Obehaglig/olustig händelse!

Askur

Trådstartare
Kan fortfarande inte släppa kvällens händelse.
Jag och min lillebror (som sover över hos mig och sambon för tillfället) skulle ut med hunden på sista kvällspromenaden. Området vi bor i kryllar utav hundar, allt ifrån labrador till pudel så att stöta på hundar när man kommer utanför porten har blivit en vana och nästan självklarhet. I vilket fall som helst. Vi går ut, hinner gå 10 meter och jag hör någon som ropar/skriker bakom oss "MEN STANNA FÖR H**VETE". Vi vänder oss om och ser en hund, cocker spaniel liknande komma springandes. Och lös var den, naturligtvis. Som TUR är, är min hund snäll och blev överlycklig för sin nya kompis. Jag ger min lillebror min hunds koppel och tar tag i hunden och sätter mig ner på huk så den inte skulle springa iväg längre. Ägaren kommer springandes och greppar tag i hundens rygg (skinnet) och slänger den ner på marken så den landar på ryggen. Hunden piper till och ligger kvar med tassarna upp i vädret. Men ägaren slutar varken gapa eller låta hunden vara. Hon slår till den på nosen och på magen och hunden piper igen, upprepande gånger. Min hund blir VANSINNIG och ställer sig över hunden och mer eller mindre "klappar" med käften i luften mot henne och morrar. Då rycker min bror tag hårdare i kopplet för att dra undan honom och ägaren drar åt sig hunden igen. Denna gången i nackskinnet så hunden mer eller mindre hänger i hennes hand! Då kunde jag inte hålla mig och skrek åt henne "Men vad fan håller du på med? Låt bli att göra så mot din hund!". Hon svarade inte ens och efter 40-50 meter hör man hur hunden piper till igen - Högre den här gången och upprepande. Vi vände för att gå tillbaka men då hade dom redan hunnit en bit.

Jag har en olustig känsla kring detta. Först och främst ägarens beteende och sen hur min hund reagerade. Överregerar jag? Var min hunds beteende något dåligt? Han har aldrig betett sig så mot NÅGON innan. Varken hund eller människa. :crazy:

Hundar är gärna mobbare och tar chansen att ge sig på någon i utsatt läge. Ser du en grupp lösa hundar där två börjar bråka, då kommer du snart se ett helt gäng ge sig på den svagare individen. De funkar så.

Hundar är gärna mobbare och tar chansen att ge sig på någon i utsatt läge. Ser du en grupp lösa hundar där två börjar bråka, då kommer du snart se ett helt gäng ge sig på den svagare individen. De funkar så.

Men jag upplevde inte alls att det var emot hunden, utan ägaren. Han var som rakriktad emot henne och släppte inte blicken. Så fort ägaren backade så lugnade han sig. Han har (när jag tänker på det) gjort samma med hästarna. Den ena hästen i flocken är väldigt låg i rang och de andra hästarna går på honom jämt och ständigt. Många gånger har han sprungit ut i hagen och emellan hästarna och föst bort dem ifrån varandra, sen har det varit lugnt. Ja, alltså. Jag kan ingenting om sådant beteende mer än hur jag själv upplever situationen.

Jag ser det som att din hund försökte skydda den andra hunden. Inget konstigt alls i mina ögon. Så gjorde min gamla hund också om någon hotade "hans" katter. Då ställde han sig emellan eller över den katt som var utsatt. Eller om någon annan hund kom för nära barnvagnen när jag var ute med en kompis barn på stan för han ville ju skydda "sitt" barn. En gång kom en tjej med en stor schäfer i långt koppel och hunden går ända fram till vagnen och stoppar ner huvudet till barnet utan att hon bryr sig. Min hund var precis vansinnig för det var ju "hans" barn. Tjejen med schäfern fattade inte alls det olämpliga i att låta sin hund sticka ner huvudet i vagnen hos folk hon inte ens kände utan tyckte att jag överreagerade för hennes hund hade ju iallafall inte bitit barnet :banghead:

Jag tycker alltså inte att du på något sätt behöver vara orolig för din hunds beteende. Jag tycker snarare att du ska vara stolt! Din hund värnar de svagare och det brukar faktiskt vara tvärtom som @purity_666 skriver.

Till och med Monster - som ju själv inte kan hantera eller uppföra sig mot andra hundar - blir vansinnig om han ser någon "felhantera" en hund och går definitivt i försvar. Jag tror det är rätt vanligt... Var glad att din hund ändå var så pass sansad, och backade när människan taggade ner. Men det är ändå inte ett beteende du bör ge spelrum, om du kan så förklara för din hund att det inte är upp till honom hur folk får bete sig. Du vet nämligen inte var han själv kommer att dra sin gräns, den är inte nödvändigtvis logisk från människors synvinkel. (Monster blir tex hysterisk om någon lyfter sin hund - han hatar att bli lyft, alltså måste det vara en grymhet... Och nej, det handlar inte om frustration eller "nåt blev konstigt", han fokuserar totalt på människan även om hen sätter ner hunden igen och vill gärna komma emellan dem...)

Vad gäller hur den andra människan hanterade sin hund så låter det inte bra, nej... Tyvärr är det rätt vanligt dock. :(
Jag tror det enda vi kan göra är att som du gjorde säga ifrån och göra det tydligt att det inte är ett allmänt accepterat beteende. Tyvärr betyder det ju att hunden får smaka på när de kommit lite mer undanskymt istället, men det är ändå en skillnad - kanske framförallt i hur det påverkar andra... Vi vill inte ha djurmisshandel som något så vanligt att det händer på gatan utan att folk ens tänker på det. ... även om det i viss mån kan sägas vara så idag.

Jag hade något liknande häromdagen, en person beordrade sin (för en gångs skull kopplade!) hund in i bilen, och när den hoppat in lutar hon sig in under bakluckan och fräser något och jag hör hur hunden skriker. Det är sällan jag hört en rottis skrika på det viset...:crazy:
Men jag har inget sett, så vad kan man göra? Om hon gömmer sig först så vet hon i alla fall att hon gör något andra anser oacceptabelt, det är nog inte så länge sedan hon gärna gjort det i full syn...

Många hundar har en stark känsla av rättvisa, o kan reagera starkt om de själva, eller artfränder blir orättvist bestraffade.

Många hundar har en stark känsla av rättvisa, o kan reagera starkt om de själva, eller artfränder blir orättvist bestraffade.

Lite OT, men jag var på en kort föreläsning av Per Jensen för ett par veckor sedan, och han berättade om att man testat just det där på hund och kommit fram till att det är så :)

Dom hade två hundar som kunde "high five", och gjorde det upp till 40 gånger i sträck utan belöning när dom satt var för sig. När dom sedan satte hundarna tillsammans och bara belönade den ena hunden för trickset slutade den andra hunden att göra high five "gratis" efter bara 7-8 gånger. Superintressant!

Jag har också varit med om folk som pryglat upp sina hundar inför andra. Det var en kvinna med någon liten beagle-blandis jag mötte som höll upp hunden i selen och smällde den i ansiktet när den morrade åt en annan hund dem mötte. Bevittnade det lite på avstånd och kände mig ganska beklämd efteråt.

Dock var jag med om en rätt obehaglig upplevelse igårkväll när jag var ute sista gången med hunden till natten. Det finns en liten gräsplätt strax intill vägen dit vi alltid går för sista natt-kissningen, så även igår. Detta är runt midnatt så det är inte en kotte ute, allt är tyst och lugnt. På håll ser jag en person komma gående emot oss, jag tänker inte på det först, det är ju ändå fler än jag som är vakna. Men efter en stund när han kommer närmare ser jag att han beter sig konstigt. Han viftar med armarna, vinglar och verkar extremt påverkar av något, för mycket akohol troligen. Eftersom vi är ensamma och han kommer rakt emot oss längs trottoaren vill jag helst därifrån så fort som möjligt, så jag tar med mig hunden så fort han kissat färdigt och börjar gå mot porten igen. Då helt plötsligt så sneddar killen över gräsplanen mellan lägenhetsbyggnaden och bilvägen och lyckas genskjuta mig så han står på den väldigt smala trottoaren mellan huset och parkeringen utanför. Han vinglar från sida till sida, pratar osammanhängande och måste då och då luta sig mot ett staket för att inte trilla. Jag har ingen lust att passera honom, dessutom uppfattar jag hans agerande med att genskjuta mig på det viset som hotfullt. Det är inte en person jag tänker närma mig, även om jag vanligen inte är speciellt rädd av mig. Jag står ca 10 meter ifrån med hunden som inte heller gillar hans beteende och hoppas att han ska gå vidare snart så jag kan komma in. Men han står kvar där, vänd mot oss, som om han avsiktligen blockerar vägen. Sen helt plötsligt börjar han komma emot oss och det är i det läget jag börjar bli lite smårädd och pulsen går upp, så jag backar och drar hunden med mig. Men då, helt plötsligt så ger min 6-månaders hund ifrån sig världens avgrunds-morr följt av en rad ganska djupa skall samtidigt som han går in framför mig. Borzoier är inte direkt vaktiga av sig och är inte kända för att ha lätt till skall utan det är en väldigt tyst och tillbakadragen ras på den fronten. Men tydligen så var denna killen så pass skrämmande att det triggade en försvarsreaktion hos honom ändå samtidigt som han garanterat kunde märka att tom matte som är så extremt lugn och sansad normalt sett hade ett ganska ordentligt adrenalinpådrag. Nu hörde jag att han morrade och skällde pga osäkerhet och inte pga aggressivitet, men lik väl så är detta något som får killen att stanna. Han slänger ut armarna åt sidorna som om han försöker "trigga" hunden att hoppa på honom eller något sånt samtidigt som han på sluddrig ryska ropar "vad?! vad?!". Jag har ingen lust att stanna där, så jag vänder och börjar gå bortåt och tänker att om jag försvinner en stund så går han nog. När jag hade kommit 20-30 meter bort så kom killen på andra tankar och gick tillbaka ut till vägen och fortsatte bortåt. Jag vände tillbaka och vi gick in i porten igen.

Filimon har morrat åt andra hundar tidigare när dem betett sig hotfullt, men har aldrig sett honom agera på dethär sättet, speciellt inte mot en annan människa. Nu har jag inte min hund för att det är tufft och macho med en stor hund, men jag ska inte sticka under stol med att hans beteende nog inte haft samma effekt om jag stått där med en liten Chihuahua eller liknande.

Ni skulle anmält er till en fågelhundsträning... Att smälla till hunden med kopplet är en mycket mjuk bestraffning i de sammanhangen. Det är väldigt utbrett att ta i med hårda tag, tyvärr.

Sen tycker jag det är svårt att dömma en person på så kort tid. Jag vet själv att min ena hund skriker för ingenting, speciellt när hon är uppspelt. Och personen kan ju ha blivit rädd, kanske hunden precis höll på att bli överkörd innan TS kom ut. Fast jag håller fullt med om att det inte är ett ok beteende, men det behöver ju faktiskt inte betyda att detta sker alltid.

Jag tycker det är otroligt svårt att få en objektiv syn på såna här fall. Jag har ju själv skrivit om när min sambo blev utskälld och kallad djurmisshandlare (av en förbipasserande tant som tillochmed stannade sin bil) för att han ryckte till i kopplet på vår ena hund. Det var ju bara det att jycken tyckte att hon skulle äta upp en annan mötande hund och han hade två hundar till med sig, men det brydde sig inte tanten om.

Jag håller med om att det är skitjobbigt att bli dömd för en tre sekunders händelse utan att någon vet bakgrunden, men jag är ändå glad att/om folk reagerar. Jag tycker det allmänt är för förlåtande attityd mot våld mot hundarna och skulle gärna se att det var något som inte var OK. Finge jag välja så valde jag att folk dömde mer, även om jag själv fick en släng av sleven ibland...

Jag är inte speciellt hårdhänt med mina hundar, men de är av en förarvek ras med tydligt kroppsspråk, dvs de ser sjukt strykrädda ut.

Ofta tar jag promenader med dem lösa. Eftersom de är vana att gå bredvid mig i jaktfot när vi jobbar, och jag "dirigerar" dem till vilken sida jag vill ha dem med hjälp av en stav så har jag fyra lösa hundar bakom mig och en stav i näven även på promenader.

Fyra lösa hundar som knallar på med svansen mellan benen, huvudet lågt, och en förare med en käpp. Tänk er hur det ser ut för den oinsatte. Jäklar vad jag lär prygla mina stackars hundar!

Dessutom lyfter jag ofta runt på dem när vi jobbar/tränar. Tar ett tag i nacken och en arm under magen och hivar dem över staket mm. Ser säkert inte alls trevligt ut (att hundarna tar sats upp i famnen när jag håller dem i nacken syns ju inte).

Ibland när de behöver stöd i trånga lägen kan jag ta ett lätt tag i nackskinnet och hjälpa dem mellan fåren och staketet. För nån som bara ser det i förbifarten kan det säkert se förjäkligt ut. Att det för hunden är betydligt skönare än ett stadigt tag i ett smalt halsband spelar ingen roll- det SER illa ut.

Dessutom händer det att de hamnar i vägen när man gör nått, och då kan de pipa till. Grannarna tror säkert att jag sparkar på dem.

För att ha en neutral ljudavledning i träningen av unga hundar har jag en långpisk med mig som jag svishar i luften. Hunden är helt orädd för den och jag är aldrig när dem, men det SER UT som att jag slår hundarna med pisk.

Här om dagen blev Frodo för trött för att hålla ihop i en svår situation och då hivade jag upp honom i famnen (med nacktag som nämnt tidigare), bar honom en bit och satte ner honom på backen igen. För att få loss honom från fåren mentalt klappade jag till honom på halsen med min handske - mycket lättare än vad jag gör när vi leker men det fick loss hans tankar från att äta får. För en utomstående såg det nog ut som att jag bar hunden i nacken, kastade den i marken och slog den i huvudet.

Saker är inte alltid vad det ser ut att vara.

Jag håller med om att det är skitjobbigt att bli dömd för en tre sekunders händelse utan att någon vet bakgrunden, men jag är ändå glad att/om folk reagerar. Jag tycker det allmänt är för förlåtande attityd mot våld mot hundarna och skulle gärna se att det var något som inte var OK. Finge jag välja så valde jag att folk dömde mer, även om jag själv fick en släng av sleven ibland...
Jo, fast det är inte så kul att bli utskälld, obefogat.

Men jag säger åt folk. Skulle jag se saker jag inte tycker är okej så säger jag oftast till. Och jag har anmält folk, men jag anmäler inte en person som lappar till sin hund vid ett tillfälle.

Ni skulle anmält er till en fågelhundsträning... Att smälla till hunden med kopplet är en mycket mjuk bestraffning i de sammanhangen. Det är väldigt utbrett att ta i med hårda tag, tyvärr.

Sen tycker jag det är svårt att dömma en person på så kort tid. Jag vet själv att min ena hund skriker för ingenting, speciellt när hon är uppspelt. Och personen kan ju ha blivit rädd, kanske hunden precis höll på att bli överkörd innan TS kom ut. Fast jag håller fullt med om att det inte är ett ok beteende, men det behöver ju faktiskt inte betyda att detta sker alltid.

Jag tycker det är otroligt svårt att få en objektiv syn på såna här fall. Jag har ju själv skrivit om när min sambo blev utskälld och kallad djurmisshandlare (av en förbipasserande tant som tillochmed stannade sin bil) för att han ryckte till i kopplet på vår ena hund. Det var ju bara det att jycken tyckte att hon skulle äta upp en annan mötande hund och han hade två hundar till med sig, men det brydde sig inte tanten om.

Jag tycker fortfarande att den ägaren kunde nöjt sig med att säga till hunden första gången och inte upprepat det 3-4 gånger. Hunden förstod möjligtvis vad den gjorde fel första gången men inte under dom andra tillsägelserna. Jag upplevde hunden som rädd och jag tycker inte att det är okej.
Jag är inte speciellt hårdhänt med mina hundar, men de är av en förarvek ras med tydligt kroppsspråk, dvs de ser sjukt strykrädda ut.

Ofta tar jag promenader med dem lösa. Eftersom de är vana att gå bredvid mig i jaktfot när vi jobbar, och jag "dirigerar" dem till vilken sida jag vill ha dem med hjälp av en stav så har jag fyra lösa hundar bakom mig och en stav i näven även på promenader.

Fyra lösa hundar som knallar på med svansen mellan benen, huvudet lågt, och en förare med en käpp. Tänk er hur det ser ut för den oinsatte. Jäklar vad jag lär prygla mina stackars hundar!

Dessutom lyfter jag ofta runt på dem när vi jobbar/tränar. Tar ett tag i nacken och en arm under magen och hivar dem över staket mm. Ser säkert inte alls trevligt ut (att hundarna tar sats upp i famnen när jag håller dem i nacken syns ju inte).

Ibland när de behöver stöd i trånga lägen kan jag ta ett lätt tag i nackskinnet och hjälpa dem mellan fåren och staketet. För nån som bara ser det i förbifarten kan det säkert se förjäkligt ut. Att det för hunden är betydligt skönare än ett stadigt tag i ett smalt halsband spelar ingen roll- det SER illa ut.

Dessutom händer det att de hamnar i vägen när man gör nått, och då kan de pipa till. Grannarna tror säkert att jag sparkar på dem.

För att ha en neutral ljudavledning i träningen av unga hundar har jag en långpisk med mig som jag svishar i luften. Hunden är helt orädd för den och jag är aldrig när dem, men det SER UT som att jag slår hundarna med pisk.

Här om dagen blev Frodo för trött för att hålla ihop i en svår situation och då hivade jag upp honom i famnen (med nacktag som nämnt tidigare), bar honom en bit och satte ner honom på backen igen. För att få loss honom från fåren mentalt klappade jag till honom på halsen med min handske - mycket lättare än vad jag gör när vi leker men det fick loss hans tankar från att äta får. För en utomstående såg det nog ut som att jag bar hunden i nacken, kastade den i marken och slog den i huvudet.

Saker är inte alltid vad det ser ut att vara.

I stora helhet handlar det INTE om hur hon gjorde det (jag har själv en strykrädd hund som kan pipa för allt och inget) men gör hunden fel säger man till den EN gång och inte 3-4 när hunden ändå LIGGER ner!

Jag tycker fortfarande att den ägaren kunde nöjt sig med att säga till hunden första gången och inte upprepat det 3-4 gånger. Hunden förstod möjligtvis vad den gjorde fel första gången men inte under dom andra tillsägelserna. Jag upplevde hunden som rädd och jag tycker inte att det är okej.

I stora helhet handlar det INTE om hur hon gjorde det (jag har själv en strykrädd hund som kan pipa för allt och inget) men gör hunden fel säger man till den EN gång och inte 3-4 när hunden ändå LIGGER ner och uppenbarligen förstått!

Det är jättesvårt med den här typen av situationer. Naturligtvis var den andra hundägarens beteende inte ok på något vis men det handlade om en brandsläckningssituation där hon agerade i affekt, så det behöver inte säga så mycket om hur hon agerar till vardags.

Igår t ex så högg jag tag i min äldsta hund och slängde ner honom på backen. Ett beteende som verkligen såg hemskt ut men han stod halvvägs över stängslet runt vår tomt(det hade böjt sig på ett ställe, det är provisoriskt fixat och imorgon sätter vi upp nytt) och kunde när som helst rusa ner på vägen och flyga på en hund som passerade där. Hade det hänt så hade det blivit avlivning, jag har bestämt att det inte får hända någon mer incident. Även om han inte gör någon fysisk skada utan bara vill skrämmas så ska inte folk vara rädda för att passera med sina hundar. Alltså var det med hjärtat i halsgropen jag agerade och vi vet inte något om den andra hundägaren. Kanske har hon tidigare erfarenhet av hur en framrusande hund - egen eller annans - blir ordentligt tilltrasad i en incident liknande den som hände?

TS agerande kan ju också beskrivas som brandsläckning och inte något som "lärde" den andra hundägaren något. Vi människor är rätt lika hundar, att någon skriker på oss och skambelägger oss är sällan en bra metod för att ändra ett beteende. Det är inget som TS behöver ta åt sig av, i en situation som upplevs som akut agerar man som sagt därefter, däremot finns det en hel del hundtränare som borde fundera över om "skämsmetoder" verkligen är lyckade på hundägare när de bevisligen inte fungerar på deras hundar.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 862
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 182
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 499
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30