tror jag mycket det rör sig om lugn, tålamod och kemi. Och åter igen vill jag skriva det gamla arabiska ordspråket att "en bra häst har bara en ryttare", dvs det måste finnas starka känslomässiga band mellan häst och ryttare för att få fram det bästa av hästen. ingen funkar kemimässigt med alla hästar och en del hästar väljer en person och ratar alla andra. Jag har en häst här som inte är skygg men det är bara matte som får sätta på grimman och han ser sårad ut och kan stanna om jag låter någon annan leda honom, undantag en kompis till mig. En sådan häst lämnar man inte bort på tillridning om man inte hittar en tränare som hästen fastnar för.

Kärleken och känslan måste finnas i ridningen. Om tränaren inte gillar hästen och vice versa, kan det aldrig bli ett bra resultat. Ärligt talat tror jag att proffs många ggr stänger av känslan för att vara "proffsiga" helt enkelt. Och jag tror inte på att det är rätt väg att gå för att få ett harmoniskt och bra resultat. Att bli behandlad som ett okänsligt ting kan få en häst att må dåligt. Sedan finnsdet ju både personliga och opersonliga hästar också. Det finns ju hästar som inte bryr sig så mycket vem de har på ryggen. Sådana hästar tycker jag man får sämre kontakt med, men de passar kanske bättre att lämna till ett proffs för de far inte lika illa psykiskt av en opersonlig hantering.

Här finns duktiga proffs med personlig hantering och stort engagemang i de hästar de tränar. De tar inte emot så många år gången för att just göra hästarna rättvisa. De tränarna gillar jag och varje häst förtjänar en sådan tränare. De tränar hästarna själva, gör iordning dem själva och lär känna hästarna. Det är så det skall fungera. Löpande bandsprincipen hör hemma vid tillverkningen av döda materiella ting, inte i hästhanteringen!

svar till:
dvs det måste finnas starka känslomässiga band mellan häst och ryttare för att få fram det bästa av hästen. ingen funkar kemimässigt med alla hästar och en del hästar väljer en person och ratar alla andra.
Bravo! Håller helt med. Det ser man exempel på i alla hästsporter. Många hästar är så känsliga så det inte är klokt. När jag var liten hade jag en häst som skrämde slag på vuxna karlar, men när vi barn kom kunde vi klänga hur som helst.

:bow: Ja och inte sällan är det just de hästarna som har det lilla extra... Men det gäller att de hittar sin ryttare!

em76 skrev:
Jag har varit på Gerstorp idag. Högst bedömda ston blev Hylling frá Gardabae visad av Vignir Jónason och Spá från Äpplarö visad av Johan Häggberg.
Det var flera ston e Askur från Håkansgården, Mökkur och Atli.
Jag återkommer med poäng imorgon.

:bump: :bump: :bump:

Spá är dotter till vårt sto Sirja, hon är född hemma hos oss, men ägs av stoets tidigare ägare. Var det någon som såg henne där, vad tyckte ni om henne isåfall? Sist jag såg henne var hon bara en två-årig skrutt, som dessutom dömts ut av veterinärer pga bihåleinflammation, så det är underabrt att det gick så bra för henne. Dessutom är det ju bra nyheter för oss, vi tänkte nämligen betäcka hennes mamma igen, det här höjer ju hennes siffror, om jag inte tar fel?

freyja skrev:
Här läser jag mellan raderna just det som jag nämner i tråden "träningsmetoder". Av någon anledning så döms den drabbade lättare än den som utför...
Jag kan utläsa följande domar:

Hästägaren har inte tagit sitt ansvar och inte valt tränare med omsorg.
Hästägaren är missnöjd med träningen och inser inte att hästen inte kunde bättre och skyller därför på tränaren.
Hästägaren väljer medvetet en "dålig" tränare för att denne är billigare.

Oavsett om något av ovanstående skulle stämma in så försvarar det inte dålig djurhållning, blodiga munnar och sönderridna hästar. Sådant är oförsvarbart! Det finns inga ursäkter!!!

Själv gjorde vi följande:
Kollade med några som hade haft hästar där på träning.
Gjorde flera besök innan vi lämnade hästen där.
Skrev ett tämligen ingående kontrakt.
Besökte hästen 1 - 2 ggr per månad för att kolla status. Efter några månader tyckte vi att hästen verkade ha en svacka - och framförde våra åsikter om detta men "proffset" visste väl bäst. Nästa gång vi var och tittade verkade hästen bättre och vi drog då slutsatsen (tyvärr) att det bara var en svacka och att tränaren var på rätt väg. Sedan kunde vi av olika skäl inte titta till hästen lika ofta under de följande tre månaderna. Vilket ledde till katastrof för hästen.

Hade vi haft de erfarenheter vi har nu hade hästen inte varit där mer än någon månad, vi hade sett tecknen i tid och tolkat dem rätt och tagit hem hästen omedelbart.

Jag lägger även detta svar i tråden "träningsmetoder"

Naturligtvis mycket tråkigt att er häst råkade illa ut och det är absolut inte djurplågeri som jag ursäktar. Jag är medveten om att det flera gånger i tråden har skrivits att man i flera av fallen har valt erkänd/känd eller i vart fall en rekomenderad tränare. Men jag ville bara kortfattat poängtera de fall där man faktiskt och på många gånger av ren okunskap väljer en tränare som verkar trevlig och som är billig. Det är inte det samma som att 8000kr/mån tränaren behöver vara bättre/sämre. Jag talar alltså inte om det grymma och plågsamma djurplågeri i ren mening som behandlas i tråden i övrigt utan snarare generellt det negativa som jag hört kring hästar och träning av dem. Naturligtvis är djurplågeri i alla former självklart oacceptabelt. Men jag vet otaliga fall där personer redan från början köpt kompliserade billiga hästar och därefter valt tränare (om de nu ens kan kalla sig sådanna) som lovat guld och gröna skogar, vissa fall till lågt pris och i andra fall högre pris. Då är det inte lätt att veta varken ut eller in som desperat och ledsen hästägare.
Har även träffat ägare som inte accepterat sin hästs begränsade kapasitet, utan skickat hästen till den ena tränaren efter den andra. Hästen kanske inte lider av det, så länge tränaren inte försöker få fram det ägaren önskar med mer eller mindre lyckade metoder.
Det handlar om pengar och tidspress, det gäller att prestera!
En kombination som inte alltid är lyckad.

Är jätte dålig på att uttrycka mig här på forumet och borde inte lagt mig i denna debatt heller. Tyckte bara att det kändes lite väl enkelspårigt. Ursäkta om jag idiotförklarat någon av de drabbade.

Kan bara hålla med. Dessutom är det ju toppen att dessa mycket skickliga tränare ger framtidens tränare möjligheter att utvecklas i rätt riktig inte minst genom exempelvis utbildningen på Strömsholm. Har själv chockat min ena tränare genom att töltträna en häst till det bättre än de själva trodde var möjligt. Så visst ödmjukhet är alltid mycket viktigt, synd att det inte alltid är en självklarhet....

Åter till tråden:
Någon som har fler sto resultat från helgens visningar?

em76 skrev:
Exteriörbedömningen hölls inomhus och det var inte många som tittade.
Jag tyckte det var bra att hästen ställdes upp framför publiken när exteriörpoängen lästes upp och att även kommentarerna lästes.

Jag lade märke till att ston som bantats för att verka mer lättbyggda fick låga poäng, de som var lite runda fick bra ryggpoäng.

Jag gillade exteriören på Mysa från Mosstorp, hoppas hon får en fin ridbedömning idag!

Det lönar sig att låta ett proffs visa hästen, de ston som visades av "okända" fick låga poäng.
Jag tycker man ska återinföra ridande domare.

Åh jag hade velat vara där och se Mysa! Hon stod i vårat stall förut och hon var varkligen mysig ;)

Sammets_rosa skrev:
Naturligtvis mycket tråkigt att er häst råkade illa ut och det är absolut inte djurplågeri som jag ursäktar. Jag är medveten om att det flera gånger i tråden har skrivits att man i flera av fallen har valt erkänd/känd eller i vart fall en rekomenderad tränare. Men jag ville bara kortfattat poängtera de fall där man faktiskt och på många gånger av ren okunskap väljer en tränare som verkar trevlig och som är billig. Det är inte det samma som att 8000kr/mån tränaren behöver vara bättre/sämre. Jag talar alltså inte om det grymma och plågsamma djurplågeri i ren mening som behandlas i tråden i övrigt utan snarare generellt det negativa som jag hört kring hästar och träning av dem. Naturligtvis är djurplågeri i alla former självklart oacceptabelt. Men jag vet otaliga fall där personer redan från början köpt kompliserade billiga hästar och därefter valt tränare (om de nu ens kan kalla sig sådanna) som lovat guld och gröna skogar, vissa fall till lågt pris och i andra fall högre pris. Då är det inte lätt att veta varken ut eller in som desperat och ledsen hästägare.
Har även träffat ägare som inte accepterat sin hästs begränsade kapasitet, utan skickat hästen till den ena tränaren efter den andra. Hästen kanske inte lider av det, så länge tränaren inte försöker få fram det ägaren önskar med mer eller mindre lyckade metoder.

Är jätte dålig på att uttrycka mig här på forumet och borde inte lagt mig i denna debatt heller. Tyckte bara att det kändes lite väl enkelspårigt. Ursäkta om jag idiotförklarat någon av de drabbade.

Tyckte du uttryckte det här bra. Ja visst finns detta också, tyvärr. Det är ju inte bara tränare som är okunniga, saknar respekt för djuren och kräver för mycket. Det finns tyvärr även bland hästägare! Tycker det är bra att du tar upp även den sidan för jag har träffat den typen av nonchalanta hästägare också. Det värsta är då hästen blir pressad av både tränare och hästägare, ingen av dem tar ett dugg notis hur dåligt hästen mår! Jag har träffat på sådana hästar också som till sist är vrak och det skule ta år att reparera en sådan häst både fysiskt och psykiskt.

Mycket är givetvis okunnighet men en del människor verkar betrakta hästen som en slav som bara skall lyda. Det är enormt tråkigt att inte alla visar respekt för djuren och sköter dem väl, oavsett om de är hästägare eller tränare. Man blir ledsen, arg och enormt besviken att detta förekommer i vårt upplysta och moderna samhälle. Finns ingen grymmare varelse än homo sapiens!

Sammets_rosa skrev:
Kan bara hålla med. Dessutom är det ju toppen att dessa mycket skickliga tränare ger framtidens tränare möjligheter att utvecklas i rätt riktig inte minst genom exempelvis utbildningen på Strömsholm. Har själv chockat min ena tränare genom att töltträna en häst till det bättre än de själva trodde var möjligt. Så visst ödmjukhet är alltid mycket viktigt, synd att det inte alltid är en självklarhet....

Åter till tråden:
Någon som har fler sto resultat från helgens visningar?

Hm. Lite svårtolkat hur du menar detta inlägg. Menar du det om träningen på Strömsholm som en liten pik åt en någon av tränarna där eller? Jag uppfattar det nästan så eftersom du nämner efteråt om hästen du tränat själv.

Jag håller med dig att det är synd att ödmjukhet inte är en självklarhet. Det finns de som tror de kan rida alla hästar. Det låter enormt befängt i mina öron. Jag gillar Bengt Branderups stil och filosofi. Den går ut på att utveckla ekipaget och inte minst på att utveckla sin kommunikation med hästen. Den har inget annat mål. Eventuell tävling är en biprodukt och det är så jag tycker alla borde hantera sina djur.

Senast ändrad av en moderator:

Sammets_rosa skrev:

Jag tycker faktiskt att det var bra att du gjorde dessa inlägg (även om det inte verkade så på mitt svar). Det blev ju på så sätt tydligare vad som egentligen debatteras. (inte missnöjdhet för mindre detaljer utan verkliga missförhållanden )
Och vad gäller formuleringarna är det väl inget fel på dem. Det är väl ganska vanligt att man först gör ett inlägg och sedan måste komplettera med vad man egentligen menar i vissa detaljer.

Nepp blev bara ihopa skrivit. Menar att ex. b-instruktörsutbildningen på Strömsholm är ett steg i rätt riktning. Bra tränare, bra miljö, bra förutsättningar osv.
Det andra om min häst var mer som ett litet tillägg till det du skrev om din bekant som tog fram tölten på en häst som proffsen inte hade mycket övers för. Vet hur det är, har gjort det själv. Hästkraken töltar som aldrig förr och vår tränare är förvånad och nöjd. Så nu är jag väl en sisådär 5% på väg att bli en bra ryttare, bara 95% kvar! Har namligen äntligen rätt(och friska sådanna) hästar, rätt tränare och är på rätt ställe i livet. Har nog aldrig hänt förr.

Då måste jag verkligen gratulera för det är inte ofta allt är rätt i livet! För min del är jag glad för varje dag jag är frisk och hel och det mesta flyter. Man får lära sig glädjas åt det som fungerar och suga åt sig den energin så man orkar med det som inte fungerar. Detta var helt off topic, jag vet.

Ja jag hoppas att den här utbildningen slår väl ut. Speciellt ett namn känner jag stort förtroende för, nämligen Ia. Kommer inte ihåg om Denni var inblandad också, men det är i alla fall två tränare som jag alltid tyckt bra om. Därmed inget ont sagt om de andra. Det är bara det att jag känner till Ia och Denni mer.

assa skrev:
:bump: :bump: :bump:

Spá är dotter till vårt sto Sirja, hon är född hemma hos oss, men ägs av stoets tidigare ägare. Var det någon som såg henne där, vad tyckte ni om henne isåfall?

Ett trevligt sto med ffa väldigt behaglig, taktsäker och fin tölt som hon belönades med en 9:a för. I övrigt uppfattade jag hennes övriga gångarter som jämna men inte så utmärkande. Men hon gick ut med 8,18 ridegenskaper som femgångare vilket ju är bra. 8,03 totalt och visningens 2:a högst bedömda 6-åriga sto.

Isold, visst är det läge att gratulera er familj också för ett bra resultat på bedömningen?
(tyckte jag såg nåt sånt i listorna...)

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 215
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 424
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Amanda_F
·
Samhälle Jag undrar om nån har nån bra idé på hur man kan komma runt förvalt utlämningsställe när man beställer grejer på nätet? Jag bor mitt...
2
Svar
21
· Visningar
1 552
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar