och hur går det på avelsbedömningen

S

styggasyster

det är ju två avelsbedömningar denna helg med ganska många hästar som ska få poäng
har nån varit där?? eller fått veta nåt??

Sv: och hur går det på avelsbedömningen

Jag var på Gerstorp igår och tittade på bedömingen på hingstarna. Det var dåligt med fina hästar, eller många fina men få med det lilla extra. Jag stannade inte kvar och såg den öppna bedömingen (var så himla kallt), men innan den var det två hingstar som fick över 8,00, bla en isabellhingst (Oddur från Mörtö, tror jag det var) som fick 8,01 och sen en till som fick 8,03 (fast den missade jag att titta på). Isabellhingsten hade en riktigt fin pass.

Halloj!
Mera resultat önskas!!! Nån som vet mer?
:bump:

Var också på Gerstorp igår. Här kommer lite resultat.

Oddur från Mörtö: 8,01 tot, 7,96 ext, 8,04 rid.
Aegir från Skeppargården: 8,22...8,55.., 8,0
Hárekkur från Östergård: 8,12.., 8,44.., 7,90
Laufi från Hocksbo: 7,86..,7,96.., 7,79
Hördur från Gröna gången: 7,86.., 7,85.., 7,87
Strákur från Kaggestorp: 7,81.., 7,89.., 7,71
Hrekkur från Hålåsen: 7,89..,8,21.., 7,68
Kjarkur från Kåbäckängen: 7,68.., 7,98.., 7,48
Dalmar frá Hrappstöðum: 7,39.., 7,81.., 7,11
Hvartur från Lönneberga: 7,64.., 7,91.., 7,47
Tjaldur frá skullerup: 7,53.., 8,28.., 7,03
Blöndal frá Siðu: 7,49.., 8,08.., 7,10
Hártigur vom Heesberg: 7,89.., 7,87.., 7,90

Gud va kul att Maddes Harekur har höjt sig! Det är bara en sån fin häst och därtill mycket duktig ryttar/tränare!

Jag har varit på Gerstorp idag. Högst bedömda ston blev Hylling frá Gardabae visad av Vignir Jónason och Spá från Äpplarö visad av Johan Häggberg.
Det var flera ston e Askur från Håkansgården, Mökkur och Atli.
Jag återkommer med poäng imorgon.

Aegir från Skeppargården: 8,22...8,55.., 8,0
Har precis lagt handpeng på ett fint sto från Skeppargården och i vårt avtal ingår betäckning så småningom med denne hingst om jag så önskar.
Är det Ok siffror han fick?
//kristel, med koll på halvblodshingstarna :o

Totalbedömda ston 12 juni

Litla-Thoka från Virö född 2000 svart e Gustur frá Sydra-Fjalli u Thoka från Hala ext 7,85 rid 7,68 tot 7,75

Frigg från Knubbo fux född 2000 e Frami från Häringe u Fraeva från Knubbo 7,85 7,33 7,60

Sóldögg från Rolsta fux född 2000 e Frami från Häringe u Sóley från Rolsta 7,84 7,64 7,72

Spá från Häringe gulsvart född 2000 e Askur från Håkansgården u Sprengja frá Ytra-Vallholti 7,61 7,09 7,30

Embla från Urberg svart född 2000 e Askur från Håkansgården u Sara fra Liltved 7,66 7,99 7,86

Thota från Knubbo svart född 1999 e Flipi från Österåker u Thyrla frá Thverspyrnu 7,94 7,62 7,75

Engjarós från Rolsta fux född 1999 e Dynur frá Hvammi u Kápa frá Kirkjubae 7,48 7,09 7,25

Hind från Lind rödskäck född 1999 e Askur från Håkansgården u Vindskjóna från Örvik 7,85 7,85 7,85

Saeta från Tjusta brun född 1999 e Hrafn från Örvik u Rebekka frá Akureyri 7,65 7,15 7,35

Dögun från Knubbo isabell född 1999 e Askur från Håkansgården u Dögg från Knubbo 7,74 7,80 7,78

Spá från Äpplarö fux född 1999 e Askur från Håkansgården u Sirja frá Skardi 7,79 8,19 8,03

Vippa från Fors fux född 1999 e Mökkur frá Varmalaek u Vepja från Fors gård 8,29 7,44 7,78

Gydja frá Alfhólum brunskäck född 1999 e Heikir frá Alfhólum u Gáska frá Alfhólum 7,83 7,88 7,86

Perla från Attorp brun född 1998 e Atli frá Sydra-Skördugili u Drottning frá Breidabólstad 7,33 7,13 7,21

Hylling frá Gardabae musblack född 1998 e Odur frá Brún u Ábót frá Nedra-Ási 8,05 8,40 8,26

Framsókn frá Kjarri skimmel född 1998 e Gustur frá Hóli u Tigla frá Hellu 7,72 7,74 7,73

Fast siffrorna kan inte stämma, Kristel. 8,22 och 8,55 som man lägger i hop och delar kan ALDRIG bli 8,0 (trots att jag är humanist ... :o ). Även om väl ridbedömningen väger 60 och exteriör 40 eller vad fasen det är så blir inte slutsumman 8,0. Nån siffra måste alltså vara fel.

Har dock för mig att jag såg nån fin kommentar om hingsten nånstans och tänkte på dig. Fast jag kom mig inte för att pm:a. Förlåt!

Otäcka människa att inte tänka på att pm:a mig ;) .
Jag pratade med ägaren nyss och vi fick siffan 8.25 men beakta den tidiga morgontimmen så inte ens hon var riktigt säker :D .
Det var jätteskoj att han känndes bättre denna "visningen" men han visade tydligen bara lite pass. Kan bättre.
Hursom haver, IRL är han en väldigt trevlig sak och jag håller tummarna för honom i framtiden.

Byt ordningen:
8,55 ext
8,0 rideg
8,22 tot

(Har ett minne av att han hade en hög exteriörbedömning på 8,5 nånting, så ovanstående borde stämma)

Aegirs poäng 9 9 7,5 9 8,5 7,5 8, 9 ext 8,55
8 8 6,5 8,5 8,5 8,5 8 rid 8,00
totalt 8,22

Om ni läser ordentligt så ser ni att jag började med att skriva totalpoängen! :angel:
Tänkte inte skriva mer först men ångrade mig.....

:o
Ber så mycket om ursäkt. Jag och siffror ...

Exteriörbedömningen hölls inomhus och det var inte många som tittade.
Jag tyckte det var bra att hästen ställdes upp framför publiken när exteriörpoängen lästes upp och att även kommentarerna lästes.

Jag lade märke till att ston som bantats för att verka mer lättbyggda fick låga poäng, de som var lite runda fick bra ryggpoäng.

Jag gillade exteriören på Mysa från Mosstorp, hoppas hon får en fin ridbedömning idag!

Det lönar sig att låta ett proffs visa hästen, de ston som visades av "okända" fick låga poäng.
Jag tycker man ska återinföra ridande domare.

Jo det klart att det lönar sig att låta ett proffs rida hästen.
MEN då är vi åter tillbaka till........
Vem kan man lita på?
Vem tar verkligen hand om hästen?
Vem tränar den efte hästens förmåga?
Vem rider den ordentligt och inte låter någon stalltjej göra det eftersom de själva har så mycket att göra med kurser, andra hästar osv.

Suck det här är ingen lätt fråga. :crazy:

Jag har ett sto som är fyra år nu i sommar och mitt mål är att visa henne. Gärna själv men det vågar jag nog inte. Dessutom är jag inte tillräckligt duktig och har inga tävlingsnerver. Men jag vill gärna träna henne ändra fram till visningsform (det får ta några år och ett antal kurser). Efter det vill jag lämna iväg henne till något proffs i några veckor som sedan klämmer fram det lilla extra. Tyvärr vill ju de flesta ha hästen på träning i flera månader. Och DET vågar jag inte.

/Åsa

em76 skrev:
Jag lade märke till att ston som bantats för att verka mer lättbyggda fick låga poäng, de som var lite runda fick bra ryggpoäng.

Låter ju inte helt fel, har själv en häst på diet just med tanke på en ev. visning. Vore så skönt om domarna kunde se hennes extriör för vad den är och inte enbart fokusera på de där få extra kilorna som ligger runt magen! Nu kommer väl en del av fettet att gå som bränsle till muskler, men allt kan man nog aldrig få bort då hon helt enkelt inte har de förutsättningarna såvida man inte plockar bort allt mat! Men men går det inte i år så satsar vi på nästa år, hästens bästa måste ju gå först och nu sätter vi igångsättningen i centrum efter den ofrivilliga vilan.

Oavstående stos halvsyster efter Atli, heter nog Saela (om jag nu inte minns fel) från Snararp, ska ska visas idag. Spännade!

Senast ändrad av en moderator:

Spá från Häringe gulsvart född 2000 e Askur från Håkansgården u Sprengja frá Ytra-Vallholti 7,61 7,09 7,30

Det måste väl vara Framis halvsyster? Spännnade stam, synd att det inte gick bättre. Någon som såg henne?

Jag hoppas du vågar visa henne själv! Proffs är någonting man bestämmer sig för att bli inte något man bara är och som andra utser! Det finns flera duktiga fritidsryttare som rider lika bra som proffsen men som inte har intresset att satsa lika mycket på tävling och att träna andras hästar. Liksom det finns många som skulle kunnat bli toppidrottsmän men inte är intresserade och det finns kanonhästar som aldrig blivit bedömda eller tävlade.

Proffset jag anlitade kunde inte få fram ren tölt på hästen som blev aggressiv, på 4 månader! Detta trots alla möjliga och omöjliga knep och specialverkningar och skoningar. Hästen var en ren fyrgångare men kunde inte trava när han kom hem och gick i stel grisepass. Men hästen visade också att han inte ville ha upp honom på ryggen och stod inte still nä'r han satt upp i farten, medan han stod still som ett ljus när jag satt upp, precis som jag lärt honom. Man måste ju ha kontakt med en häst för att lyckas och inte sällan är den bättre med ägaren än med tränaren!Efter jag ridit honom en månad, normalskodd och normalverkad, hade jag en häst som både kunde tölta och trava. Men så hade han också fått mat så kunde muskla sig igen och beröm vid varje framsteg.

Träna dig mentalt så du kan behålla ditt lugn så tror jag du kan själv. Jag lyckades bra med den häst jag visade. Han gick inte in, men fick 8 på tölt, trav, vilja, lynne, 5,5 på pass (aldrig tränad), 7,5 på galopp och samt 7 för skritt o hållning under ryttare (kort kraftig hals men helt självbärande i alla gångarter på slak tygel), totalt 7.53 på gångarter. Jag tyckte inte det var så farligt att visa och jag var nöjd med min visning och fick beröm för den av flera kända och proffs. Hade han bara varit hel året innan så hade han gått in. Hästen var inte mycket riden heller. Reda in på hösten 1998 men slet delvis av senan som samordnar knä och has under lek i hagen januari 1999. Han fick stå i box 2 månader och därefter vila ytterligare 6 månader. Återupptog ridningen i september och i mars fick han ekollonförgiftning och stod i en månad. Visade honom i juni.

Jag berättar för att avdramatisera det här med visning. Känner man att man kan rida sin häst, att det stämmer så kan man ju ta lite lektioner för någon duktig. Jag red ett par ggr för Magnus Lindquist och fick både stöd och tips. Det fick jag även av Alexandra Montan vid framridningen. Två jättegoa och ödmjuka ryttare och tränare som jag gillar.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 215
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 424
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Amanda_F
·
Samhälle Jag undrar om nån har nån bra idé på hur man kan komma runt förvalt utlämningsställe när man beställer grejer på nätet? Jag bor mitt...
2
Svar
21
· Visningar
1 552
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar