Obegripliga veterinärdebiteringar

Alexandra_W

Trådstartare
Igår skar sig greyhounden under lek i en bäck. In akut till Ultuna där hon fick lugnande, smärtstillande allmänt i blodet, en antibiotikaspruta samt lokalbedövning kring såret. Sen fick de bränna några blodkärl för att hejda blödningen, sy ihop ett halvt ligament som var avskuret samt sy ihop såret och lägga in ett drän. operationen tog en timme och krävde en vet och en djursjukvårdare.

Kostnad:
180 kr klinikavgift
660 kr undersökning
1410 kr operation
615 kr jouravgift
46 kr medicin
80 kr för recept
SUMMA 2991 kr

Idag lossnade dränet så bara åka in igen.

Eftersom de hade sjukt mycket att göra och jag skulle fått vänta fyra timmar så föreslog vet att om jag tyckte det var okej kunde de försöka med att BARA ge lokalbedövning och byta dränet så. Sure sa jag. Så i med lokalbedövning, vi la henne på undersökningsbordet och jag höll fast henne. Vet klippte bort ett stygn, drog i en ny dränslang och sydde med två stygn. behövdes en veterinär (jag höll ju i den vilt skrikande hunden) och total tidsåtgång 10 minuter.

Kostnad:
180 kr klinikavgift
660 kr undersökning
802 kr operation
615 kr jouravgift
133 kr medicin
SUMMA 2390 kr

Alltså, jag kan fatta att klinikavgiften och jouravgiften är lika. Och tydligen är undersökningskostnaden 'fast' upp till en viss tid, så om det tar en sekund eller tjugo minuter.

Men operationskostnaden. En timme 'riktig' operation kostar 1400 kr, medan typ 6 minuters dränfix (med en personal mindre) kostar 800 kr?

Och hon fick MER medicin igår (inkl lokalbedövning) och då kostade den 45 kr. Idag fick hon BARA lokalbedövning och den kostade 133 kr?

Var i hela världen tog logiken vägen????

Hade hon varit oförsäkrad hade jag inte accepterat dagens kostnad utan en rejält bra förklaring. Nu får f-bolaget ta det med Ultuna om de vill, jag ids inte. Men jag får inte ihop logiken?

Ja, inte vet jag men nog har Ultuna saltat priserna rejält om man jämför för några år sedan :smirk:

1996 fick vi åka in dit akut mitt i natten (pingsthelgen var det också) för att vår tik Elin hade fått värkar men inte fick ut några valpar. De försökte dra ut valparna med tång men det gick int eoch hon snittades alltså.
Detta var då alltså akut, mitt i natten och dessutom storhelg och jag har för mig att det kostade i runda slängar 7000 kr för hela kalaset.

2001 fick samma tik livmoderinflammation och vi fick även då åka in akut, sent på kvällen och hon opererades då + att hon fick stanna där en extra dag p.g.a att hon var så gammal (10 år) och det kostade runt 12.000 kr alltsomallt.

Förra året, alltså 2003 fick vår tik Zoya problem att valpa (värksvag). Vi märkte det dock i tid och ringde Ultuna och sa att vi nog borde komma in snart. Detta var på förmiddagen en helt vanlig vardag. Hon fick kalkdropp etc och jag lyckades själv dra ut 4 valpar utan någon hjälp (vet. eller någon var inte ens i rummet då). Hon hade dock fler valpar och orkade inte mer så hon snittades på kvällen. Jag höll praktiskt taget på att svimma när jag fick höra vad det kostade: 17.800 kr tack ska du ha.... :eek: :eek:
Jag menar, från 7500 till 17.800 på 8 år, och dessutom var ju det första med helg- och storhelgstillägg etc etc.
Djursjukvårdaren frågade dessutom om jag ville direktreglera. "Nä, 18.000 brukar jag springa runt med i bakfickan sörrö, just wait while I pull it out of my ass" :smirk:

Nej, jag åker inte till Ultuna längre om det inte är ett måste eftersom de knappast är billigare än typ Albano längre :crazy:

En bekant fick betala 11.000 kr för ett snitt. Plus pengar för att tiken stannade till dagen efter, fick kalkdropp etc.
Men själva snittet kostade 11.000 kr, en vardagseftermiddag. Det tog dom 1 timme sammanlagt, för det var bara 2 valpar som var kvar därinne.

En Engelsk Bulldogg, som vart tjuvparad av en Schabrador (Ja, en riktig tjuvparning, abortsprutan funkade inte.) fick komplikationer när hon skulle föda. Hon hade 5 valpar i sig, varav 2 levde. När dom kom in till veterinären så hade 3 valpar fötts fram här hemma, varav 1 levande. Väl där så fick tiken dropp, och veterinären lämnade dom. Då fick husse hjälpa tiken ut med sista levande valpen och rädda livet på den själv :crazy: Veterinären kom tillbaka när den döda kommit ut också.. Inget arbete alls för Vet, men det gick på 9.000 kr. 2 timmar var tiken på Albano.

Albano som tog över 2200:- för en armbågsröntgen och en urkass veterinär *blök* Aldrig mer. Tjejen som röntgade armbågen var helt urkass och fick inte till bilderna, tydligen fick jag betala varenda dålig bild hon tog. Precis som att det var mitt fel att de hade nån jäkla nybörjade där. Hon berättade själv att hon bara extrajobbade ibland. Sen kom veterinären och hon var inte mycket att hurra för. På Strömsholm har jag fått motsvarande för ett par hundralappar plus utlåtande av ortoped.

Zoya - Jo jag noterad ei mitt andra inlägg att de hottat upp priserna. Sist jag var in på Ultuna var 1999. Nattetid på helg (dvs så akut det blir) med en hund med ett flertal stora, fula bitsår. Hon sövdes omedelbart och lappades ihop med ett otal stygn, fick en massa drän, antibiotikaspruta, smärtstillande spruta samt recept på antibiotika och smärtstillande. De opererade över en timme. Kostnad totalt: 1500 kr (hunden var oförsäkrad).

Och så nu 3000 spänn igår och då var det en mindre omfattande op och INTE under full narkos. (hunden försäkrad dock tack och lov) och så besöket igår.

Jag gillar inte Ultuna, häst har jag ju så dåliga erf, hund har jag bara bra erfarenheter men det tar sån jävla TID jämt på Ultuna (igår undantaget).

Men blir det skit på helger utanför mellan 9 - 12 så är det Ultuna eller Strömsholm, och jag har ju en bra bit till så det är liksom inget att välja på direkt. Men jag åker inte heller dit om jag inte måste..

Jag tänkte faktiskt å det där att vafan skulle jag gjort om det blivit enräkning på typ 10 000 kr. De ska ju ha kontant betalning och direktreglerar inte på helger. Kanske hade de gått med på att skicka faktura då? (Den klinik jag normalt anv gör så, de ska också ha kontant bet och kan ju inte direktreglera på kvällar och helger, men blir räkningen hög så skickar de utan extra kostnad direktreglerad faktura såfort det blir vardag)

På Strömsholm har de räknat ut vad mitt belopp att betala ska bli och så har de skött direktregleringen på närmaste vardag. Men det var kanske för att jag var stammis där :d

,ligger inte ulltuna i stockholom?? ALLT är ju dyrare i stockholm.. min vovve car oförsäkrad fram till 6 års ålder.Han vart påkörd av en moppe och fick sy 3 stygn med bedövning och röntgen mitt i natten på en helg.Allt gick på 2500. Detta var på strömsholm.. tyckte inte jag var så dyrt.Detta är 1 år sedan

Ultuna ligger i Uppsala. óch var iaf 1997 - 1998 dyrare än tom de kliniker som låg mitt i Sthlm City (Djurakuten vid Odenplan t ex). Dock tar Animalen i Södertälje hem priset för All time high dyrast.

På Strömsholm har de räknat ut vad mitt belopp att betala ska bli och så har de skött direktregleringen på närmaste vardag. Men det var kanske för att jag var stammis där

Ingen aning, aldrig varit på Strömsholm. Men den klinik jag normalt anlitar gör också så om man kommer in helg/kväll och det inte går att omedelbart direktreglera.

men tydligen inte Ultuna, iaf inte på de belopp det handlade om nu (totalt 5500 kr, uppdelat på två dagar)

Oki ja jag fatatr inte varför allt ska va så mkt dyrare i stockholm?? inte tjänar dom som bor där 40 tusen efetr skatt!!! morr

Ja, du vet ju vad jag har för erfarenhet av Ultuna när det gäller häst :smirk: kan ju knappast undgått någon om vi säger så. Finns inte en chans i helvetet att jag någonsin mer åker dit med en häst.
Jag har också alltid haft bra erfarenhet av Ultuna vad gäller hund men den svek tyvärr sist eftersom de utöver den skyhöga räkningen också undlät att kastrera Zoya. Jag sa tilld em när de rullade in henne för snitt att de skulle kastrera samtidigt eftersom hon ändå s.a.s låg öppen och inte skulle avlas på mer.
Detta struntade de i, kastrerade alltså inte men sen hade de mage att säga "jo, hennes livmoder var så ful och full med cystor att du nog borde fundera på att kastrera henne om ett år eller så". På frågan om varför de inte gjort det nu när jag t.o.m bad om det sa de "vi hade inte tid" :eek:
Så nej, inget mer Ultuna med hund heller...
Frågan är var man ska åka då bara, när det är akut mitt inatten eftersom jag har ännu mer antipatier gentemot Bagis som är det andra akutdjursjukhuset :crazy:

En ful livmoder i samband med snitt kan innebära en kraftigt ökad risk vid snitt o det ansvare måste varje enskild veterinär ta. Ditt är inte det enda fallet eller det enda djursjukhuset där vet vägrat kastrera i samband med snitt.
PL

Prisnivån har jag ingen direkt koll på men visst är förhållandet mellan dina räkningar orimligt.
Vet inte hur det ser ut på Ultuna idag men jag antar att de inte har någon van personal i kassan på helgerna vilket kan ge en hel del orimligheter.
PL

fast då är det väl inte svårare än att man förklarar detta för en okunnig djurägare istället för att bara säga att de inte har tid eftersom det låter bara så väldigt nonchalant... :smirk:

Bagis kostar väl lika mycket som Albano, och det är det dyraste jag varit med om :crazy: En bekants hanhund hade varit i slagsmål och en övernattning på Bagis (akut) och ett dränage i arslet gick lös på kring 5000:-...

Jag har i alla fall fått för mig att Bagis är dyrare än Albano men ändå ägs de av samma stiftele. Albano har i alla fall trevligare personal, det är ett som är säkert :crazy:

Tänkte på när du skrev att hunden bara fick lokalbedövning.
Varför kunde de inte ge lugnande för??? Det finns ju effektivt motgift för det, tar ca 15 min. för hunden att somna och ungefär lika lång tid för den att vakna efter motgift...med tanke på stressfaktorn för hunden så tycker jag det vore smartare.
Men Ultuna är ju som de är....undviker det stället så mycket som det går, har hört flera som hellre åker till Strömsholm fast det är längre bort, just för att de är mycket trevligare där! (Har dock inte behövt åka dit själv)

Varför kunde de inte ge lugnande för??? Det finns ju effektivt motgift för det, tar ca 15 min. för hunden att somna och ungefär lika lång tid för den att vakna efter motgift...med tanke på stressfaktorn för hunden så tycker jag det vore smartare.

Det står i texten - det skulle inneburit 4 timmars väntan. Dessutom så ville de om de kunde slippa det inte ge henne lugnande två dagar i rad. de gav inte så hon somnade dagen innan heller utan premedicinerade inför ev narkos. Hunden var drogad men sov inte. De kunde sövt henne på en minut om det behövts men det behövdes inte. Däremot finns det ingen antidot mot den premedicineringen så effejten avtar suvvesivt över det närmsta dygnet.
Om det är för det är en greyhound som de inte gav henne så hon somnade ska jag låta vara osagt (sövningskänslig ras så man kan inte tuta i dem som vanliga hundar alla gånger, men om detta var fallet igår ska jag låta vara osagt).

Men huvudgrejen igår var att - Det fanns inte tid för det just då. Utan endera kunde jag vänta fyra timmar och sen hade de gjort som igår. Och med tanke på att hon skrek som en stucken gris dagen innan trots rejält med lugnande så gjorde jag avgörandet att det trots allt skulle vara skonsammare för henne med några minuters 'otäckt' och sen få gå hem. Att lokalbedövningen inte tagit för ett av stygn var inte planerat, men hon skrek för varenda stygn dagen innan trots att lokalbedövningen tagit. Så med tanke på att hon faktiskt var lugnare dagen efter på bara lokalbedövning så tror jag faktiskt att det som var skillnaden för henne var att MATTE var med, och då var det mer okej i alla fall.

Hon var alltså ännu mer stressad dagen innan när hon hade fått rejält med lugnande också, så skulle man fått bort stressfaktorn på henne skulle man sövt, och jag hade aldrig i livet gått med på att de sövde henne (pga rasen) för ett dränbyte.

Prisnivån har jag ingen direkt koll på men visst är förhållandet mellan dina räkningar orimligt.
Vet inte hur det ser ut på Ultuna idag men jag antar att de inte har någon van personal i kassan på helgerna vilket kan ge en hel del orimligheter.
PL

Veterinären skrev räkningen =/ Var en djursjukvårdare eller nåt som tog betalt, men veterinären knappade in allt i datorn och fjorde 'klart'.

Ringt Ultuna idag men ingen kan förklara den. Ska ringa imorgon igen och höra om det är nån där som kan förklara då, annars får det vara.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 213
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 813
Senast: Viva
·
Hundhälsa Min hund fick ett ganska djupt skärsår i veckan. huden hade fläkt upp sig med hudflikar, men det var inte jättestort, 2 cm i längd...
Svar
12
· Visningar
3 596
Senast: Digbil
·
B
Hästvård Hej! Jag har en 3-årig valack som jag har fått diagnosen struppipning på. Eftersom det inte finns någon samlad...
Svar
3
· Visningar
3 578
Senast: dreampower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka