Obehag av tömkörningsgjord?

A

amanin

Har stött på lite problem i min 05:as utbildning. Har inte gjort så jättemycket med honom än efterssom han är sent utvecklad, men nu i höst ska han börja tömköras och vi har därför börjat öva så smått. Han har inga problem med att man tar på honom överallt, trycker, klänger lite, drar med påsar och annat "farligt" över hela kroppen o.s.v. Man kan utan problem lägga på gjorden, spänna den och rycka lite i den. Men efter ett par varv i skritt (hittills bara i grimma och longerlina) blir han skogstokig och drar världens bockserie, stegrar, kastar sig, och idag lyckades han t.o.m. slita sig:o. Efterssom han blivit för stark för mig att hålla när han håller på så här har jag funderat på att bygga upp en rundcorall i hagen (har haft planer på det ändå) för att på så sätt kunna hålla honom inom ett avstånd där jag kan påverka honom utan att behöva ryckas med i sprången.

Skulle gärna vilja ha lite tips om hur man kan gå tillväga för att vänja honom vid att gjorden är ofarlig, hur har ni gjort med liknande hästar? Har tänkt att prova med en vanlig täckesgjord då denna sitter kvar utan att spänna åt lika mycket runt magen. Några andra tips? Eller är det bara att vänta ut honom? Tacksam för alla tips tack:bow:

Sv: Obehag av tömkörningsgjord?

Skumt att det kommer efter så lång stund. Hur farligt verkar det vara att låta honom skutta fri på ett mindre utrymme (typ ridbana)? Jag är annars mycket för att vänta ut men vill eg ha kontrollen själv, dvs lina så jag kan bryta när jag vill. Men ibland är det ju bättre de kommer på det själva. Dock, blir de rädda och flyr (var de jag syftade på i frågan om hur farligt det verkar att låta honom gå fri) så är de ju inte smartare än att de lät grips av panik - då vill man gärna ha sin lina där o hejda innan det händer.

Hur är han annars att "ta tillbaka kontrollen" över när han blir rädd? Antar mindre bra eftersom han slet sig :crazy: Det kan ju inte vart kul. Hur slutade det? Hur har det slutat de andra gångerna han blivit störd av den? Du kan inte spänna lite lösare utan att den sitter dåligt o riskerar att glida (ännu värre)?

Antar gjorden inte är det minsta elastisk? Du kan inte byta ut gjorden (om det är en modell med en kort gjord under magen) mot en elastiskt dressyrgjord?

Innan dess kan du mycket väl testa med en täckgjord. Dra åt lite mer för var gång :)

Osammanhängande, sorry. Ska gå tillbaka till min sistauppgift på extentan nu o sen ska jag hem *trött*

Hej och tack för svaret!

Angående att låta honom skutta fri på mindre yta är ju just vad jag tänkte med rundcorallen. Igår höll vi till i en liten hage som är ca 25 x 80 meter, just för att ha lite bättre inramning. Har ingen egen ridbana efterssom jag har ridavstånd till ridhus (men där är det ju inte tillåtet med longering och dyligt, så dit kan jag inte åka med honom tyvärr).

Han brukar vara ganska lätt att plocka ned på jorden, han är ju inte så stor än då han eg. bara är 1 1/2, men igår kastade han sig så att jag tillslut inte kunde hålla kvar. Riktigt obehagligt.

Det slutade bra, han drog runt ett bra tag, och såg mest ut att ha skoj, ingen panikgallopp. Gjorden hade tyvärr glidit bak efterssom jag inte spänt för kung och fosterland, men han tyckte inte det var det minsta obhagligt när jag tog av den. De förra gångerna han haft den på har han bockat och stegrat lite, sen lugnat sig när jag tagit tag i honom, men inte kastat sig som han gjorde igår.

Gjorden är faktiskt hyffsat elastisk i sig, ser ut som Hööks neoprenegjord, fast med stående ringar på däckeln, så jag tror inte att en elastisk gjord skulle hjälpa, men jag kan ju byta ut mot dressyrgjorden med dubbel resår och prova...

Idag ska vi prova med täckesgjord lösare spänd, sambon ska få hålla i linan och jag gå bredvid med långt grimskaft. Vi ska även bygga lite smått på en rundcorall som kanske kan vara behjälplig i framtiden...

Hoppas tentan går bra, och vi ses kanske på klubben nån dag (nu vet jga ju hur du ser ut;)! Ha det!

Om han är såpass lugn hade jag nog faktiskt satt på gjorden lika hårt igen (den satt ju inte så hårt, kanske du har ngn förbygel eller något som kan hålla den lite bättre på plats?) o släppt ohonm en sutnd varje dag med den. Då vänjer han sig nog :) Fast ni kan ju leda honom oxå, (varva med att släppa lös kanske?) det är bara bra att han får lära sig att han inte kan dra järnet så fort det inte passar :D

Tiger ska nog hoppa terräng i veckan så då kommer vi iaf :bump:

Uppdaterar lite!

Idag övade vi med täckesgjorden istället, har skrivit om det i 05:ornas tråd, det gick iallafall jättebra:) I övermorgon blir det till att gå samma sätt tillväga med tömkörningsgjorden igen.

Man kan ju verkligen hoppas att han inte kommer hålla på på samma sätt med sadeln senare:crazy:

Of Topic: Är Tiger unghästen? För du hade väl två?

Kollar i den tråden då men det var ju bra :)

Nej jag har bara Tiger (treåringen). Äger honom ihop med mamma, vi köpte honom i våras på hans födelsedag ;) Mamma har dock en stor häst oxå, en gammal tant som har bott hos oss sedan hon var föl, är 17 i år.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hundhälsa Jag har en 9 månader gammal hane som jag var för genomgång av fysioterapeut med för en knapp vecka sedan. Jag tyckte det var något som...
Svar
3
· Visningar
894
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar