Obefintlig ventilation i NY hästtransport!

Nej det är tillval och jag köpte en lagervagn som inte hade det.
Husvagnsfabrik/verkstad kan säkert hjälpa dig att sätta in taklucka om inte ÅF kan hjälpa till med det. Du satte ju själv fingret på spiken, du får vad du betalar för och Cheval är tyvärr ett billighetssläp. Synd bara att de inte drog in på annat än ventilationen. Sen är det ju faktiskt precis som andra skriver här att väldigt många släpföretag kör med luckan nere när det ska besikta ventilation.
 
Sen är det ju faktiskt precis som andra skriver här att väldigt många släpföretag kör med luckan nere när det ska besikta ventilation.

Vilket är helt vansinnigt egentligen! Om där finns en lucka att stänga så ska den ju besiktigas stängd kan man tycka.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Om inte släpet klarar kraven med stängd lucka så anser inte jag att man kan se det så nej.

Det är väl eg DÅ man kan se det så? Luckan kan öppnas när man kör hästar för att då skapa tillräcklig ventilation.

Det som däremot var ett stort problem var att transporttillverkarna teg om det hela. Inte talade om att för att uppnå vettig och godkänd ventilation måste luckan vara nedfälld.

Så bättre nu när 20% av golvytan är borttaget och de istället måste visa att ventilationen teoretiskt är bra nog. Vissa släpkörning har även börjat skicka med instruktioner hur man ska ställa lucka/taklucka/fönster/ventiler för att få bäst ventilation.
 
Det är väl eg DÅ man kan se det så? Luckan kan öppnas när man kör hästar för att då skapa tillräcklig ventilation

Nej jag anser inte det eftersom det är så många som inte kör med luckan öppen av olika skäl, vissa släp är det tom svårt att göra det på, tex de som har luckor som fälls uppåt. Är väl märkligt att ett hästsläp blir i stort sett obrukbart ventilationsmässigt om inte allt är öppet, särskilt med tanke på att dom är rätt dyra! Jag tycker verkligen inte det är godtagbart!
 
Nej jag anser inte det eftersom det är så många som inte kör med luckan öppen av olika skäl, vissa släp är det tom svårt att göra det på, tex de som har luckor som fälls uppåt. Är väl märkligt att ett hästsläp blir i stort sett obrukbart ventilationsmässigt om inte allt är öppet, särskilt med tanke på att dom är rätt dyra! Jag tycker verkligen inte det är godtagbart!

Det fanns inga luckor som fälldes uppåt på den tiden alla släp var anpassade för luckan nere. (Dvs innan fönster, takluckan, gardiner mm)
 
Det fanns inga luckor som fälldes uppåt på den tiden alla släp var anpassade för luckan nere. (Dvs innan fönster, takluckan, gardiner mm)

Ingen aning om när det var , men bevisligen är ju problemet samma idag att många släp måste ha luckan nere för att få en bra ventilation. Tycker fortfarande inte det är godtagbart , varken då eller idag!
 
Ingen aning om när det var , men bevisligen är ju problemet samma idag att många släp måste ha luckan nere för att få en bra ventilation. Tycker fortfarande inte det är godtagbart , varken då eller idag!

Jag tycker det är helt okej OM de är tydliga med det.
 
Jag håller med @fio att det är helt galet att de kan få besiktiga med luckan nere. Vem vill åka på motorväg med luckan nere o få lastbilar tryckta upp i arslet?
 
Jag håller med @fio att det är helt galet att de kan få besiktiga med luckan nere. Vem vill åka på motorväg med luckan nere o få lastbilar tryckta upp i arslet?
Instämmer. Märkligt också att reglerna är så olika för släp och för stall. I stall duger det ju inte med bara fönster eller dörrar som ventilationslösning eftersom de citat "går att stänga och då försvinner ventilationen". För mig är det helt otänkbart att endast förlita mig på bakluckan för ventilation, sommartid med solen gassande rakt in vill jag gärna ha stängt bara av den anledningen, det blir alldeles för varmt utan en skyddande yta, och vintertid/vår/höst på västkusten så regnar det ju tamejfan både underifrån och från sidan = garanterat blöta hästar och blött hö eller vad man nu har f.ö. i släpet.

Nu har jag aldrig upplevt problem med mitt släp dock ska tilläggas, men har alltid taklucka öppen och ofta minst ett av fönstren, men upplever ändå att luften är toppen (Thulesläp, största varianten typ), men hade blivit tokig om det krävts öppen lucka för att hästen ska kunna andas hälsosamt.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Överlägset bäst ventilation hade mitt förra släp, Thule (fd Brenderup). Det var ventilen mitt fram som gjorde grejen samt stora fönster man kunde öppna åt alla håll.

Har nu ett Boj -2010 som förutom att det är högre och större = mer luft, har 2 takluckor samt 2 fönster fram, 1 på var sida, men Thulet hade bättre luft och var svalare inuti med stängd lucka bak.
 
Använde vår nya transport idag för första gången och ventilationen är under all kritik.
Det rinner längst väggarna när vi kommer fram (knappt 30 mim resa) och samma när vi kom hem.
Släpet är ett helt nytt cheval gold one.
Får det verkligen vara så dålig luft i en ny transport?
Nån som vet om man kan reklamera obefintlig ventilation
Utöver ventliationen är jag super nöjd, går stadigt och väldigt bra planerad


Pratade om det när det var planerad koll på vårt stall med inspektören. Ja de allra flesta hästtransporter behöver öppen baklucka o öppna fönster för att klara ventilationen.

Fautras har kalas bra ventilation o skjutbara luckor bak o man kan ha dem i olija höjd. Det funkar super bra.
 
Har inte cheval nät gardiner som tillval bak? Det är ju bra för att få ok ventilation även med stängd gardin.
Jag vill också helst ha stängt bak, i mitt släp jag har nu går det bra då det är taklucka och stor luftvolym (sen är det en Ifor så man kan ha stängt bakom hästen och öppet i andra spiltan :). ) Men i min kylingekärra fick jag sätta in extra ventiler för att ens få hyffsad ventilation. Samt ha en elfläkt.
 
Hästsläp är en djungel.....

Nu har jag inte köpt släp på många år men när jag levde med häst så var det högst intressant att kolla olika släp.

Jag älskade mitt Ifor.
Ang luften så har (hade?) Ifor en glipa i framkanten av taket, som släppte in luft riktigt effektivt vid färd. Samt en taklucka. Körde jag två hästar hade jag oftast takluckan öppen. Likaså sommartid.

Bekymret med baklucka är att om man kör föl kan man inte ha den öppen. Fölen kan hoppa ut. På min första plyfalåda (Trane) svetsade min far ihop en stadig gallerlucka att använda sommartid. Då var luckan stängd men lufttillförseln fullgod.
På Ifor behövde jag inte den extraluften. Det funkade ändå.
 
@caradan, Jag har en likadan transport från 2012. Aldrig haft problem med fukt på väggarna men har alltid fönster öppna när hästen åker. Har aldrig regnat in ens när transporten har stått still under tiden man tränat!
När jag köpte min och funderade på färgval skulle jag först ha en svart transport men enligt återförsäljaren blir de varmare invändigt vid solsken! Vet inte om det stämmer men valde en ljusgrå.
Nu när jag ska byta till en ny Gold one sa även den återförsäljaren att en mörk transport blir varmare och kräver mer ventilation. Alltså inte samma återförsäljare.
 
@caradan, Jag har en likadan transport från 2012. Aldrig haft problem med fukt på väggarna men har alltid fönster öppna när hästen åker. Har aldrig regnat in ens när transporten har stått still under tiden man tränat!
När jag köpte min och funderade på färgval skulle jag först ha en svart transport men enligt återförsäljaren blir de varmare invändigt vid solsken! Vet inte om det stämmer men valde en ljusgrå.
Nu när jag ska byta till en ny Gold one sa även den återförsäljaren att en mörk transport blir varmare och kräver mer ventilation. Alltså inte samma återförsäljare.
Jag har ljusgrå vagn :)
 
Bilder med öppna fönster, borde inte regna in?
Googlade bilder
gold_one1_stor.jpg


Cheval%20Liberte%20Gold%20One%20Window%202-800x782.JPG

Kört den modellen och trots öppna fönster fanns det noll ventilation. Upplevde inte att luften kom in och cirkulerade. värdelöst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp