Nytta med travökningar?

C

Curious_xx

Varför rider man ökningar (menar främst trav nu)?

Man har ju hört att en häst har ett visst antal ökningar i sig och att ökningen sliter på hästen. Varför finns ökningarna med i dressyrprogram om de inte är stärkande eller lösgörande för hästen? Eller är dem det korrekt utförda?

Hoppas ni förstår vad jag menar :)

Sv: Nytta med travökningar?

Det är ju så att en välgymnastiserad häst ska kunna länga och korta sitt steg, och i de lättare dressyrprogrammen handlar det ju mest om att visa att man kan variera steglängden och behålla takten. Alltså både en lydnadsfråga och ett bevis på att hästen är rakriktad, inte har spänningar eller rörelsestörningar, och dessutom ett mått på ryttarens ridskicklighet. Sk mellantrav är inte så särskilt slitsamt för hästen om den utförs korrekt, men "slängtrav" i obalans är desto mer skadligt.
Ökad trav är desto svårare! Hästen måste ha uppnått en mycket hög samlingsgrad för att vara så stark att den orkar gå i ökad trav, man brukar säga att piaffen ska vara någotsånär OK innan man begär full ökning. Det tar alltså många, många år att stärka en häst så mycket att den klarar av ökningen... Att travökningar finns med är ju pga att man vill se att hästen är ordentligt lösgjord och korrekt samlad, annars fungerar inte ökningen. Man kan säga att ökandet i sig inte har så samlande/lösgörande effekt, men att den är beviset på att det är rätt utfört! (En häst som har hög samlingsgrad, men som inte kan öka har ju låsningar/spänningar i kroppen)Teoretiskt är det alltså inte något man ska "träna" på allt för mycket, eftersom den kommer av sig själv när hästen är stark nog, men praktiskt måste många, oftast för ryttarens skull, träna ökningar men då sparsamt.
Galoppökningar är däremot inte alls skadligt på samma sätt, utan en mera "naturlig" gångart, och i alla fall jag har flera gånger upplevt att hästen blir mera "lösgjord" och smidig genom stora galoppsprång...

Tack för ett bra svar :)

Så man kan se ökningarna lite som ett "kvitto" på sin ridning.

Men kommer inte ökningar väldigt tidigt i dressyrprogrammen om man nu vill följa en uppbyggande utbildningtrappa? Jag tycker inte (min amatörmässiga uppfattning) att man ser många hästa länga bra och balanserat i mellantraven i LB.
Ökad trav kommer redan i LA, är det vanligt att man börjar trampa sin häst eller har den samlinggraden som krävs för att göra en bra ökning på den nivån ?

Tack för ett bra svar :)

Så man kan se ökningarna lite som ett "kvitto" på sin ridning.

Men kommer inte ökningar väldigt tidigt i dressyrprogrammen om man nu vill följa en uppbyggande utbildningtrappa? Jag tycker inte (min amatörmässiga uppfattning) att man ser många hästa länga bra och balanserat i mellantraven i LB.
Ökad trav kommer redan i LA, är det vanligt att man börjar trampa sin häst eller har den samlinggraden som krävs för att göra en bra ökning på den nivån ?

Mellantraven och ökade har ju ett stort "register", vilket gör att kraven är olika i de olika klasserna. En msv-ökning ser inte likadan ut (idealet) som en svårklass dito. Det ska finnas ett tydligt samband mellan hästens samlingsgrad och kvaliteten på ökningen.
Däremot är det nog mycket vanligare än vad du tror att man trampar/påbörjar piaff på LA-hästen, i alla fall de skickligare ryttarna som egentligen siktar på typ St George eller högre. Man brukar säga att det tar minst 5 år att utbilda hästen till svår klass och ytterligare 3-5 år innan hästen är stark nog att utföra det bra (och detta gäller proffsen!!). Det gör att man måste börja "styrketräna" hästen tidigt! Jämför med att många LB-hästar tränas i skolor, fast det inte alls ingår i tävlingsmomentet.

Hästens grundgångarter har naturligtvis stor betydelse i sammanhanget, har hästen ett bra travregister har den ju lättare för längningen än en mera ordinär häst. Det finns hästar i LC som har fantastisk mellan/ökad trav och sedan allt ned till "ingenting". Vill man nå bra resultat på tävling måste man ha en häst med hyfsat register, annars kommer man inte längre än till LB-nivå på tävling, även om hästen hemma på träning kan alla andra "krumelurer".
För mig är då AR (akademisk ridkonst) ett ypperligt alternativ, om jag vill kunna träna min häst till maximal prestation, även om den inte räcker till gångartsmässigt på tävling, eftersom inte ökningen är fullt så viktig inom AR.

En häst med något sämre trav går att träna upp till att länga sig, men det tar mycket lång tid och kräver en skicklig ryttare (och de ryttarna rider oftast inte hästarna med mindre gång...), och därför ser man många dåliga längningar i de lägre tävlingsklasserna.

Förresten, har någon nån ide om hur man får ett högt betyg på "förlängd steglängd" som inte är en mellantrav....???;)

tycker det är lite fel att säga att en häst har x antal ökningar. det beror ju helt på hur mkt man ökar, hur hästens balans och styrka är osv.

det är inte skadligt att jobba med registret i traven, det gör hästen elastisk och alert. däremot ska man vara försiktig med att öka till max. min häst älskar det och det känns som vi flyger :love: men han får inte göra det så ofta, och det räcker med en diagonal eller långsida.

sitter man och rider ökad trav till hästens maximala kapacitet dag ut och dag in så är det klart det sliter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 410
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka