Oansvarig medryttare?

I

idalina

Har nu haft så många trista diskussioner med min medryttare att jag helt enkelt gav upp och gav henne sparken.

Hon har dock alltid tagit väl hand om min häst när hon varit i stallet. Detta får inte missförstås.

Droppen var när jag för en vecka sedan semestrade i spanien och hon lovat att sköta hästen under tiden. När jag kommer hem får jag reda på av en annan hästägare i stallet att min medryttare ringt henne och bett henne se efter min häst, då hon själv inte kunde. :confused:
Jag blev oerhört besviken.

Tidigare har vi även haft problem med att hon inte hört av sig, betalat för sent eller helt enkelt inte kunnat rida en gång i veckan, som det står i kontraktet. Jag har hela tiden känt att jag måste ringa henne och fråga om hon inte ville rida i veckan, eller vilken dag hon skulle kunna tänka sig att ta.

Vad anser ni om detta? Har ni några egna erfarenheter ni vill dela med er av?

Sv: Oansvarig medryttare?

Medryttare och hästägare måste komma överens annars funkar det inte, så enkelt är det. Det verkar ju som att din medis inte var så jätteintresserad av att ta hand om din häst så det var kanske ingen enorm förlust för henne.

Precis så kände jag med. Jag vill ha någon som VILL åka upp av egen kraft och vilja, inte någon som väntar på att jag ska ringa och fråga vilken dag som passar bäst. :(

Jag har ingen som helst erfarenhet av medryttare, men ett kontrakt är ett kontrakt och det måste följas. När hon skrivit under så måste hon följa kraven. Även om det är tråkigt att du det har gått så långt att du var tvungen att sparka henne så gjorde du rätt val.

Och min fd medryttare som har haft det hur bra som helst hon har inte behövt göra någonting mer än rida de dagar hon sagt att hon ska rida, ingen mockning, fodring eller annan skötsel.

Och ändå började hon ljuga om att hon ridit dagar då hon öht inte satt sin fot i stallet. Jag hade kunnat rida de dagar om hon bara sa till (och detta visste hon om) att hon inte kunde och trots detta ljög hon :confused:

Hon fortsatte ljuga tills hon vart överbevisad då gick hon under jorden.

Jag har hela tiden varit noga med att påpeka att hästen måste ridas varje dag för att inte bli för fet och jag vill inte riskera fång pga det. Jag fattar verkligen inte varför man gör så? :mad:

Har haft lite funderingar på att skaffa medryttare till min häst och det blir nog mer aktuellt när jag kommer att skaffa en till häst. får dåligt samvete om det verkligen kör ihop sig och han måste stå i mer än en dag i veckan. och jag skulle inte vilja ha en medryttare som "egentligen inte vill" för det är det jag tror det handlar om i ditt fall. Om man är intresserad av att rida så får man vara lite på som medryttare tycker jag och med det menar jag inte att den ska ringa och tjata varje dag men att den hör av sig när den ska rida och INTE rida. Jag vill inte ha ett bekymmer mer och behöva jaga på medryttaren det är inte därför man har en medryttare, man har det för att man vill ha hjälp. Jag hade också sprakat henne om hon hade varit min medryttare

Har det precis likadant.
Jag har en tjej som kommer upp oftast en till två gånger i veckan, men efter att hon kommit några veckor och tagit hand om min häst (en jättetrevlig shettisvalack) så kommer hon max en gång i veckan, och ibland tar hon "uppehåll" och väntar i tre till fyra veckor innan hon kommer igen, och jag måste alltid ringa och fråga henne om hon vill komma. Är hon väl i stallet sen sköter hon shettisen jättebra och rider och grejar men att just komma upp, det är det jobbiga verkar det som. Jag är för lång för honom så kan inte rida honom själv, vilket är synd då han är den bäst häst jag träffat! :D

Jag hade också blivit besviken. Om ni kom överens om att hon skulle ta hand om hästen medan du var bortrest och hon sedan inte gjorde det, så ska hon inte ha något fortsatt förtroende. (Förutsatt att det verkligen inte finns en rimlig anledning till att hon inte kunde ta hand om hästen under just den tiden.)
Jag tycker du gjorde rätt som avslutade ert "samarbete".
Det finns bra medryttare som faktiskt både är ansvarstagande och intresserade av sköta/rida häst - det gäller bara att hitta dem.

/V

jag har aldrig haft medryttare på min häst men där emot så har jag varit medryttare på X antal hästar.
alla har jag valt ut noga och även ägarna har jag valt ut för att jag ska kunna trivas och ha en öppen relation.

det jag har krävt för att kunna hjälpa på bästa sätt är att ha fasta dagar, att vi för riddagbok och att om extra hjälp behövs vill jag veta det minst dagen innan. (mest för att jag gick i skola och hade läxor)

jag har alltid sett det lite som ett hedersuppdrag att få ta hand om någon annans familjemedlem och har ansträngt mig efter bästa förmåga.
så jag blir frustrerad när man läser om alla som "missköter" sin roll. även om man är noggrann med hästen så måste man vara noggrann mot ägaren så de vet att de kan lita på en i ur och skur utan en klump i magen.
jag förstår att du avslutade det hela, man ska inte behöva vakta och pusha sin medhjälpare!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 823
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar