Ok, jag har inte haft grädde till utan bara lite socker. Men det bästa hade ju varit att ha färsk frukt/bär till. Jag har funderat på att ha i rivet äpple och kanel i smeten.
Jag tänkte testa med lite mosade hallon nästa gång
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ok, jag har inte haft grädde till utan bara lite socker. Men det bästa hade ju varit att ha färsk frukt/bär till. Jag har funderat på att ha i rivet äpple och kanel i smeten.
Jag tänkte testa med lite mosade hallon nästa gång![]()
Ah, den missade jag, det är nog inte helt lätt att få dem nyttiga och goda med få kalorier. Socker och fett är smakbärande. Lycka till.Som det stod i parentesen så är det främst lägre kcal som jag menade med nyttigare![]()
Ah, den missade jag, det är nog inte helt lätt att få dem nyttiga och goda med få kalorier. Socker och fett är smakbärande. Lycka till.
Hur har du gjort dina bananpannkakor? Kanske du baraJag älskar pannkakor. ÄLSKAR pannkakor. Men, försöker av olika anledningar hitta nyttigare alternativt (med lägre kcal).
Jag har provat bananpannkaka men kunde inte ens äta upp pga smakade så illa.
Fiberhusk istället för vetemjöl men smakade mest bara ägg.
Mjöl gjort på havregryn istället för vetemjöl, den har varit bäst hittills men smakar ändå lite för grynigt jämfört med vanliga.
Några fler tips på vad jag kan prova? Hit me!
Det är inte omöjligt. Det jag använde varHur har du gjort dina bananpannkakor? Kanske du bara
använt fel recept?
Testa:Det är inte omöjligt. Det jag använde var
2 ägg
1 banan
1/2 tsk vaniljsocker
Stekte sen i smör- och rapsolja.
Äggen är väl det i pannkaka som har minst kalorier och dessutom ett hyggligt proteininnehåll (dvs mättnad som också ger mindre sötsug).Testa äggersättning istället för ägg, mycket mindre kcal i det![]()
Ja, men de har fortfarande inte mindre kcal än äggersättning så om det är det en är ute efter så. Jag gör pannkakor med havremjöl, äggersättning, och ibland lite proteinpulver om jag känner mig petig, men helt ärligt, all mat kan inte vara någon nyttighetsbomb alltid. Det frågades efter färre kcal och jag skrev en förändring som ger färre kcal.Äggen är väl det i pannkaka som har minst kalorier och dessutom ett hyggligt proteininnehåll (dvs mättnad som också ger mindre sötsug).
Det är lite olika, kan blanda i lite av varje som paprika, lök spenat. Eller så äter jag dem med diverse stekta grönsakerNej, det är tyvärr en utmaning, men har ju kommit många bra tips i trådenVad äter du till dina kesoplättar?
Har du provat socca? En typ av flatbread/pannkaka gjord på kikärtsmjöl, gärna bakad i gjutjärnspanna i ugnen. Man kan variera den i oändlighet och göra den riktigt matig, och det är enbart kikärtsmjöl och vatten i dem så de är lätta att räkna kalorier med. Jag brukar hacka i en massa örter och äta dem med grönkål, feta-kesoblandning, inlagd rödlök, citron, och hackade nötter.
Ungefär lika delar vatten och kikärtsmjöl, fast det beror hur tunna du vill ha dem och hur klibbigt ditt mjöl är. Om du tänker steka dem som amerikanska pannkakor kan det behövas lite mer mjöl. En del brukar ha i en tesked olivolja för smaken: det gör dem lite krispigare i kanterna vilket är gott om man äter dem som mat istället för efterrätt. En liten nypa salt, vispa ihop, låt svälla i en halvtimme (gärna i kylskåp), och laga. Smeten sväller gärna längre så du kan vispa ihop den på morgonen medan kaffet bryggs och låta den står kylskåpet till lunchdags.Recept?![]()
Brukar slänga i lite olika mjöl och något lite grövre malt. Tycker inte mjölk o ägg är onyttigt.Jag älskar pannkakor. ÄLSKAR pannkakor. Men, försöker av olika anledningar hitta nyttigare alternativt (med lägre kcal).
Jag har provat bananpannkaka men kunde inte ens äta upp pga smakade så illa.
Fiberhusk istället för vetemjöl men smakade mest bara ägg.
Mjöl gjort på havregryn istället för vetemjöl, den har varit bäst hittills men smakar ändå lite för grynigt jämfört med vanliga.
Några fler tips på vad jag kan prova? Hit me!
Ok. Grövre mjöl gör att du äter färre. Men självklara lösningen är ju att inte ha grädde till. Nästa steg är skippa sylten.Har provat dessa, och det var inte heller så dumt. Inte som vanliga men rätt okej. Tyvärr råkade jag äta alldeles för mycket grädde till så det blev ändå en massa kalorier![]()
Ok. Grövre mjöl gör att du äter färre. Men självklara lösningen är ju att inte ha grädde till. Nästa steg är skippa sylten.
Ost har en väninna, en kollega har keso o bär. Stekta päron tycker jag är gott. Jag har inte grädde om det inte är speciellt.
Då är de nog bättre att äta än alternativen.Till vanliga pannkakor äter jag varken sylt eller grädde, de är så goda ändå![]()
Kesoplättar är gott tycker jag!
Ägg, keso, lite mjöl. Blanda, stek i små plättar. Jag tycker att de är lite svåra att vända så jag gör dem rätt små.