Håller med, jag tycker vår förskola var fantastisk från 1 års ålder och personalen var verkligen väldigt kompetenta och engagerade. De verkade heller iofs inte tycka att barnen inte borde vara där. Men de var också äldre och väldigt erfarna och förstod små barn väldigt väl, speciellt deras tal och var mycket duktiga på att träna på empatisk förmåga, bättre tror jag än många föräldrar.Jag tycker att det är mycket udda, att så många som jag träffat på som jobbar inom förskolan, visar en så pass negativ inställning till just - förskola, precis som du gör här?
Varför jobbar man då inom en verksamhet som man verkar tycka är olämplig att den ska finnas, och att barn egentligen borde vara hemma med sina föräldrar?
Om man istället anser att vissa egenskaper hos dagens förskola är dåliga, t.ex. för stora barngrupper, för lite personal, personal med dålig utbildninge, för stora enheter, för dålig mat eller vad det kan vara, skulle jag ha stor förståelse för, men just att ifrågasätta att barn ska vara på förskola, hur länge de ska vara där, och från vilken ålder och egentligen tycka att barnen skulle ha det bättre hemma hos föräldrarna, kan ju i sig vara en förklaring till att barn blir stressade i förskolemiljö.
Barnen tas ju om hand av någon som innerst inne tycker att barnen borde vara någon annanstans.
I frågan huruvida och förskola ska vara obligatorisk från 2 år eller ej, har jag egentligen ingen åsikt, samtidigt som jag observerat att kommunerna sparat så mycket de kunnat, och det därför resulterat i bl.a. stora barngrupper.
Men att hänvisa till stora barngrupper, och lite personal, som argument mot en förändring i förskolan, där de stora grupperna, bl.a. drivs fram av dräneringen av skattemedel till diverse stolliga nyliberala experiment som vinstdrivande skolor/förskolor med mera, där skattemedel i stort sett skänks bort till vinstdrivandse företag, vittnar om att analysen från din sida är minst sagt grund.
Tycker man att miljön i förskolan är dålig p.g.a. av under många år drivna besparingar, så kanske man borde jobba mot besparingarna i stället?
Så jag håller med helt enkelt, det skulle kännas väldigt oroande att lämna barnen till personal som ser ned på barn och föräldrar som är där från 1 års ålder.
Jag förstår på något sätt att intresse för barn sammanfaller med att man tycker de ska vara hemma helst med mamma, inte pappa. Men är osäker på om attityden är den bästa för barnen som är där.
Samtidigt har jag ingen som helst förståelse för att man skulle ha krav på att barn befann sig inom verksamhet före förskoleklass. Om det har med språk att göra kan man väl erbjuda språklek på öppen förskola el dyl.
Senast ändrad: