Oansvariga föräldrar/tränare?

Vita_N_6520

Trådstartare
Jag har varit på några hopptävlingar (ponny då) och jag tycker det är konstigt att vissa släpper iväg sina ungar. Inte för att de kanske inte kan rida, men för att de kanske inte klarar av just den hästen.

Som ex häst nr 1. Bockade av sin ryttare i båda klasserna. Den bockade alltså inte av glädje, utan den bockade för att slänga av. Andra gången sparkade den dessutom efter ryttaren :eek:
Efter att ha hört ett samtal så förstod jag att denna ponny brukar göra så ganska ofta.
Jag undrar hur man kan sätta upp ett barn på en sån häst och då speciellt på tävling? :confuesed:
Det är ju både farligt för barnet, kanske hästen och dessutom alla runtomkring (iom att hästen faktiskt sparkade mot andra och fortsatte springa runt).
Ingen kan väl få ut någon glädje av detta? Eller? :crazy:

Sen en annan häst vi såg, den vägrade trava . :eek:
Ungen var på gränsen för liten, hade alldeles för långa tyglar och dessutom ett lite skarpare bett. Men den fick inte ens hästen i trav, och försökte dessutom rida mot hindren (oxer) flera gånger i skritt. :confused:
Startade tre klasser (2 ggr i CR) och fick hästen över ett hinder i en av dem. I sakta trav, typ enda gången hästen travade. :crazy:
Det är också konstigt att föräldrar och tränare släpper ut ungen på en häst som den inte kan få fram, för det kan ju iten bli roligt vare sig för hästen eller för ryttaren.

Är det bara jag som är konstig, eller borde inte vissa vuxna människor tänka mer på sina barn?
Jag menar en häst som faktiskt är farlig att rida ska ju inte ridas av en unge. :crazy:

Fanns fler exempel men jag ska nog inte överdriva nu :p

Sv: Oansvariga föräldrar/tränare?

Tyvärr finns det många föräldrar som är riktiga rötägg! :crazy:

På våran ridskola har vi som regel att barnen ALLTID ska prata med sin instruktör innan de anmäler sig till en tävling. Sist så var det en förälder med tillhörande unge som kom fram och frågade om barnet var redo för sin första tävling. Jag funderade, tänkte igenom vilken ponny hon skulle kunna tänkas rida och sa snällt: Nej, hon är nog lite för liten och oerfaren ännu.
Dessutom verkade det inte som att den lilla flickan va nåt vidare sugen på att tävla, utan föräldrarna är sånadär som tvingar barnen att tävla för att de ska vinna, inte för att barnet själv vill och tycker att det är kul.
Hur som helst...pappan sa ok och så gick de. När jag kommer till ridskolan på tävlingsdagen håller pappan precis på att slänga upp tjejen på en av ponnyerna, som visserligen är den snällaste på lektion, men helt galen på tävling! Då hade de anmält henne trots min avrådan och inte till den lättaste klassen heller (50 cm), det är för mesigt! Nej, nej 70 skulle hon minsann hoppa, för det klarar hon tycker pappan!
När ponnyn som vanligt rusar iväg mot första hindret tappar flickan balansen, trillar av och bryter armen! :crazy:

Förlåt att det blev lite långt, men detta gjorde mig sjukt upprörd! Vad tänker folk med?! :crazy:

herregud, stackars flicka! hoppas han ångrar sig :devil:

om hon inte var sugen från början, kanske hon inte ens börjar rida igen nu?

håller precis med er.. :crazy:

TS: jag kan gärna höra fler exempel :angel: :devil:

Jag tror inte att det här bara har med ridning att göra. Det är liksom om vilket ansvar föräldrar känner för sina barn. Jag var ute och gick igår och såg då en pappa låta sina ungar susa nerför en riktigt lång backe på kickboard där folk kör både fort och vårdslöst. Jag har alltid koll på bilarna när jag går där. Jag gick bakom med hjärtat i halsgropen och tänkte att shit snart trillar ungen och slår upp ben och armar och huvet och...Och pappan bara skrattade.

Samma sak gäller ridning. Min mamma var jätteorolig i flera år när jag började rida. Nu är hon inte riktigt lika orolig men fortfarande säger hon saker som "rid försiktigt" och biter på naglarna om hon nån gång tittar.

Förut tyckte jag att det var jobbigt men nu uppskattar jag det. Hellre det än att hon vill slänga upp mig på vad som helst och skämma ut mig och kanske ännu värre - skada mig. Tyvärr blir det väl som vanligt: att nån unge måste skada sig innan de fattar att det kanske inte var en sån bra idé.

herre gud :crazy:
ne du är inte konstig! vuxna borde verkligen tänka mer på sina barn!

har också sett flera ekipage på tävling som egentligen borde träna mer innan dom börjar tävla.
Man slutar aldrig att förvånas :(

Du är inte alls konstig som reagerar på det sättet!
Tycker oxå det finns föräldrar, särskilt såna som är okunniga om hästar som sätter upp barnen på vad som helst :(

På vår ridskola måste alla som ska tävla lektionshäst få ridlärarens tillåtelse innan man får anmäla sig till klubbtävlingar, jättebra tycker jag :)!

Det där med ridlärarens tillåtelse gäller ju hos oss också, men just denna föräldern valde att inte lyssna :smirk:

Föräldrarna är ju (förhoppningsvis!) inte ute efter att skada barnen utan vill helt enkelt att just deras barn ska vara bäst och vinna tävlingar. Okunnighet gör tyvärr att föräldrarna inte inser att det faktiskt kan vara farligt för barnen och sen går det som det går.

Kan ju tillägga att pappan jag skrev om innan var väldigt ångerfull och såg skamsen ut när jag frågade hur flickan mådde. 10 minuter senare stog hans fru och skrek åt sin ännu yngre dotter att hon var dum i huvudet för att hon inte kunde vända över. Att folk aldrig lär sig :crazy:

Men gud. Det var ju nästan värre än det jag var med om.
För jag vet ju inte, det KAN ju vara så att föräldrarna inte har så stor kunskap men barnen tror sig ha det ändå.

Kanske ska tillägga att ekipagen ifråga hade samma tränare.. :angel:

Ja du har nog rätt.
Vissa föräldrar bör nog helt enkelt inte skaffa barn. Tyvärr så finns det ju ingen lag mot sånt. :angel:

Jag har ju inte så stor erfarenhet av andra saker som handlar om barn, men just hästar känns det som att folk borde tänka lite mer iom att det faktiskt är ganska stora djur.
:crazy:

Jag blir fundersam när vissa tränare inte verkar bry sej om att lära ut. Det är barn som sitter med benen fram vid bogen, händerna alldeles för högt etc och ingen säger till.
Den lodräta sitsen är ju någonting man lärde sej tidigt!!
Men det verkar som att vissa hopptränare bara vill ha elever att träna, de vill inte lära dem någonting.

hm, ibland undrar man ju...
Jag såg på en träningstävling en liten tjej som grät redan på framridningen. Hon tyckte att ponnyn var för pigg och jag tyckte det lät som att hon var rädd. När hon kom in på banan så travar hon mot första hindret och sedan galopperar hon mot andra, där tvärnitar ponnyn och ungen ramlar av med huvud före. sedan skriker hon i högan sky och ponnyn galopperar omkring som galning och det tog ca 10 min innan någon fick tag på den :eek: det stackars barnet grät i ungefär 20 min efter. tyckte så synd om henne....

oj. Nått liknande hände på tävlingen jag var på också. Fast där berodde det enbart på en ganska dålig ryttare (ponnyn försökte iaf göra som hon sa trots den dåliga ridningen) och dessutom oerhört bortskämd.

Ett barn som beter sig som denne gjorde måste uppfostras innan den ger sig ut bland folk. :crazy:

Det där med ridlärarens tillåtelse gäller ju hos oss också, men just denna föräldern valde att inte lyssna :smirk:

Föräldrarna är ju (förhoppningsvis!) inte ute efter att skada barnen utan vill helt enkelt att just deras barn ska vara bäst och vinna tävlingar. Okunnighet gör tyvärr att föräldrarna inte inser att det faktiskt kan vara farligt för barnen och sen går det som det går.

Kan ju tillägga att pappan jag skrev om innan var väldigt ångerfull och såg skamsen ut när jag frågade hur flickan mådde. 10 minuter senare stog hans fru och skrek åt sin ännu yngre dotter att hon var dum i huvudet för att hon inte kunde vända över. Att folk aldrig lär sig :crazy:

Men vem gör startlistor och fördelar hästarna då ?? :confused: :eek: Hos oss är det just ridlärarna som gör det och om någon anmält utan inrådan från personal så plockas den bort eller får en annan häst och hinderhöjd som kan passa !!! ;) Det borde vara ett grundkrav. Det finns så otroligt många okunniga föräldrar som inte inser svårigheterna och riskerna och då måste ridskolan ta ansvar att sätta gränser. :)

Det stora problemet tycker jag är när dessa barn, med påstridiga föräldrar utan kunskap, får en egen ponny. Då är det mycket svårare att gå in och styra upp det och hjälpa dem !!!:confused:

Jag såg på en tävling en gång.. Det var en liten tjej, 7 år kanske som skulle vara med. Hon hade en alldeles för stor ponny och red med sporrar och spö och SLOG hästen med bådeoch:( Mamman skrek bara till henne att slå hästen, men det syntes på ungen att hon egentligen inte ville. Hon startade LD OCH LC och var defenetift inte redo för det. Jag tror hon var rädd, ungen alltså. Hon slet i tyglarna och försökte samtidigt få hästen att gå framåt, mamman hon sa bara att hon skulle SLÅ hästen!!:( Stackars häst! Jag kan säga att hon kom inte runt någon av banorna.

Eftersom det inte är vi instruktörer som anordnar tävlingarna så är det inte vi som fördelar hästarna heller. Förr var det hoppsektionen med engagerade föräldrar som fixade det och nu för tiden är det ungdomssektionen och de kan ju inte hålla reda på alla elever. Vi är 4 instruktörer som jobbar måndag-lördag och vi vill ju inte jobba på våran enda lediga dag utan att få någon ersättning för det. Behöver liksom inte vara pengar, det kan vara att vi får ta ut extra semester men se det får vi inte :mad:

Dessutom förväntar man sig att vuxna människor ska ha tillräckligt med vett i skallen att lyssna på instruktören istället för att tänka: Tss, ska en skitunge komma till mig och säga om mina barn ska få vara med eller inte, jag vet allt bättre själv!
Visserligen är jag väldigt mkt yngre, men mina 15 års erfarenhet är ju knappast fy skam jämfört med hans 2 års erfarenhet av att slänga på träns och sadel och sen gå ut och jogga i skogen medan ungen rider :smirk:

Eftersom det inte är vi instruktörer som anordnar tävlingarna så är det inte vi som fördelar hästarna heller. Förr var det hoppsektionen med engagerade föräldrar som fixade det och nu för tiden är det ungdomssektionen och de kan ju inte hålla reda på alla elever. Vi är 4 instruktörer som jobbar måndag-lördag och vi vill ju inte jobba på våran enda lediga dag utan att få någon ersättning för det. Behöver liksom inte vara pengar, det kan vara att vi får ta ut extra semester men se det får vi inte :mad:

Dessutom förväntar man sig att vuxna människor ska ha tillräckligt med vett i skallen att lyssna på instruktören istället för att tänka: Tss, ska en skitunge komma till mig och säga om mina barn ska få vara med eller inte, jag vet allt bättre själv!
Visserligen är jag väldigt mkt yngre, men mina 15 års erfarenhet är ju knappast fy skam jämfört med hans 2 års erfarenhet av att slänga på träns och sadel och sen gå ut och jogga i skogen medan ungen rider :smirk:

Fast du var ju där i allafall ! Och fördela hästarna kan man ju göra en "arbetsdag " i förväg. Det behöver ju inte ta så lång tid eller ? Tycker ändå att det är ridskolans ansvar att om anmälan på en ridskolehäst "är uppåt väggarna" att gå in och bromsa det ! Kan hålla med att man kan tycka att de ska lyssna på insruktören, men nu vet man ju att det är så att en del föräldrar vill mer än barnen och då måste man vara med och bestämma. Än mer viktigt om det är ungdomssektionen som arrangerar. Det är ett stort ansvar för ungdomar och det bör de få hjälp med !!

Hos oss är det tävlingssektionen eller aktivitetskommiten som arangerar sådana saker, men det är alltid instuktörerna som fördelar ridskolehästarna. För de som arrangerar har precis som du säger ingen aning om vad alla elever som anmält sig kan eller inte. !!!

Bara min åsikt i det hela !! ;)

Jag var där för att jag skulle rida min häst. Hade det inte varit för hästen hade jag nog inte varit där. Efter att flickan i fråga trillade av gick jag ändå och ställde mig på framridningen för att se till så resten av ekipagen hörde hemma på tävlingen och i den gällande klassen. Det gjorde dem. Detta är, vad jag vet, första gången som någon väljer att inte lyssna på instruktörens råd. Flickans föräldrar är, ja...lite speciella.

Visst är det ett stort ansvar för Ungdomssektionen, men vi VET att de får hjälp av kunniga och engagerade föräldrar (av vilka flera sitter i tävlingssektionen) och med tanke på att detta var deras första tävling så skötte de sig utmärkt! Tjejerna är jätteduktiga och tar åt sig av alla tips och råd de får inför kommande tävlingar, även om kritiken ibland kan låta lite hård.

Jag tycker fortfarande att man som instruktör ska kunna lita på att elever/föräldrar gör som man säger. Ska det verkligen behövas att man går och kollar upp varenda elev för att 1 av ca 100 tävlande valde att inte lyssna på instruktören? Pappan till den här flickan var som sagt ångerfull och bl.a. ridskolechefen har lite i förbifarten påpekat för honom hur viktigt det är att göra som instruktören säger, oavsett hur gammal denna är. Om han har lärt sig sin läxa återstår att se.

Min åsikt ;)

Ja det är ju bara att hoppas att de lär sig ! :eek:

Dyrköpt lärdom för tjejen som bröt armen bara !! ;) Synd att barnen ska behöva lida för att föräldrarna inte förstår !! :crazy:

*lånar*

jag tror bristen på omdöme börjar långt tidigare än i tävlingssammanhang. När jag kom till stallet en dag stod en 6-åring ENSAM och borstade på en ponny. Det fanns inte en endaste människa utom ungen istallet och ponnyn är långt ifrån snäll och stabil. Jag frågade var hans mamma var hon han sa att hon gick iväg för hon hade något att göra.

Jag var i stallet ca 30min innan jag red ut. Under den tiden hade inte mamman kommit tillbaka. Hur f*n är man funtad om man lämnar en 6åring ensam i stallet????

Jag höll ett öga på ungen när jag var där och när jag red ut kom en annan tjej och höll koll då jag inte vågade lämna honom ensam. Tur var det för hästen sparkade efter ungen fick jag höra av den andra tjejen sen. Då hade hon avstyrt det hela som tur var.

ush..ja, ibland så undrar man va dom tänker med!

har varit på tävlingar då föräldrarna stod utanför banan och instruerade hur ungen skulle rida (detta var ju bara en pay and jump), typ: "Bli lite arg nu, slå till henne (hästen)" osv osv. när hästen inte ville hoppa. Och ungen var ju sur som ett bi, och såg inte alls så sugen ut på att hoppa, såg mest ut som om hon ville gå av banan o börja grina

jag tycker det är så himla dålig stil av föräldrarna att pressa sina barn så! ush!
det är väl antagligen sådana föräldrar som själva aldrig har lyckats, och då ska bannimej ungara göra det istället!:mad:

fy säger jag bara!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 547
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 160
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 770
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka