Vilken otroligt tragisk olycka. Inte bara för det eventuella dödsfallet utan också för hur hårt det slår mot allt och alla som har varit involverade i projektet.
Jag kan inte säga hur NCC rent generellt arbetar med säkerhetsfrågor men det har varit saker tidigare på Oceana som fått många i byggbranschen att ta sig för pannan. För drygt ett år sedan publicerades en film i en Facebookgrupp där takarbetare på Oceana arbetar utan personligt fallskydd och en av arbetarna går nerför det branta taket.
Printscreen från filmen:
Visa bifogad fil 139140
Förra året var ett nattsvart olycksår för byggbranschen och jag har all förståelse för att folk i allmänhet blir otroligt upprörda. Det finns inga som helst ursäkter för att arbetare skadas allvarligt eller till och med omkommer på arbetet på grund av bristande säkerhet.
Samtidigt vill jag bara flika in att många bolag (stora som små) arbetar väldigt aktivt med säkerhetsfrågor och man behöver inte gå tillbaka långt i tiden för att se att det skett stora förändringar, både i lagstiftning men också i attityden vilket egentligen är ännu viktigare.