Obehagligt..!

Sv: Obehagligt..!

kameror får man inte sätta upp hur som hest, så det kan ju vara dumt att göra något förhastat, det kan snarare bli så att du åker dit och förövaren går fri om du satt upp kameror som du inte har tillstånd för.

Jodå, i ditt eget privata stall får du sätta upp kameror precis hur du vill!

usch vad otäckt. i dalarna har vi haft en hel del problem med någon/några som tar sig in i stallarna. Så håll koll... den som varit in har inte gjort trevliga saker med hästarna. bla har en ponny fått avlivas. vill inte skrämma dig, men var aktsam, det finns mycket konstiga människor där ute.
http://www.dt.se/brottsplats/article379698.ece

Ja det är ju sånt man är rädd för :( Skulle inte stå ut om det hände nåt med våra kära hästar..
Ang tjuvridning så är det något vi funderat på också, men det var sent på kvällen och snöstorm samt att stallet ligger så otillgängligt om man inte har bil,.. Usch man kan fundera sig blå över sånt här.!! Och mest troligt kommer vi inte få reda på nånting mer..

Låsa stallet tycker jag känns väldigt obehagligt, men vi har som sagt börjat dra ur nyckeln som man öppnar dörren med. Det kan ju hindra lite iaf..

Jag reagerar på att de använt grimmor och grimskaft, tyder på att de velat att hästen ska stå still. Det kan ju även tyda på att någon har gjort så att säga "närmanden" mot hästen i fråga. Man har inte hittat något konstigt runt bakdelen på hästen med grimma på sig?
OBS, jag spekulerar bara nu. Men det kan vara värt att kolla. Hästen lider ju förmodligen inte av det men det är ju fruktansvärt vidrigt och kränkande för ägaren!
Det är för j-vligt att man inte ska kunna få ha sina hästar ifred för tokiga människor... :(

Samma reaktion här. Efter all hemsk rapportering, Silverfallet till exempel, så väcks farhågorna. :crazy: Men även om det "bara" var fråga om en tjuvridning så är det förjäkligt, kokar av tanken på att okänt folk skulle smyga runt i mitt stall och kring mina hästar.

Usch jobbigt!

Vi har ju våra hemma ca 100 meter från huset, men ibland känns det ändå obehagligt.
Sätt en tunn tråd om ni har typ fäste till hänglås eller runt handtag så märker ni om nån varit där. Då har ni ju all anledning att övervaka stället.

Om man sätter ett stort hänglås i dörren. Kapar av lite av "ihopknäpparen" (ibrist på bättre ord :p ) så den precis ligger ovanför kanten när den är ihoptryckt *låst*.
Så SER det ut att vara låst fastän det inte är. Men ideen fallerar ju så fort någon rör vid låset :crazy:

Med kanske en liten tejpbit på, så ser man iaf om nån varit där och rört låset.
Så länge låset är orört så vet man åtminstone om det, om det nu kanske var en engångsgrej av dem som var inne .

Vi hade några på besök i vårt stall för något år sedan. Vi satte upp ett hänglås och kameraövervakning inuti stallet.

Ruskigt obehagligt är det, speciellt då vårat stall är fyllt med dyra tävlingshästar. Inte direkt så att man vill att folk ska kunna komma och gå hur de vill och proppa hästarna fulla med doping. :crazy:

Usch jobbigt!

Vi har ju våra hemma ca 100 meter från huset, men ibland känns det ändå obehagligt.
Sätt en tunn tråd om ni har typ fäste till hänglås eller runt handtag så märker ni om nån varit där. Då har ni ju all anledning att övervaka stället.

Vi har ca 5 meter mellan huset och stallet, ändå gick någon in medans vi sov 6-7 meter därifrån...vi har snubbeltråd numera.

..Och vi har kanske 15 meter mellan hus och stall, jag skulle knappast vakna om någon smög dit mitt i natten. Vad hade dina objudna gäster pysslat med, förutom inbrott? :crazy:

Inbrottslarm, som ger signal inne i huset? Kan man lagligt sätta upp sånt?

Usch vad hemskt!

Om ni ska sätta upp kamera så ska den nog kunna filma i mörker, för det är inte säkert att inkräktarna tänder.

Annars finns det ju alltid hangarhundar:angel:

..Och vi har kanske 15 meter mellan hus och stall, jag skulle knappast vakna om någon smög dit mitt i natten. Vad hade dina objudna gäster pysslat med, förutom inbrott? :crazy:

Inbrottslarm, som ger signal inne i huset? Kan man lagligt sätta upp sånt?

Det är svårt att veta vad som är mest effektivt, jag vill ju helst skrämma bort dem innan de gör något.
Rent lagligt kan du sätta upp kameror och larm, du får ju skydda din egendom. Jag tror att just varningsskyltar att det är larmat och kameror är det som är mest effektivt.

Det värsta de har gjort här är att de har klippt av trådarna och kört ur hästarna ur hagen, hästarna hade märken efter rapp på baken och stod i grannens kornåker.

De har också helt enkelt öppnat grinden men då såg jag som tur var hästarna när de gick ut för de gick in i trädgården.

De har varit inne och rotat runt bland grejer i omgångar, hällt ut vatten, ca 60 liter på stallgolvet och klippt av tråden som går från stallet till hagen med ström.

Kameror får man sätta upp i sitt stall om man vill, stallet är inte att betrakta som allmän plats. Dessutom sätter man upp skyltar om kameraövervakning och bara det brukar vara avskräckande nog.

Vi satte upp en skylt med "Varning! Folkilskna hingstar!"
Det funkade nog för ingen har nånsin varit i stallet så vitt vi vet iallafall... :)

Men jag tycker kamera verkar vara väldigt vettigt.

Usch så himla obehagligt!
Och det där med Silver, fy att ens människor har mage att göra så, fy f*n alltså!

Vi har både uppstallade hästar och lösdrift, jag bor i en tillbyggnad till stallet så jag hör lätt om det är något oroligt i stallet, och har överblick över båda lösdrifterna rätt bra. Plus att vi har hundar ute om natten så om nån förövare kommer in på gården så hörs det rätt tydligt, väldigt skönt faktiskt!

Hoppas det inte händer igen, styrkekramar!

KL

Vi hade påhälsning en period när vi stod i ett stort inackorderingsstall där det inte fanns boningshus till som någon kunde se ifrån. Mycket obehagligt och jobbigt:crazy: Några turades om att sova på loftet (sommar..) och polisen kopplades in, samt att stallchefen och några andra som bodde nära gjorde turer ner på kvällar, men upptäckte inget, däremot upphörde "besöken". Ingen vet fortfarande vad det var men spåren var ungefär samma som hos ts.
Ingen vet vad det var, men man kunde gissa att det var kanske ungar som hörde talas om vakthållningen och polisanmälan och inte längre vågade:confused: Ingen aning. Men obehagligt.

det där är skitsnack, mitt stall är låst och larmat och det är godkänd av försäkringsbolaget.

Fy, vad läskigt! Jo, jag har varit med om något liknande men det var ännu värre. Jag och min syster hade våra två hästar inhyrda i ett inackorderingsstall och en morgon har vår ena häst sparkat sönder hela sin box och sedan gått ut ur boxen och vandrat omkring i stallgången och på hela hästens kropp fanns märken från piskrapp.

Eftersom att det bor folk bara 50 m från stallet så frågade vi dom om de sett något men ingen hade tyvärr gjort det.

Någon vecka senare så tog vi tre stycken barn på bar gärning när de stod och kastade sten på våra hästar. Dessa barnen bodde i huset närmast vårt stall och den familjen har själv hästar så de borde väl ha fått höra att man inte kastar sten på hästar, eller? Hur som helst så fick de en ordentlig utskällning och gjorde vad vi vet aldrig om det igen.

Men om det var dom som stökat i stallet och piskat vår ena häst, det har jag ingen aning om men någon i stallet hade tydligen även kommit på de här ungarna med att hälla diskmedel i en hästs krubba också. :eek:

Behöver jag säga att jag och min syster flyttade hästarna ganska så omgående efter att allt detta hänt? Ingen kunde ju veta vem som skrämt livet ur vår ena häst så man kunde ju egentligen inte lita på någon.

hänglås på dörrar. det är inte omöjliga för brandkår att forsera. men håller löst folk utanför.

Brandkår har väl både bultsax, kofot och till och med vinkelslip i sin standarutrustning? Många gånger när man ser på tv bryter de ju sig in både här och där i syfte att rädda liv? Så ett normalt hänglås torde inte vara någon match för en brandman

Dom drar igång stora motorkapen och kapar gångjärnen, går på två röda. Finns det handtag-lås-bom-whatever så drar dom bort dörren med vajer och brandbilen. Fort går det iallafall och in kommer dom garanterat så lås ni.

Liknande trådar

Hästvård Jag och stallägaren där jag har min häst inhyrd har lite olika syn på hästskötsel/hästhantering och utfodring, men jag har väl...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 608
Senast: boccia
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 206
Senast: Babe
·
Hästmänniskan Nu vill vi skriva tydliga, enkla och följara regler för att i fortsättningen få bättre tur med hyresgäster i stallet. Är dessa okej? Säg...
Svar
6
· Visningar
2 620
Senast: Tacitus
·
Träning Visserligen kan halvblodet jag rider vara stökig i stallgången, han har svårt att stå inne själv osv. Klättar gärna på väggarna o...
Svar
6
· Visningar
904
Senast: Mimmi81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama