Obehandlad gulkropp?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare passi
  • Startdatum Startdatum
P

passi

Har en liten undran, är det någon som vet hur länge en obehandlad gulkropp finns kvar i stoet. Menar en sådan där brungst stoppande liten s**t.;)

Sv: Obehandlad gulkropp?

Alltså, varje gång stoet ovulerar, vanligtvis i varje brunst, så bildas det en gulkropp. Den finns kvar till stoet kommer in i nästa brunst och gulkroppen bryts ned av hormon och nya ägg kan växa till. Man kan spruta stoet med prostaglandin (PG)-preparat (Dinolytic, Estrumat tex) vilket resulterar i ovanstående. Man kan dock inte spruta 5 dagar från senaste ovulation, då har preparaten ingen effekt.
Som svar till TS, om någon konstaterat att ditt sto inte svarar på PG kan man prova att spruta två-tre dagar på rad. Då brukar det få fart.

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
705
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
750
Senast: MML
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 097
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka