Nytt stall!

Sv: Nytt stall!

Angående cirkulation av vatten/vattenkoppar så har vi det i vårt stall och det har inte frusit. Temp ute var nere på -30 i ett par dagar och då gick det bra. Däremot frös toaletten :cool:

Nu var det ju inte så kallt i så många dagar men hur ofta är det det ens i norr?
:)


Och angående spolspilta och isgata innanför dörren, meningen är att du ska spola I spolspiltan ;):p

Tanken är att ha spolspiltan så nära utgången som möjligt, hur du gör med skiljevägg/tröskel/what-ever är inte nämnt men också värt att tänka på :)
 
Sv: Nytt stall!

Ja, Strömsholm kan man inte vara för ofta på...

Jag tror att det blir vanliga slagdörrar, det kommer inte att vara hästar i gången annat än vid in- och uttag... Vi får se vad ekonomin räcker till, men det är en av de saker jag kan "snåla" in på...

Inga fler som har ideér och bra att tänka på saker?

Funkar er spolspilta? Om inte, varför? Hur bred är den? Osv Osv

Slagdörrar är faktiskt dyrare än skjutdörrar om du skall köpa färdig inredning. Inredningen måste vara så mkt kraftigare för att klara slagdörrar än vad den behöver vara med skjutdörrar som inte tynger i en sida. Har i alla fall ännu inte sett en enda av de billigare färdiga inredningarna vara billigare med slagdörrar.

När jag kollade runt så var Pegasusboxen den billigaste inredningen jag hittade, kollad iofs inte alla då de flesta ju inte har priser utsatta (Pegasus har det på sin hemsida) utan kollade bara upp de som såg intressanta ut.
 
Sv: Nytt stall!

Där ser man... Hmm, skjutdörrar brukar vara så skramliga?! Eller är det en gammal sanning?

Vad har ni för erfarenheter? Vilka är tysta när man drar dom och vilka är tysta när dom väl är stängda??
Vilka är billiga OCH bra?
Jag har inte bestämt om jag vill ha galler... Kanske på några av boxfronterna... Mellan blir det nog hela väggar som man kan ta ner så att dom blir lägre så dom som klarar det kan ha direktkontakt...
 
Sv: Nytt stall!

Bara en liten tanke- tror att det finns en lag/rekomendation/lagförslag som säger att hästarna ska kunna ha fysisk kontakt med en boxgranne- alltså inga hela väggar. Jag kan ha fel! Men kanske värt att kolla upp.
 
Sv: Nytt stall!

Hmm, men om hästen blir stressad av grannen kan det väl inte vara bättre med fysisk kontakt.. Fasr lagar och regler ser tyvärr inte alltid till djurens bästa... Jag ska se om jag kan hitta någon sådan info!
 
Sv: Nytt stall!

Hmm, men om hästen blir stressad av grannen kan det väl inte vara bättre med fysisk kontakt.. Fasr lagar och regler ser tyvärr inte alltid till djurens bästa... Jag ska se om jag kan hitta någon sådan info!
Du får inte ha hela mellanväggar vid ny/ombyggnad. Blir en häst stressad av en annan får man använda sig av boxgardiner tillfälligt för just den hästen i så fall. Alternativt ha halva mellanväggen täckt medan resterande del tillåter kontakt mellan hästarna.Det är oerhört få som har problem med att hästarna blir så särskilt stressade av sin boxgranne, och ser man det uppdämda behovet av den sociala kontakten hos hästar som inte haft tillfälle för det på ett tag, inser man snabbt att regeln om social kontakt verkligen inte är grundlös.
 
Senast ändrad:
Sv: Nytt stall!

Okej!
Mina hästar går tillsammans 16h/dag, så det sociala är inget problem!
Det jag tänker är om någon är så lå i rang och inte kan 'komma undan'. Iof är det väl bara att möblera om hästarna om det skulle bli så...
Hur funkar det för andra me låga väggar? Hur höga ska dom vara till d-ponnys? Storhäst? Eller ska man ha galler en bit eller hela vägen?
Jösses, det känns som om jag aldrig har varit i ett stall, men jag har aldrig tänkt så ingående på detaljerna!
Jag vill att hästarna ska kunna stå och umgås på nätterna, men inte om dom inte kan äta och vila i ro...
 
Sv: Nytt stall!

Inga som har erfarenheter av stallinredningar?
Det är verkligen en djungel och jag hoppas för allt i världen att detta är avklarat till globen horseshow där man brukar kunna känna och klämma på flera av märkena!
Varför jag bara gått förbi och tyckt att dom tar plats?! Nu önskar jag att jag hade skaffat mig en liten uppfattning iallfall!
 
Sv: Nytt stall!

Vi har galler eller plank eller metallrör mellan för att dom ska kunna pussas utan bråk. Då kan dom vara osams utan att det händer nåt. Vissa boxar har grind på dörren också när hopprisken är för stor eller bråk med grannen.
Min har stått i stall med mellanvägg utan nåt upp till tak och det var inte roligt för min snälla häst.
 
Sv: Nytt stall!

Hmm, det ser så trevligt och ljust ut utan galler, men det bästa för hästarna är nog galler eller halva delen helvägg och främre delen galler/öppet... Då kan dom som "sköter" sig ha öppet och dom som inte håller sams får galler...

Tack!

Mer tankar??
 
Sv: Nytt stall!

Halva galler och halva heltäckt har vi i vårt ena stall och det är helt klart det jag gillar bäst, har mest ston och de är inte precis sociala när de vill vara i fred så det är den perfekta lösningen vill de snacka så gör de det och vill de vara i fred så vänder de sig helt enkelt och står och sover med huvudet bakom den hela väggen.
Utan galler alls skulle jag inte ens fundera på alldeles för stor risk att det blir bråk eller att man plötsligt en dag har en häst hängande över väggen om det blivit mudder.

Våra nya skjutdörrar är inte alls skramliga har Jaba samma tillverkare som Pegasus men ett snäpp kraftigare och dyrare men hade tur och kom över ett antal som hade blivit lite fula på gallret i galvningen till ett väldigt bra pris. Både Jaba och Pegasus går på rullar i golvet istället för att bara vara instängda bakom ett järn därför är de helt fixerade när de är stängda och kan därför inte skramla som äldre skjutdörrar gjorde iom att järnet inte fixerar dörrarna helt. Dessutom har de ljuddämpande plastskena inuti järnskenan där de hänger så även när man drar dem är de tysta. Det som gjorde att jag fastnade för dessa märken är att både Jaba och Pegasus har skjutgaller i dörrarna som dessutom enkelt genom att lossa tre skruvar helt går att plocka bort så att hela dörren blir utan galler. Tex Cityboxen har en hel kassett med sitt galler och dörren har ingen egen järnkant så den går inte att ta bort och använda dörren utan, då får man beställa helt utan från början. Jag föredrar att ha val möjligheten har man en gång stått med häst som inte vill bli kvar och en box som inte går att stänga igen helt så vet man hur katastrofalt det är.
 
Sv: Nytt stall!

Tack!
Precis sån info som jag vill ha!
Hemsidorna är ju urkassa på info, det står typ samma sak på alla... Och ingen info om detaljer!
Jag har ingen lust å ringa runt och prata med alla, ska hinna jobba oxå...
 
Sv: Nytt stall!

Nu har vi haft möte med arkitekten.
Det kommer bli en kalldel med boxar 8-10 st 10.5 kvm. Boxarna byggs antagligen i plastplank. Öppningsbara galler i fram. Öppet upp i nock.
En isolerad del med skötselplatser och spolspilta. Uppvärmd sadelkammare, WC/dusch och tvätt/tork rum för täcken mm. Uppepå den isolade delen blir det öppen förvaring, typ loft.
"carport" för grovfoderförvaring på kortsidan
Gödsel i LV flak

Vad tror ni?

Är det inte nån som är duktig på Sketch Up som brukar vilja hjälpa till och rita?!
 
Sv: Nytt stall!

Tänk på att det är mkt tuffa regler som gäller numera när man bygger loft behövs rejält dyrt material om jag har förstått det rätt för att de skall godkännas med tanke på brandskydd, därav att man numera nästintill aldrig bygger loft på stallarna längre utan mkt billigare att bygga en separat byggnad för foderförvaring (om man har platsen till det).
 
Sv: Nytt stall!

"Loftet" kommer inte vara för foder, utan enbart som kallförvariong av täcken och annat smått och gott... Den isolerade delen kommer vara brandcell!
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 229
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 171
Senast: Polibek
·
Anläggning Hej alla erfarna stallbyggare! Behöver lite planeringshjälp. Vi ska bygga stall. Just nu är det sommarstängt på företaget som...
Svar
10
· Visningar
2 551
Senast: ptr
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 851
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp