Obefintlig ventilation i NY hästtransport!

Tyvärr så är det öppen lucka som gäller på de flesta transporter om man inte har installerat fläktar. Det är ganska stor öppen area som krävs för att tillgodose ventilation (en kvadratmeter?). Ring gärna till länsstyrelsen och prata med djurskyddsinspektören om vad de rekommenderar. De har säkert mycket galla att spy över tillverkarna av hästtransporter. Köp gärna också en trådlås termometer också så att du inifrån bilen kan se temperaturen i släpet.

Dock svårt hitta tillräckligt bra fläktar med :/

Tyvärr så är det öppen lucka som gäller på de flesta transporter om man inte har installerat fläktar. Det är ganska stor öppen area som krävs för att tillgodose ventilation (en kvadratmeter?). Ring gärna till länsstyrelsen och prata med djurskyddsinspektören om vad de rekommenderar. De har säkert mycket galla att spy över tillverkarna av hästtransporter. Köp gärna också en trådlås termometer också så att du inifrån bilen kan se temperaturen i släpet.
Öppen lucka kör jag aldrig med och har aldrig behövt med nån transport faktiskt.

Har haft ifor nu innan och allt stängt och ändå suverän luft i....men man får väl vad man betalar för.

Öppen lucka kör jag aldrig med och har aldrig behövt med nån transport faktiskt.

Har haft ifor nu innan och allt stängt och ändå suverän luft i....men man får väl vad man betalar för.

Onödig kommentar kan jag tycka, då så många transporter oavsett prisklass är gjorda för öppen lucka för maximal ventilation. Och förr var det nästan enda som fanns.

Sen spelar hästen in med. I en och samma transport kan en häst åka med stängd lucka och luften för näsan är bra och sval. Medan en annan häst i samma transport och samma temperatur innebär en bastu med stängd lucka. Beror mycket på hut mkt fukt och värme hästen avger. Och nu menar jag inte oroliga hästar utan överlag. Mina två tex så en sommardag när de står och sover i solen så den ena är varm att ta på och småsvettig, polaren är ljum att ta på och helt torr och oberörd av värmen. De två kommer ställa HELT olika krav på ventilationen i transporten om man kör dem en sväng samma dag.

Använde vår nya transport idag för första gången och ventilationen är under all kritik.
Det rinner längst väggarna när vi kommer fram (knappt 30 mim resa) och samma när vi kom hem.
Släpet är ett helt nytt cheval gold one.
Får det verkligen vara så dålig luft i en ny transport?
Nån som vet om man kan reklamera obefintlig ventilation
Utöver ventliationen är jag super nöjd, går stadigt och väldigt bra planerad

Det regnar inte in om fönstren är öppna i bakkant.

Ja ifor är ju inte dyraste släpen på marknaden precis.....
Nej men dyrare än cheval.
Ångrar faktiskt att jag inte la till de extra kronorna (ca 15000) och köpte ett riktigt släp istället som inte kräver massa öppnande och stängande inför varje tur.

Jag har också Cheval, i och för sig med taklucka också, och har inte upplevt problem med att behöva öppna och stänga massor mer med det än med något annat släp. Har takluckan öppnen i princip alltid vår, sommar och höst, stängd på vintern. Är det sedan så att man ska åka extra långt eller det är "ovanligt" väder för årstiden får man ju fundera så man har lagom mycket öppet eller stängt, men det är ju samma med alla släp.

Jag har också Cheval, i och för sig med taklucka också, och har inte upplevt problem med att behöva öppna och stänga massor mer med det än med något annat släp. Har takluckan öppnen i princip alltid vår, sommar och höst, stängd på vintern. Är det sedan så att man ska åka extra långt eller det är "ovanligt" väder för årstiden får man ju fundera så man har lagom mycket öppet eller stängt, men det är ju samma med alla släp.
Har du öppet fönstren jämt?

Jag har ett Cheval. Kör som oftast med 6 öppna fönster, 2 öppna takluckor och öppet draperi bak. Mitt är godkänt av länsstyrelsen för transporter över 8 timmar. Aldrig haft några problem med dålig luft eller att det regnat in.

Körde idag med öppna fönster och det blev ju en klar förbättring men helt bra blev det inte så taklucka får det oxå bli.
Ska bara hitta nån som sätter in den.

kollar man inte ventilationen/luftgenomströmning innan man köper ett nytt släp? För mig är det en top-3-prioritet men ja, kanske inte är naturligt för alla?

Öppningsbara fönster och takluckor är vanligen en del av ventilationen så att stänga igen dom är ju lika med att täppa till och vill man inte ha fönster öppna så får man ju se till att ha ventilationshål någon annanstans. Det är väl ingen raketforskning direkt och för mig är det väldigt konstigt att ni stängt alla luckor och sen undrar varför det är kondens i släpet efter 30 min?

Körde idag med öppna fönster och det blev ju en klar förbättring men helt bra blev det inte så taklucka får det oxå bli.
Ska bara hitta nån som sätter in den.
Men har du ingen taklucka? Det trodde jag alla Cheval hade.
Jag har upplevt problem med ventilationen en gång när jag glömde öppna taklucka och fönster. Det var en varm dag så jag vet inte hur jag kunde glömma det. Men sommartid är takluckan alltid öppen numera och även fönsterna. Det regnar inte in och luften är bra.

kollar man inte ventilationen/luftgenomströmning innan man köper ett nytt släp? För mig är det en top-3-prioritet men ja, kanske inte är naturligt för alla?

Öppningsbara fönster och takluckor är vanligen en del av ventilationen så att stänga igen dom är ju lika med att täppa till och vill man inte ha fönster öppna så får man ju se till att ha ventilationshål någon annanstans. Det är väl ingen raketforskning direkt och för mig är det väldigt konstigt att ni stängt alla luckor och sen undrar varför det är kondens i släpet efter 30 min?
Nej för mig var det komstigt då jag innan aldrig vart med om att man måste öppna nått för att luften ska bli bra. Jag har haft flertalet olika märken på transport innan i ca 20 år.

Men har du ingen taklucka? Det trodde jag alla Cheval hade.
Jag har upplevt problem med ventilationen en gång när jag glömde öppna taklucka och fönster. Det var en varm dag så jag vet inte hur jag kunde glömma det. Men sommartid är takluckan alltid öppen numera och även fönsterna. Det regnar inte in och luften är bra.
Nej det är tillval och jag köpte en lagervagn som inte hade det.

Hur kollar man ventilationen på ett bra sätt? Man kan väl bara lita på eventuella värden som är framtagna? Är nyfiken då jag ska börja leta efter nytt släp.

Hur kollar man ventilationen på ett bra sätt? Man kan väl bara lita på eventuella värden som är framtagna? Är nyfiken då jag ska börja leta efter nytt släp.
börja med att klura själv på var luft kan komma in och ut ur släpet, det är ganska stor luftomsättning som krävs för att det ska vara bra. För typ 10-15 år sedan fanns det skrivet i regelverket att öppningar för ventilation skulle vara motsvarande 20% av golvytan. Texten finns inte längre men det ger ju ändå en fingervisning.

spinna-vidare-fråga... om jag har ett gammalt plyfa-släp och vill sätta in mer ventilation, var på släpet bör det sättas och vilken typ av ventiler?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka