Sv: Nytta med travökningar?
Tack för ett bra svar
Så man kan se ökningarna lite som ett "kvitto" på sin ridning.
Men kommer inte ökningar väldigt tidigt i dressyrprogrammen om man nu vill följa en uppbyggande utbildningtrappa? Jag tycker inte (min amatörmässiga uppfattning) att man ser många hästa länga bra och balanserat i mellantraven i LB.
Ökad trav kommer redan i LA, är det vanligt att man börjar trampa sin häst eller har den samlinggraden som krävs för att göra en bra ökning på den nivån ?
Mellantraven och ökade har ju ett stort "register", vilket gör att kraven är olika i de olika klasserna. En msv-ökning ser inte likadan ut (idealet) som en svårklass dito. Det ska finnas ett tydligt samband mellan hästens samlingsgrad och kvaliteten på ökningen.
Däremot är det nog mycket vanligare än vad du tror att man trampar/påbörjar piaff på LA-hästen, i alla fall de skickligare ryttarna som egentligen siktar på typ St George eller högre. Man brukar säga att det tar minst 5 år att utbilda hästen till svår klass och ytterligare 3-5 år innan hästen är stark nog att utföra det bra (och detta gäller proffsen!!). Det gör att man måste börja "styrketräna" hästen tidigt! Jämför med att många LB-hästar tränas i skolor, fast det inte alls ingår i tävlingsmomentet.
Hästens grundgångarter har naturligtvis stor betydelse i sammanhanget, har hästen ett bra travregister har den ju lättare för längningen än en mera ordinär häst. Det finns hästar i LC som har fantastisk mellan/ökad trav och sedan allt ned till "ingenting". Vill man nå bra resultat på tävling måste man ha en häst med hyfsat register, annars kommer man inte längre än till LB-nivå på tävling, även om hästen hemma på träning kan alla andra "krumelurer".
För mig är då AR (akademisk ridkonst) ett ypperligt alternativ, om jag vill kunna träna min häst till maximal prestation, även om den inte räcker till gångartsmässigt på tävling, eftersom inte ökningen är fullt så viktig inom AR.
En häst med något sämre trav går att träna upp till att länga sig, men det tar mycket lång tid och kräver en skicklig ryttare (och de ryttarna rider oftast inte hästarna med mindre gång...), och därför ser man många dåliga längningar i de lägre tävlingsklasserna.
Förresten, har någon nån ide om hur man får ett högt betyg på "förlängd steglängd" som inte är en mellantrav....???