A
amanin
Har stött på lite problem i min 05:as utbildning. Har inte gjort så jättemycket med honom än efterssom han är sent utvecklad, men nu i höst ska han börja tömköras och vi har därför börjat öva så smått. Han har inga problem med att man tar på honom överallt, trycker, klänger lite, drar med påsar och annat "farligt" över hela kroppen o.s.v. Man kan utan problem lägga på gjorden, spänna den och rycka lite i den. Men efter ett par varv i skritt (hittills bara i grimma och longerlina) blir han skogstokig och drar världens bockserie, stegrar, kastar sig, och idag lyckades han t.o.m. slita sig. Efterssom han blivit för stark för mig att hålla när han håller på så här har jag funderat på att bygga upp en rundcorall i hagen (har haft planer på det ändå) för att på så sätt kunna hålla honom inom ett avstånd där jag kan påverka honom utan att behöva ryckas med i sprången.
Skulle gärna vilja ha lite tips om hur man kan gå tillväga för att vänja honom vid att gjorden är ofarlig, hur har ni gjort med liknande hästar? Har tänkt att prova med en vanlig täckesgjord då denna sitter kvar utan att spänna åt lika mycket runt magen. Några andra tips? Eller är det bara att vänta ut honom? Tacksam för alla tips tack
Skulle gärna vilja ha lite tips om hur man kan gå tillväga för att vänja honom vid att gjorden är ofarlig, hur har ni gjort med liknande hästar? Har tänkt att prova med en vanlig täckesgjord då denna sitter kvar utan att spänna åt lika mycket runt magen. Några andra tips? Eller är det bara att vänta ut honom? Tacksam för alla tips tack