Obemannade vet.stationer...vanligt?

Kusebuse

Trådstartare
Bara en stilla undran, då jag blev väldigt förvånad;

Mammas lilla hund blev ormbiten, och blev väldigt sjuk.
Mamma tog hunden till veterinär, som bedömde läget som kritiskt och hunden skulle därför stanna kvar över natten för vård och "observation".

Mamma blir tacksam över beslutet, och ber dem ringa när som helst under natten om hunden skulle bli sämre.

Hon får då svar att de ringer morgonen efter för det finns ingen nattpersonal!
Hur är detta möjligt? Var finns logiken? Fungerar det så på alla mindre stationer?

KB/nyfiken och undrande...

Sv: Obemannade vet.stationer...vanligt?

De flesta har ingen nattpersonal, men lägger inte heller in hundarna. Då är det ju bättre att ha hunden hemma och observera den.

Det är bara de största ställena som har nattpersonal.
Oftast så behövs det inte passning 24/7. Självklart så är det ju så att om djuret är så dåligt att det krävs passning även på natten så brukar man ordna det.

Det är rätt vanligt, jag låter aldrig mina ligga över natten mer än i undantagsfall om det inte finns natt personal,
tar hem och vakar istället och kör tillbaka på morgonen.
Vet att alla inte kan göra så, men för mig känns det tryggast
och självklart beror det på vad som har gjorts, det ska ju gå att
transporterar hunden också

Om min hund var sa "out of it" att hon inte kunde ga sjalv till bilen skulle jag verkligen inte lamna henne utan nagon dar. For mig later det helt vansinnigt att "lagga in" en hund pa kliniken och sedan inte ha personal som vakar hela natten.

så är det på "min" vetstation också. närmaste dygnet runt borde rimligen vara djursjukhuset 7 mil bort, men eftersom jag aldrig haft behov av vetvård på mina djur *pepparpeppar* så vet jag inte säkert

Tack alla för svar.

Jag tycker också att det var lite vansinnigt... och väldigt, väldigt konstigt.

Hunden var verkligen dålig, och vet. visste inte ens om hon skulle överleva natten.
Jag förstår inte alls vettens resonemang om varför hunden skulle stanna kvar där den inte kunde få varken vård eller observation de kritiska timmarna.

Jag trodde inte ens att det fanns möjlighet att lägga in ett djur på klinik utan nattpersonal.
Nu vet jag att det går, men förstår absolut inte varför.

Så var det med min förra hund, hon fick akut livmoderinflammation, blev opererad och dom ville ha henne kvar över natten för observation, problemet var att det var obemannat...

Jag valde att ta hunden med mig hem, för jag ansåg att jag kunde "observera" henne bättre hemma!
Tack och lov, så tillstötte inga komplikationer, men tänk om det gjort det på en obemannad station?
Jag hade ju kunnat "slänga" in henne i bilen och åka till distriktarna, som har jour!

Det är tyvärr väldigt vanligt, och det är inte en självklarhet ens på lite större kliniker att de har nattpersonal.

I de flesta fall verkar djurägarna inte ens få veta att deras djur sitter obevakade på natten, vilket jag tycker är mycket anmärkningsvärt. Där jag jobbar har vi stationärvård MED personal dygnet runt, men det är vi ensamma om i hela länet. Sen är det 15-25 mil till klinik med nattpersonal, och detta är i södra Sverige där klinikerna duggar tätt.
Många djurägare tycker att det är dyrt att skriva in sitt djur hos oss, och hänvisar till längre inskrivningstid hos annan klinik som varit billigare. När man då berättar om den största skillnaden (dvs att vi har nattpersonal som ser till djuren och kan agera om så behövs, förutom att djuren faktiskt får mediciner ffa smärtlindring och rastas även nattetid) blir många väldigt förvånade, att det var så visste de inte alls.

Visst vet ni också att även på ställen som har nattpersonal kommer de inte att sitta och titta på er hund hela tiden. Ofta är det en sköterska som jobbar och ska ta hand om både de inneliggande och de akuta fallen som kommer in.

På min förra vet-station hade dom nattpersonal, men den nattpersonalen ringde aldrig ägare utan höll bara uppsikt på hundarna. Kanske var så dom menade?

Men oj, hade ingen aning om att det går till så på en del stationer!
"Min" klinik har nattpersonal, vilket känns väldigt tryggt.
Hunden har varit inlagd över natt en gång och jag vet att hon blev väl omhändertagen.

Min tik höll på att stryka med i samband med komplikationer efter en kastrering. Djursjukhuset ville behålla henne över natten, vilket ju lät tryggt för min del. När de kom morgonen efter upptäcktes att hunden nästan var död... Efter omoperation, blodtransfusioner mm lyckades de dock rädda henne.

I efterhand fick jag veta att man inte hade nattpersonal! :devil:

Hade jag vetat det från början hade jag naturligtvis tagit hem henne och vakat. Det finns ju liksom andra nattöppna djursjukhus inom några mils avstånd dit vi kunde ha åkt när behovet uppstod.

Idag ska dock det vara ändrat efter vad jag har förstått och de har en sköterska som tjänstgör på natten.

Gjorde en av mina gymnasiepraktiker på en veterinärstation. En dag fick vi in en gammal labradortik med blodiga diarréer och kräkningar. Hon fick dropp och skulle stanna över natten för observation. Morgonen efter när vi kom ut på stallavdelningen låg hon död i sin egen avföring. Veterinärens svar när vi meddelade att hon dött var: "Ja hon var ganska dålig igår kväll innan jag gick och la mig." (Kliniken låg på veterinärens egen gård)

Som ägare hade jag uppskattat ett samtal åtminstone och fått vetat läget.

Fy vad hemskt! Stackars hund och stackars ägaren!

Det enda stället här nere är Malmö djursjukhus som har nattpersonal vad jag vet.

Med tanke på att Helsingborgs djursjukhus har jour dygnet runt bör det ju även där finnas personal nattetid - eller?

KL Med veterinärstation menar man distriktsveterinärstation eller motsvarande privat dvs anläggningar som normalt sett inte har möjligheter att hålla djur över natten o definitivt inte har nattpersonal.
PL

alltid underbart när man inser att man diskuterar något och har total begreppsförvirring hos sig själv :) dagens lärdom.
skulle man kunna säga att veterinärstation motsvarar ungefär en vårdcentral? och vad är nästa steg? djursjukhus? finns det fler instanser? *lära nytt är nyttigt* :D

Just den stationen där mamma lämnade sin hund, benämns "djurklinik". Vi i familjen har flera gånger lämnat djur där över natten när veterinären tyckt att det varit nödvändigt...

Om en klinik inte har möjlighet att håla djur undrar man ju varför de inte ger djuret en första hjälp och sedan hänvisar till närmsta djursjukhus som har möjlighet att ge den vård och observation de anser nödvändig.

Denna gången slutade det lyckligt med hunden, och man vågar tänka lite längre.. OM det hade gått olyckligt, om hunden hade avlidit - vems är då ansvaret? Mammas som lämnade sin hud där? Veterinärens som inte givit hunden den vård och tillsyn den blev inlagd för att få?

Många frågor, och många följdfrågor blir det....

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 311
Senast: EmmaW
·
Relationer Kort bakgrund: Vart ett skrotår för både mig och sambon. Jag har blivit sjuk och blir sämre (hypofystumör- misstänkt cushings sjukdom...
Svar
16
· Visningar
1 863
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
24 508
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Jag har inte vågat skriva någon glad tråd om det här med rädsla att det ska slå fel, men nu har hon varit feberfri i 12 dagar och jag...
Svar
15
· Visningar
1 373
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V