och hur går det på avelsbedömningen

Sv: och hur går det på avelsbedömningen

Jo Spá är halvsyster till Frami. Dom är undan samma sto.
Såg henne inte på visningen men täffade henne som unghäst och när dom börja rida in henne. Det är en trevlig häst. :smirk:

Är lite nyfiken på vem Tjaldur frá skullerup är, någon som kan berätta nåt om honom?

Jag har "bara" vart på Hella :D om ni vill även ha islänska resultat så är det bara att ropa till...
Annars är jag super nöjd med flest alla hästarna som jag såg, visst har det snackats om att poängen här på island har vart ovanligt höga och det speciellt i Andvara här om dagen.

Tjaldur frá Skullerup är en mycket snygg konstantskimmelskäck. Fick ju riktigt bra för exteriören (8,28) men fick inte riktigt till det i ridningen, tyvärr. En sådan hade varit spännande att få in i aveln.

Saela exteriörbedömdes igår: 7,5 7,5 7,5 7,5 8 8 8 7,5=7,69

Jag såg Spá från Häringe, ingen dålig ridhäst men ryttaren red för försiktigt.

Bangsi skrev:
Vem rider den ordentligt och inte låter någon stalltjej göra det eftersom de själva har så mycket att göra med kurser, andra hästar osv.

Helt off topic, men med en växande islandshästvärld så tror jag man får vänja sig och acceptera samma sak som vid t ex travet. Alltså att du lämnar hästen till en tränares företag och därmed tränas hästen efter dennes intentioner men inte alltid av personen i fråga.

Det är inget märkligt att Stig H omöjligt kan göra allt själv, ändå kräver vi att islandshästtränare fortfarande skall göra det. Mig veterligen är det dock samtidigt billigare att ha en islandshäst i träning en månad.

Å andra sidan kanske en tränare accepterar att göra allt jobb själv, och ägna hästen mera tid. Men då kostar det också troligen en helt annan summa pengar.

Jo Alex och Magnus är verkligen två helt underbara människor. De har alltid ett snällt ord till övers för alla. Att ha dem nära sig hade inte varit helt fel. Man skall hitta någon bra mentor att ha som kan peppa och lära en.

Jag tror att det är ovanligt att två VM deltagare som Alex och Magnus, hjälper till på en vanlig klubbtävling. När jag för längesedan tävlade med min dåvarande häst delade Magnus ut färgade band till hjälmen och Alex stod i collecting ring. Jag sa att jag var så nervös att jag måste nog kräkas lite :D . Magnus klappade mig på benet och sa att det är alla i bland och det är bara att se glad ut och rida runt!

Heder till människor som dem!

/Åsa

Nej jag tycker inte att vi skall vänja oss vid detta fenomen. :devil:
Det är en helt annan sak om man öppet talar om hur det är. T ex att tränaren upplyser att han/hon har stallpersonal som rider hästen X antal dagar i veckan då han inte hinner med. Då kan man själv välja om man tycker det är ok.

För mig är det en stor skillnad på att köra en travhäst på en träningsrunda än att rida en Islandshäst i dens 4 eller 5 gångarter. Och allt annat som hör till.

/Åsa

Jag tror nog att de flesta seriösa tränare faktiskt talar om att så är fallet, och att det bara inte är underförstått.

Vad gäller skillnaden du tar upp tror jag dock inte travhästägarna håller med. Även de har förhoppningar - och rätt träningsförfarande är lika viktigt från båda sidor sett för såväl omedelbara resultat som långsiktig utveckling.

Är det en tränare som inte talar om att det är andra än denne själv som kommer att träna hästen är tränaren INTE seriös.

Det är ju för erfarenheten och den kunskap som man tror tränaren besitter som man lämnar sin häst där. Är det någon annan som rider den, ska man banne mig få reda på dennes kompetens, få referenser och det ska också synas på prislappen.
Ärlighet och öppenhet är ett mått på hur seriös tränaren är.

Men om du lämnar till tränare A och dennes företag - då går ju den i mina ögon per automatik också i god för sina träningsmetoder och anställda likväl som för stallar, foder och miljö som ju också berör hästen?! Det är ju en totaltjänst du köper och inte bara själva ridningen.

Givetvis har man rätt att veta att inte bara A kommer att rida eller markarbeta hästen, men sedan så förmodar jag att man vid överenskommandet faktiskt är nöjd med förfarandet (den andra tråden om träningsmetoder ej kommenterad här). Och att den personen ändå styr träningen - där har du en stor del av kompetensen.

Det är mycket möjligt att jag har tvärfel i min tro om utvecklingen och att inte EN individ handhar hästen under all träning. På nåt sätt hänger ändå prislapp och antal träningshästar ihop ekonomiskt sett, det är jag helt övertygad om. Liksom att resultat och populäritet även de påverkar prislapp och antalet bokningar.

Jag har dock svårt att tro att det enbart finns usla tränare vilket jag får en viss känsla av i de senare trådarna. Ibland finns säkert andra bakomliggande orsaker till slutresultat än just en persons tillkortakommanden.

Jag ropar för att få lite isländska resultat också!!!
Tack och bock redan nu :)

Ah. Tack!
Ska kolla in direkt.

ang skrev:
Men om du lämnar till tränare A och dennes företag - då går ju den i mina ögon per automatik också i god för sina träningsmetoder och anställda likväl som för stallar, foder och miljö som ju också berör hästen?! Det är ju en totaltjänst du köper och inte bara själva ridningen.

Givetvis har man rätt att veta att inte bara A kommer att rida eller markarbeta hästen, men sedan så förmodar jag att man vid överenskommandet faktiskt är nöjd med förfarandet (den andra tråden om träningsmetoder ej kommenterad här). Och att den personen ändå styr träningen - där har du en stor del av kompetensen.

Det är mycket möjligt att jag har tvärfel i min tro om utvecklingen och att inte EN individ handhar hästen under all träning. På nåt sätt hänger ändå prislapp och antal träningshästar ihop ekonomiskt sett, det är jag helt övertygad om. Liksom att resultat och populäritet även de påverkar prislapp och antalet bokningar.

Jag har dock svårt att tro att det enbart finns usla tränare vilket jag får en viss känsla av i de senare trådarna. Ibland finns säkert andra bakomliggande orsaker till slutresultat än just en persons tillkortakommanden.
Jag fortsätter i tråden "träningsmetoder".

em76 skrev:
Det lönar sig att låta ett proffs visa hästen, de ston som visades av "okända" fick låga poäng.
Det kan väl bero på varierande orsaker att det blev låga poäng inte bara på att ryttaren är "okänd".

Jag tycker det skulle vara olyckligt att övertygelsen hos alla skulle bli den att bara "proffsen" ska visa hästar. Det är allt för liten procent av hästarna som visas redan nu. Det finns duktiga ryttare som inte betraktas som proffs, som säkert skulle kunna göra bra visningar. Problemet är bara att skaffa sig kunskap och erfarenhet om hur en visning ska genomföras på bästa sätt och hur man på bästa sätt förbereder hästen.
Det har ju ändock visats några hästar de senaste åren av ickekändisar som fått bra resultat.

Proffsen vet hur de ska visa, de rättar snabbt till ev misstag, som att hästen slår upp i galopp i passen. De rider med mer tryck, ordentliga temposkillnader i tölt och galopp.

Man kan ju byta ordet "proffs" mot rutinerad visare också - proffs eller inte. Men visst kan en skicklig person helt klart påverka poängen eftersom bättre visning = bättre poäng.

Gäller f ö troligen också exteriörvisningen; att ställa upp hästen så fördelaktigt som möjligt kan vara en konst även det.

ang skrev:
Man kan ju byta ordet "proffs" mot rutinerad visare också - proffs eller inte. Men visst kan en skicklig person helt klart påverka poängen eftersom bättre visning = bättre poäng.

Gäller f ö troligen också exteriörvisningen; att ställa upp hästen så fördelaktigt som möjligt kan vara en konst även det.

:bow: Just det, rutinerad ryttare låter mycket bättre! Tyvärr finns det ju de som hur mycket de än rider och tränar inte har den rätta ryttarkänslan för att bli en säker sådan och aldrig kommer att klara att rida en känslig och framåt häst eller att rätta till gångarter och bibehålla dessa på en häst som inte har allt naturligt lätt för sig och naturlig bärighet. Eftersom jag själv alltid gillat pigga och känsliga hästar, så har jag velat avla sådana också, men jag märkte att de flesta tyvärr inte klarar av den typen av häst. Det är också anledningen till att jag började använda lugnare hingstar istället i min avel, hästar som har mer familjelynne, okomplicerade gångarter och är självbärande på ett sådant sätt att de går bra även med en ryttare som är osäker, inte gör allt korrekt osv. Hästar som är trygga, snälla och godmodiga och verkligen gör allt för att det skall blir rätt. Dvs hästar som inte kräver så mycket ridning och korrigering av ryttaren.

Men samtidigt finns det enormt många duktiga ryttare som inte tävlar som definitivt skulle klara att visa en häst. Jag har haft hjälp av två tjejer här med inridning. De är båda dressyrinriktade på stor häst, men tävlar inte. Jag lärde dem islandshästridningen och de lärde sig på kort tid och inom några månader kunde de plocka fram gångarter på unghästarna. Det är två orädda tjejer som gillar pigga hästar. Träning av unghästar kräver ju att man själv är trygg och orädd så man kan överföra denna säkerhet till hästen. Sedan är det faktiskt ett gammalt talessätt som säger "att en bra häst har bara en ryttare". Med det menas att man måste ha mycket starka känslomässiga band till en häst för att få ut det bästa av den, man måste vara väl förtrogen med den och samspelt. Trots allt, det är ett ekipage inte bara en häst och en ryttare.

Sedan har Elin rätt i en sak också: Snabbheten i att korrigera för det är just snabbheten i att korrigera, berömma och ge rätt signaler, som skiljer en bra ryttare från en dålig! Det brukar jag betona i min undervisning.

Håller helt med det Freyja skriver också.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 215
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 424
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Amanda_F
·
Samhälle Jag undrar om nån har nån bra idé på hur man kan komma runt förvalt utlämningsställe när man beställer grejer på nätet? Jag bor mitt...
2
Svar
21
· Visningar
1 552
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar