Obehagligt..!

miss_kala

Trådstartare
I natt har vi helt uppenbart haft besök i stallet av utomstående.
Hur skulle ni tolka den här situationen?

Jag har mina hästar inhyrda i ett stall där det står sammanlagt 6 hästar.
Det bor ingen på gården, men den används för konferenser så det cirkulerar en del folk i närheten av stallet. De har dock aldrig kommit in i stallet.

Igår kväll vid sista fodringen kl 21, var allt i sin ordning. Men i morse när tjejen som vi hyr av kom dit, märktes det tydligt att nån varit där.
Min häst och hästen i boxen bredvid henne hade grimmor på sig, och min hästs båda maggjordar var uppknäppta. (Det har aldrig hänt att de knäppt upp sig själva) Dessutom var den andra hästens hink med morgonkraft tom och han hade betfor på grimman. Vilket tyder på att han ätit med grimman på och stoppat huvudet i hinken..
Senare på dagen hittas även ett grimskaft inne i den ena boxen.

Jag känner mig så äcklad och illa berörd vid tanken att någon varit där och rört våra hästar. Man funderar ju på vad som kan ha utspelat sig egentligen, om någon tänkt stjäla dom men bangat och stuckit därifrån. Eller om det var konferensgäster som var på fyllan och ville kolla in hästarna. Men varför sätta på grimmor? :crazy:

Har nån varit med om nåt liknande? Jag mår verkligen illa av detta...

Sv: Obehagligt..!

usch vad obehagligt!
Ni kanske kan höra med de nuvarande konferensgästerna och informera om att det ej är önskvärt att de är i stallen (om det nu var någon därifrån).
Annars får ni kanske fundera över att larma stallen, sätta upp kameror eller kanske övernatta någon natt för att ha lite koll.

Hoppas att det inte händer nåt mer...

//mooi -som just nu är glad över att hennes häst är en liten huggorm i boxen om det finns mat inblandad.

Ja vi åker dit i omgångar nu. Min sambo jobbar i närheten av stallet så han får försöka komma iväg nu under sina nattskift och kolla.. Förstår inte hur folk är funtade! Värsta tänkbara är ju om hästarna skulle bli stulna, eller misshandlade på nåt vis. Men även folk som bara är där för att "leka" kan ställa till det allvarligt..

Usch så obehagligt, man blir ju inte mindre oroad när hästar har försvunnit, hästar har blivit misshandlade osv.. Har ju varit otroligt mycke sånt dom senaste åren ..

Usch vad obehagligt:(
I sådan lägen är jag glad över att jag har lås på stallet så ingen obehörig kan komma in.

Usch nej så fruktansvärt obehagligt! Jag hade inte fått en lugn stund efter detta.
Man vet aldrig vad sådana typer kan ta sej till.
Övervakningskamera?

Jäkligt obehagligt !! Det här med lås på stallet disskuterade vi när vi byggde eget på gård där bara gamla gammelmormor bor. Men min tanke är ju att första bästa person ska kunna få ut våra hästar vid brand... ett dilemma det där, men kameror är ju en annan lösning. Nu har vi en supersocial stolle som gärna "snackar" med vem som helst, men den andre kommer garanterat ingen okänd fram till !!! Jag förstår att du mycket illa av detta !!

Jag reagerar på att de använt grimmor och grimskaft, tyder på att de velat att hästen ska stå still. Det kan ju även tyda på att någon har gjort så att säga "närmanden" mot hästen i fråga. Man har inte hittat något konstigt runt bakdelen på hästen med grimma på sig?
OBS, jag spekulerar bara nu. Men det kan vara värt att kolla. Hästen lider ju förmodligen inte av det men det är ju fruktansvärt vidrigt och kränkande för ägaren!
Det är för j-vligt att man inte ska kunna få ha sina hästar ifred för tokiga människor... :(

Fy vad obehagligt:crazy: sätt upp snubbeltråd så att de lägger sig fint innaför dörren om de kommer tillbaka. Det är helt ok enligt den polis jag pratade med när vi hade haft påhälsning och det var massor av vatten uthällt i stallet.
Tack och lov var hästarna inte inne när det hände eftersom det var på sommaren.
Det har hänt diverse här men innan hade de aldrig varit inne i stallet utan grejat i hagarna med att ta bort ström och/eller klippa av trådar.

Det är så hemskt att man inte ska få ha hästarna ifred:(

Ja vi har börjat "låsa" nu, iaf dra ut nyckeln ur porten så att den inte går att öppna hur lätt som helst. Just det där med brandsäkerheten är ju en väldigt viktig aspekt också..!

Ja det är det jag reagerar mest på.. har spekulerat vilt runt det här sen vi fick reda på det och idag hade vi stallmöte för att diskutera saken också.

Det vi fick reda på är att det fanns inga konferensgäster där alls under kvällen i fråga så det rör sig helt klart om helt utomstående människor.
Stallet ligger lite otillgängligt och man måste först åka eller gå genom en lång oupplyst allé så det känns inte troligt att det är några barn som varit där.

De gick dessutom in till de hästarna som står längst in i stallet och lät bli de 3 ponnierna som står närmast ingången.

Grimskaftet vi fann i ena boxen, hos hästen som fått betfor, tillhörde inkräktarna, så allting måste ha varit planerat.. Nån har helt klart åkt dit med uppsåt att gå in och greja med hästarna, det var inget spontant infall.

Hehe ja jag funderar på att sätta upp en massa fällor, i "Ensam hemma"-stil. Typ snubbeltråd, halkigt slime på golvet, stekheta handtag osv haha..:p

Vi ska prata med polisen i morgon och be att de kan ta en vända förbi där då och då.

Det kan inte ha varit några ungar då som varit och tjuvridit.?...eller försökt...

Med tanke på grimmor och att gjordarna var öppna... kan ju tydas som att täcket varit av .

Att de givit mat efter verkar ju som att det inte var ute efter att skada...

Kan ju ha blivit skrämda så de inte hann städa undan efter sig. Inga andra ridtillbehör rörda eller så..???

knapplån

En tanke slog mig.
Skulle det kunna gå att sätta lås på stallet, ett kombinationslås. Och även sätta upp en skylt ovanför med ett telefonnummer till stallägaren.
Ifall det brinner, (eller något annat panikartat händer så man måste in i stallet) så ringer man stallägaren som då får berätta kombinationsnumret, och hästarna kan tas ut.

Ingen obehörig kommer in! :idea:

Eller ett dörrlås och sen ge en nyckel till branstationen eller gömma den och berätta för brankåren vart den finns?

nä, men du tror att "värdefulla" (alla hästar är lika värda, menar dyra tävlingshästar) hästar runt om i sverige står i olåsta stallar om natten, då är du mkt naiv.

jag vet väl likväl som många andra att alla inte följer reglerna. Hästbranschen är inget undantag, snarare tvärtom.

Oavsett vad som fås eller inte fås göra så är det inte kul om man står där och hästarna brunnit inne och försäkringsbolaget ger en handen med hänvisning till att man låst in djuren...

Är det sjuka människor så kan de lika väl elda upp stallet för att de inte kommer in, då blir ju konsekvenserna värre för dig.

kameror får man inte sätta upp hur som hest, så det kan ju vara dumt att göra något förhastat, det kan snarare bli så att du åker dit och förövaren går fri om du satt upp kameror som du inte har tillstånd för.

Eller ett dörrlås och sen ge en nyckel till branstationen eller gömma den och berätta för brankåren vart den finns?

Fast då kan ingen annan än brandkåren akut komma in i stallet...
Risken kan väl finnas att brandkåren glömmer nyckel/glömt av att de har den och kommer ut till stallet tomhänta.

hänglås på dörrar. det är inte omöjliga för brandkår att forsera. men håller löst folk utanför.

Liknande trådar

Hästvård Jag och stallägaren där jag har min häst inhyrd har lite olika syn på hästskötsel/hästhantering och utfodring, men jag har väl...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 608
Senast: boccia
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 206
Senast: Babe
·
Hästmänniskan Nu vill vi skriva tydliga, enkla och följara regler för att i fortsättningen få bättre tur med hyresgäster i stallet. Är dessa okej? Säg...
Svar
6
· Visningar
2 620
Senast: Tacitus
·
Träning Visserligen kan halvblodet jag rider vara stökig i stallgången, han har svårt att stå inne själv osv. Klättar gärna på väggarna o...
Svar
6
· Visningar
904
Senast: Mimmi81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur