Obama hälsar på

Sv: Obama hälsar på

inkomster är inkomster av arbete eller kapital,
bidrag är ngt man får och vilket givaren ställer villkoren för.

så vilka bidrag exklusivt till fastighetsägare o arvtagare ska vi minska, ja ställer upp och jobbar för det.

och då ska det vara bidrag, inte ersättningar eller skattereduktioner på skatt som man annars skulle erlagt;)

Nej pengar är pengar. Så hur kommer det sig att mindre pengar är motiverande för arbetslösa och sjukskriva, men mindre pengar är inte motiverande för fastighetsägare och arvtagare?
 
Sv: Obama hälsar på

På grund av olika grundförutsättningar existerar helt enkelt inte hela spektrat av valmöjligheter för alla människor.
Nja, nog har alla i Sverige mer valmöjligheter än vad de hade i kommunismens-Rumänien tex.

Sen är det givetvis så att man inte har hur mycket val som helst. Men hellre att några har möjlighet till frihet, än att ingen har frihet. Ibland får man vara glad för det lilla liksom.

En värld där jag inte kan få spara någonting för att ge till någon annan utan att staten ska ha sin del av mina en gång redan beskattade pengar är ju bara absurt.
 
Sv: Obama hälsar på

Nej pengar är pengar. Så hur kommer det sig att mindre pengar är motiverande för arbetslösa och sjukskriva, men mindre pengar är inte motiverande för fastighetsägare och arvtagare?
Fast nu är du ju snurrig. Alla som jobbar för att tjäna pengar vill ju tjäna så mycket som möjligt. Det är ju hela poängen med att jobba. Jag hade då aldrig jobbat ifall jag inte behövt pengarna.

Är man arbetslös blir man försörjd med en såpass liten summa att man klarar sig, men där det lönar sig att söka jobb och jobba istället. Det ska aldrig vara så att bidragen är lika höga som lönerna.
 
Sv: Obama hälsar på

Nej pengar är pengar. Så hur kommer det sig att mindre pengar är motiverande för arbetslösa och sjukskriva, men mindre pengar är inte motiverande för fastighetsägare och arvtagare?

om jag är arbetslös och uppbär a-kassa, på vilket sätt beskattas jag av myndigheter extra vad det gäller min ev förmögenhet jämfört med en som jobbar och förtjänar sitt uppehälle själv.
den enda som påverkar den privata förmögenheten är ju personen själv..

och att mindre pengar påverkar fastighetsägare starkt visar ju det att gruppen investerat miljardbelopp för att sänkasina energikostnader..
 
Sv: Obama hälsar på

Fast nu är du ju snurrig. Alla som jobbar för att tjäna pengar vill ju tjäna så mycket som möjligt. Det är ju hela poängen med att jobba. Jag hade då aldrig jobbat ifall jag inte behövt pengarna.

Är man arbetslös blir man försörjd med en såpass liten summa att man klarar sig, men där det lönar sig att söka jobb och jobba istället. Det ska aldrig vara så att bidragen är lika höga som lönerna.

:bow:
för mycket för att svälta ihjäl och för lite för att leva ett gott liv..som det ska vara
 
Sv: Obama hälsar på

Egentligen inte !

Man skulle kunna se det som att "gräddan" i ett samhälle är ungefär lika stor oavsett samhällskicket - åtminstone enligt nyliberal och nymoderat världsbild eftersom dessa anser att det behövs samhällsklyftor för att de ska frambringa "drivkrafter" eller "incitament".

Det är ju centralt i nymoderat och nyliberalt sätt att tänka att vi alla är konsumenter som "röstar" genom våra val när vi konsumerar - Tycker vi om något så köper vi det och om vi ogillar detsamma så handlar vi av konkurrenten. Detta leder ju till att "rösträtten" blir proportionell mot individens inkomster och förmögenhet - de medellösa har ju då inget att "rösta" med och kan då anses ha lika stort inflytande som i vilken diktatur som helst.

Alltså är måttet av valfrihet och relativ frihet ganska lika för samhällets botten oavsett statskick och samhällsuppbyggnad i övrigt.

Men det är mina egna personliga teorier, som någon mer bevandrad i samhällsvetandets konst kunde få titta på nån gång :D
 
Sv: Obama hälsar på

Fast nu är du ju snurrig. Alla som jobbar för att tjäna pengar vill ju tjäna så mycket som möjligt. Det är ju hela poängen med att jobba. Jag hade då aldrig jobbat ifall jag inte behövt pengarna.

Är man arbetslös blir man försörjd med en såpass liten summa att man klarar sig, men där det lönar sig att söka jobb och jobba istället. Det ska aldrig vara så att bidragen är lika höga som lönerna.

Nej, alla som jobbar jobbar inte för att tjäna så mycket som möjligt. Många kvinnor jobbar exempelvis 75% när barnen är små.

Så du menar alltså om man inte kan få bidrag i form av arv så skulle det motivera arvtagare att jobba mer? Arvskatten borde med andra ord höjas kraftigt för att motivera fler att arbeta mer?
 
Sv: Obama hälsar på

om jag är arbetslös och uppbär a-kassa, på vilket sätt beskattas jag av myndigheter extra vad det gäller min ev förmögenhet jämfört med en som jobbar och förtjänar sitt uppehälle själv.
den enda som påverkar den privata förmögenheten är ju personen själv..

och att mindre pengar påverkar fastighetsägare starkt visar ju det att gruppen investerat miljardbelopp för att sänkasina energikostnader..

Pengar är pengar. Varför skulle det vara motverande för sjuka och arbetslösa att få mindre pengar, när det inte är motiverande för arvtagare och fastighetsägare att få mindre pengar?
 
Sv: Obama hälsar på

Vet du vad ? Han kan få ta med sig Reinfeldt hem till USA som husdjur om han skulle tycka om honom...

Och med tanke på hur löjligt förtjust hunden har varit över
detta är nog Obama den perfekte hussen, självklart ska han
flytta till USA och vita huset.
 
Sv: Obama hälsar på

Men han kan ju lära Moderaterna lite om hur bra det är med fastighetsskatt? Världens första och mest rättvisa skatt.


Moderaterna och Sverige behöver ingen lektion i skatter.
Det som saknas är utbildningen som lär de styrande att
det i första hand handlar om utgifterna, inte inkomsterna
aka skatter, när man lägger en budget.
Sverige behöver lära sig vårda inkomsterna och anpassa
utgifterna efter dem.

Besparing inom den sektor som är den enda motivationen
till att jag, och möjligen fler med mig, glatt stödjer skyhög
beskattning är fel grepp.
Vårda inkomsterna dvs skatterna och skär i utgifter som
inte berör välfärdssektorn.
 
Sv: Obama hälsar på

Pengar är pengar. Varför skulle det vara motverande för sjuka och arbetslösa att få mindre pengar, när det inte är motiverande för arvtagare och fastighetsägare att få mindre pengar?

Det är onekligen en viss skillnad att som incitament för en bibehållen standard minska bidrag så att bidragstagaren gör vad han kan för att öka intäkterna och beskatta/skära i substansen hos ett företag eller i en förmögenhet. Beskatta gärna vinsterna men inte det som ej avkastar ngt.

Sossarna kom ju med ett DDR inspirerat förslag under förra seklet. Man skulle beskatta tillväxten i skogen för att få ut mer virke. Men sedan initierat branschfolk upplyst dem om systemets nackdelar avstod man.
Det skulle bli 0% kvalitetsskog och 100% massaved som avverkades asp.
 
Sv: Obama hälsar på

Det är onekligen en viss skillnad att som incitament för en bibehållen standard minska bidrag så att bidragstagaren gör vad han kan för att öka intäkterna och beskatta/skära i substansen hos ett företag eller i en förmögenhet. Beskatta gärna vinsterna men inte det som ej avkastar ngt.

Sossarna kom ju med ett DDR inspirerat förslag under förra seklet. Man skulle beskatta tillväxten i skogen för att få ut mer virke. Men sedan initierat branschfolk upplyst dem om systemets nackdelar avstod man.
Det skulle bli 0% kvalitetsskog och 100% massaved som avverkades asp.

Fast asp generar ju mycket högre mängd biomassa per hektar och år än vad äckliga granar gör... Så mängden virke per hektar ökar ju med asp, denna har ju bara en bråkdel av den omsättningstid som tex gran eller tall har ;)
 
Sv: Obama hälsar på

Alla pengar är fiktiva. Kronan, dollarn och euron har ett fiktivt värde. Din inkomst beskattas i förhållande till ett fiktivt värde, så varför inte din fastighet?

Man kan ju lägga till att i USA så är fastighetsskatten, (olika från delstat till delstat) men generellt det som gör att delstater och kommuner överhuvud taget fungerar. Det är skattebasen.

I Florida utgår ingen property tax på ditt första hus som du är skriven på.
Endast på resten av ditt fastighetsinnehav.
 
Sv: Obama hälsar på

Det är onekligen en viss skillnad att som incitament för en bibehållen standard minska bidrag så att bidragstagaren gör vad han kan för att öka intäkterna och beskatta/skära i substansen hos ett företag eller i en förmögenhet. Beskatta gärna vinsterna men inte det som ej avkastar ngt.

Sossarna kom ju med ett DDR inspirerat förslag under förra seklet. Man skulle beskatta tillväxten i skogen för att få ut mer virke. Men sedan initierat branschfolk upplyst dem om systemets nackdelar avstod man.
Det skulle bli 0% kvalitetsskog och 100% massaved som avverkades asp.

Nej varför skulle det vara en viss skillnad, om bidragstagaren blir mer motiverad om hans disponibla inkomst sjunker och varför skulle inte den som får betala fastighetsskatt också bli mer inspirerad?
 
Sv: Obama hälsar på

I Florida utgår ingen property tax på ditt första hus som du är skriven på.
Endast på resten av ditt fastighetsinnehav.


nja... sant om staten om inte för de som bor i Florida.

Property Tax

Though the state government does not collect any property taxes, local governments receive much of their funding through these taxes. These rates are assessed at the local level and can vary by county, and they are based on the value of the property. Property taxes in Florida are some of the highest in the country, although there are several exemptions to try to lighten the load on some Floridians.

Property Tax Exemptions

Homestead Exemptions are available on primary residences in Florida. These exemptions can be available up to $50,000. However, only the first $25,000 of this exemption applies to all taxes. The remaining $25,000 only applies to non-school taxes
 
Sv: Obama hälsar på

Same thing. Om du köper ett hus för $50.000 så betalar du inte ett skit.
Jag vet. Har haft hus och bott där.
 
Sv: Obama hälsar på

Same thing. Om du köper ett hus för $50.000 så betalar du inte ett skit.
Jag vet. Har haft hus och bott där.

Nej inte alls. Länet tar ur fastighetsskatt, och det är i stort sett så de finansierar hela verksamheten. Det är ju också som du vet ett sätt att ta hög fastighetsskatt för att undvika att fattiga personer köper hus i ditt "län"

Du kan googla på texten och hitta länken för att beräkna din fastighetsskatt som boende i Florida.
 
Sv: Obama hälsar på

Nej inte alls. Länet tar ur fastighetsskatt, och det är i stort sett så de finansierar hela verksamheten. Det är ju också som du vet ett sätt att ta hög fastighetsskatt för att undvika att fattiga personer köper hus i ditt "län"

Du kan googla på texten och hitta länken för att beräkna din fastighetsskatt som boende i Florida.

Skitsnack jag kan posta min tax form om du vill. Det är fanimej underbart att skogsmullar från skogarna vet mer än oss som bor där.
:banghead:
 
Sv: Obama hälsar på

Fast asp generar ju mycket högre mängd biomassa per hektar och år än vad äckliga granar gör... Så mängden virke per hektar ökar ju med asp, denna har ju bara en bråkdel av den omsättningstid som tex gran eller tall har ;)
ursäkta, mitt fel.
man insåg att systemet skulle motverka produktion av kvalitetsvirke, man skulle på grund av avgiften tvingas att avverka så fort som möjligt (A.S.P.)
vilket skulle kraftigt minska värdet av virkesfångsten och därmed värdet av Sveriges exportinkomster radikalt.
därför dumpades det korkade förslaget.

Asp passar knappast att odla på torra hedar eller frostkänslig mark.

Virkesvärdet på en 100;års cykel asp contra gran , där vinner granen med hästlängder på i stort sett alla marker utom de vattensjukaste
 
Senast ändrad:
Sv: Obama hälsar på

Skitsnack jag kan posta min tax form om du vill. Det är fanimej underbart att skogsmullar från skogarna vet mer än oss som bor där.
:banghead:

Eller så gör du som det står på sidan och ser vad du ska betala i fastighetsskatt, det är inte alla "län" som tar ut lika mycket med de flesta finansierar i princip hela sin verksamhet med fastighetsskatt. Det är för all del också ett sätt för rika "län" att se till att inga fattiga flyttar in.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp