Oacceptabelt beteende

Blueberry

Trådstartare
På tävlingar och prov är det väldigt tydligt vad som gäller, men på kurs då? Om en hund till exempel attackerar och biter en annan hund på kurs, är det samma regler som gäller som på tävling?

Och vad händer om instruktören i så fall inte anmäler? Kan det bli några påföljder?

Är det bara instruktören som kan/ska anmäla, eller kan deltagare (vittne) eller styrelse (inte vittnen) göra det?

Många frågor så här på kvällskvisten, efter att ha pratat med en vän och inte haft några svar.

*det är alltså inte blåbäret i tråden som har skrivit brevet* typ.

”Hundar som under utställning, prov, tävling eller klubborganiserad aktivitet uppvisar ett oacceptabelt beteende genom att visa aggressivitet, göra utfall eller på annat sätt uppträda hotfullt mot människor och/eller andra hundar kan avvisas från området.

Tjänstgörande domare och funktionär är skyldig att på särskild blankett, skriftligen till SKK rapportera då hund under utställning, prov, tävling eller klubborganiserad aktivitet visat oacceptabelt beteende enligt ovan. Det åligger arrangören att tillse att blanketten finns tillgänglig vid arrangemanget.

Exempel på funktionär är: bestyrelse, kommissarie, tjänstgörande veterinär, prov- eller tävlingsledare, ringsekreterare, instruktör samt figurant vid prov.”

”Hundar som under utställning, prov, tävling eller klubborganiserad aktivitet uppvisar ett oacceptabelt beteende genom att visa aggressivitet, göra utfall eller på annat sätt uppträda hotfullt mot människor och/eller andra hundar kan avvisas från området.

Tjänstgörande domare och funktionär är skyldig att på särskild blankett, skriftligen till SKK rapportera då hund under utställning, prov, tävling eller klubborganiserad aktivitet visat oacceptabelt beteende enligt ovan. Det åligger arrangören att tillse att blanketten finns tillgänglig vid arrangemanget.

Exempel på funktionär är: bestyrelse, kommissarie, tjänstgörande veterinär, prov- eller tävlingsledare, ringsekreterare, instruktör samt figurant vid prov.”

Jo, det där vet jag om.
Men det är ju väldigt fokus på just prov. Mina frågor kvarstår.

Fast det står ju klubborganiserad verksamhet och att instruktör/styrelse är rapporteringsansvariga. Gäller ju dock endast om det är en klubb ansluten till SBK/SKK.

Okej, så styrelsen kan rapportera även om ingen av dem har bevittnat händelsen?

Vet du något om eventuella påföljder om det uppdagas att ingen har anmält, trots skyldighet att göra det?

Okej, så styrelsen kan rapportera även om ingen av dem har bevittnat händelsen?

Vet du något om eventuella påföljder om det uppdagas att ingen har anmält, trots skyldighet att göra det?

Det vet jag faktiskt inte! Jag antar att de kan rapportera, frågan är väl om de har skyldighet att göra det om de inte varit vittnen. Instruktören har det ju om den sett händelsen.

Jag antar att klubben kanske kan få någon typ av varning/förtydligande angående regler/policy om det uppdagas, men jag vet inte. Har läst att klubbar fått sådana typer av varningar när det vid upprepade tillfällen skett träning av hundar med oacceptabla medel på klubbens område.

Styrelse och deltagare kan anmäla, det behöver inte vara någon som har varit där heller men klart att det har mer vikt om någon faktiskt sett händelsen ske.

Jag antar att klubben kanske kan få någon typ av varning/förtydligande angående regler/policy om det uppdagas, men jag vet inte. Har läst att klubbar fått sådana typer av varningar när det vid upprepade tillfällen skett träning av hundar med oacceptabla medel på klubbens område.

Nu blev jag intresserad av det här också.
Hittar du sån information i protokoll, bloggar eller någon annanstans?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Alltså, det är extremt enkelt att hantera hydrolat 😅 Jag har mitt i kylen, droppar en droppe på en möbeltass eller tops, och lägger den...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 509
Senast: Pilot
·
M
Övr. Hund Nu behöver jag lite råd från klokt bukefolk. (Vill börja med att tillägga att vi skall börja individuella kurser med inriktning på lösa...
Svar
6
· Visningar
1 372
Senast: Aliide
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 834
Senast: Luff
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka