Nytt stall!

Boerperd

Trådstartare
Då mitt stall brann ner för ett par veckor sedan så ska vi nu bygga nytt!
( Inga djur eller människor skadades!)

Jag har svår ångest inför ALLA! beslut som ska fattas...

Själva stalldelen kommer vara kallt och minst åtta st 12 kvm boxar, antagligen max 10 boxar...

Isolerad skötseldel i anslutning till sadelkammaren... Tror jag...

Som sagt, ge mig alla era tips och fantasier! Ritningar, bra att ha, och alla andra tankar är mer än välkomna!
 
Sv: Nytt stall!

tänk på alla smågrejer som kan underlätta i vardagen...
typ:
*om du byter mycket täcken sätt krubban på vänster sida i boxen, för då kommer maggjordarna mot dörren sett och det är lätt att byta täcken efter hästen fått sitt krafftfoder.
*Vattenfrågan? hinkar - slang!
*är det åtta egna hästar eller egna? tänk på att bygga ordentligt med utrymme åt var och en, det ser tråkigt ut och blir stökigt när allas grejer är utspridda...

Finns massa saker! Om du ändå redan bestämt för att ha stallet i två delar (varm o kall) så se till att hålla kalla boxdelen så "prylfri" som möjligt= mindre skaderisk.
 
Sv: Nytt stall!

Jag har två egna och resten är inackorderade!
Innan hade jag en gigantisk lada med hur mycket plas som helst... Nu kommer det nog bli mindre, men smartare. Hoppas jag!

Hur stor sadelkammare tror ni? Hur planerar man den smart?
Erfarenheter av boxfronter? Bra och dåliga. Jag har hoppats på att dom flesta kan vara utan galler emellan, kanske galler ut mot gången.
FyFan, vad jobbigt det här är... Allt man ska tänka på är ju överväldigande!!!
 
Sv: Nytt stall!

Om du ska ha kallstall skulle jag smälla upp 10 uteboxar där de står mot varandra (alltså typ 5 mot 5) och i ena änden ha den isolerade skötselavdelningen. Och i mitten över själva "stallgången" skulle jag ha högt tak med olika uppbindningsplatser längs gången.

Spolspilta, uppvärmd sadelkammare, foderutrymme, bred stallgång så man får plats med vagnar. Någon form av tvättstuga där man kan tvätta å även hänga blöta grejer.
 
Sv: Nytt stall!

Jag har två egna och resten är inackorderade!
Innan hade jag en gigantisk lada med hur mycket plas som helst... Nu kommer det nog bli mindre, men smartare. Hoppas jag!

Hur stor sadelkammare tror ni? Hur planerar man den smart?
Erfarenheter av boxfronter? Bra och dåliga. Jag har hoppats på att dom flesta kan vara utan galler emellan, kanske galler ut mot gången.
FyFan, vad jobbigt det här är... Allt man ska tänka på är ju överväldigande!!!
och jag påminner om förprövningsplikten och att du behöver söka ett nytt §16-tillstånd som gäller för det nya stallet.
 
Sv: Nytt stall!

Öppet upp till nock blir det nog i boxdelen. Klurar på ljusinsläpp i nock, man kan kanske spara in på el till belysning så?!
Skötseldel med spolspilta, sadelkammare, tvättrum/toa blir med innertak med förvaringsmöjlighet ovanför.
 
Sv: Nytt stall!

Hur breda ska skötserplatserna vara? Kan man ha dom lite smalare och ha en bredare för hovslaare och vetrinär?
Ska man satsa på en smalare avdelare mellan eller helväggar?
 
Sv: Nytt stall!

Tack!
Men jag antar att jag måste vänta tills ritningarna är klara..
jo, det är klart. Men många missar att förpröva och det blir en sån onödig kostnad om man måste efterpröva. Leta efter växthusnock (ventilerad nock kan man också kalla det). Numera vanligt i kostall. Då får du dagsljus och ett bra ventilationssystem på samma gång :) Här är exempel på det: http://www.uba.se/
 
Sv: Nytt stall!

Det är toppen med alla bra och ha i huvudet grejjer... Mitt huvud är rätt litet och man får inte plats med allt... Knappt en hälften ;-)

Nån som vet praktiska stall i norra stockholn som man kan åka på studiebesök hos?
Skulle vilja åka runt med tumstoch och testaoch mäta i verkligheten!
 
Sv: Nytt stall!

Jag tror att du ska åka till Strömsholm och kolla på Kungsgårdsstallet! Det har två kallstallsdelar där varje box har en boxdörr mot inre stallgången, där enbart människor vistas. Denna gång används för fodring, mockning och täckesbyten. Sen har var box en egen, tvådelad ytterdörr där hästarna går ut och in. De yttre boxdörrarna har övre delen öppen dagtid, som engelska boxar. Stallet har också öppen ventilation i nock. I stallet finns ett litet isolerat rum för kraftfoder och ett torkrum för utetäcken, en mindre lada som rymmer grovfoder, strö och silo avslutar stallbyggnadens kortände. All skötsel (förutom täckesbyten vid in/utsläpp) sker i ett uppvärmt centrumhus där spolspilta, uppbindningsplatser, sadelkammare och tvättstuga finns.

Det är ju större än vad du behöver, men ändå med de funktioner du efterfrågar så jag tror att det kan vara värt ett besök för inspiration. Det där med öppen ventilation i nocken ger verkligen jättebra luft i stallet, MEN det som har missats på Strömsholm är möjligheten till att stänga den. Det är inte ofta det behövs men när det snöstormade fick vissa hästar ha utetäcken inne för det snöade in :D På både Flyinge och Strömsholm har de byggt boxfronter av det där materialet som jag inte minns vad det heter men det är återvunnen plast som ser ut som (grå) plankor. Enormt lättskött och vad jag förstår i princip underhållsfritt! :) En annan sak som jag skulle välja utan att tveka är skjutdörrar till boxarna. Det minskar så mycket i form av risk för skador, trängning och fastnande vid passering. Vattenkoppar eller slang med ventil fordraget i var box för att minska släpande på både hink och slang. :)
 
Sv: Nytt stall!

Ja, Strömsholm kan man inte vara för ofta på...

Jag tror att det blir vanliga slagdörrar, det kommer inte att vara hästar i gången annat än vid in- och uttag... Vi får se vad ekonomin räcker till, men det är en av de saker jag kan "snåla" in på...

Inga fler som har ideér och bra att tänka på saker?

Funkar er spolspilta? Om inte, varför? Hur bred är den? Osv Osv
 
Sv: Nytt stall!

ett stall jag stått i har lägre golv i boxarna än i gången - då drar hästarna ut mindre strö i stallgången och då blir det mindre att sopa.

Vattnet har de cirkulerande i ledningar med en kort slang som går till varje box - supersmart då hästarna får dricka i hinkar som är lätta att ta ur och göra rent samtidigt som det går fort och smidigt att fylla på vattnet.
 
Sv: Nytt stall!

Om du ska ha spolspilta så lägg den direkt innanför dörren så behöver du inte lera ner hela stallet "på väg dit" under de leriga perioderna.

Vi har vår spolspilta längst in i stallet mot sadelkammaren. Hela stallgången ser för jävlig ut varje dag under höst och vår.
I förra stallet hade vi spolspiltan direkt innanför och spolade av benen direkt när vi tog in dom från hagen. Det märktes även på stallgången som alltid var lättsopad :)
 
Sv: Nytt stall!

Ska kolla på det där med höjdskillnader.. Flexibilteten minskar dock...
Det där med cirkulerande vatten är smart, frågan är hur bra det funkar när det är minus 30...
 
Sv: Nytt stall!

Jag hade satsat på ett Active Stable. Man behöver ju inte ha hela konceptet fullt ut, utan plocka de bitar man gillar och som passar bra.

Om jag på nåt sätt varit tvungen att bygga ett konventionellt stall så hade jag lagt mycket fokus på att underlätta gödselhantering och fodring. Mao så hade det inte blivit några skottkärror eller blå ikeapåsar i stallet! ;)
 
Sv: Nytt stall!

Är inte risken att man får isgata innanför dörren, om man inte klarar att hålla plusgrader ända ute vid dörren?
Fast nu kom jag på att det är ju inte så ofta man använder spolspiltan när det är riktigt kallt.... :-)
Lera och -15 är inte en vanlig kombination...

Massa mer bra tips tack!
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 229
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 171
Senast: Polibek
·
Anläggning Hej alla erfarna stallbyggare! Behöver lite planeringshjälp. Vi ska bygga stall. Just nu är det sommarstängt på företaget som...
Svar
10
· Visningar
2 551
Senast: ptr
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 851
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp