Oändligt mycket värk

Alltså det där är ju en sanning med modifikation. Nu känner jag inte till reumaforskning, men gällande terminal cancer så har spontan utläkning konstaterats i forskningen i flera hundra år innan det börjat forskas på fenomenet i större skala. Varför skulle autoimmuna sjukdomar vara annorlunda bara för att vi inte förstått det ännu?

Och nu spinner jag vidare:

Här är en intressant artikel (ej forskningsartikel), populärvetenskaplig från KI som mot slutet beskriver ett projekt som undersöker om personer som testar positivt för de autoantikroppar som är kända att orsaka ledgångsreumatism redan innan de fått symptom kan få lindrigare eller utebliven sjukdomsdebut genom tidiga insatser, vilket forskaren har som hypotes.

Jag menar absolut inte alls att kronisk sjukdom är lättvindigt, bara att de autoimmuna sjukdomarna är delvis komplexa och det finns (som tur är!) mer att lära sig som gör att dagens sanningar inte nödvändigtvis behöver stämma i framtiden.

Dessutom gällande ordet kronisk, så finns ingen svensk vedertagen definition, men den amerikanska gör gällande att det är ett tillstånd som sträcker sig över minst tre månader.
Ja det är så många områden idag där det upptäcks nya saker och det är fantastiskt. Oavsett vad så ser vi hur lite vi kan men nyfikenheten är så stor att vi fortsätter. Det gör människan så häftig och såklart handlar det om överlevnad.

Jag fick själv diagnosen ”en inflammatorisk sjukdom” men inte mer specifikt än så för 10 år sen, för de såg bara att det fanns en process i kroppen. Det har inte hänt så mycket mer sen dess i mina papper så vi får se vad framtiden kommer med.

Etoricoxib hjälper hyfsat
Är inte smärtfri, men jag är betydligt bättre än innan.
Om en och en halv vecka är det dags för MR.
Måste ringa röntgen med.
Måste ju ha lugnande
Å skönt att det är bättre. Leva med smärta är otroligt påfrestande. Hoppas du kan få hjälp av din region med mer än läkemedel...

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 043
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 684
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 422
Senast: Kajsalisa
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 082
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar