Nytt stall, gör jag helt fel ?

L

L80

Nu är det såhär att jag köpte min häst i oktober detta året,
har honom i ett stall som är 2 mil hemifrån mig, men det ligget ca 20 minuter från skolan.
Det går bara tre bussar ut om dagen, inga bra förbindelser. När det är lov går det inte en enda buss ut dit.
Så min kära mamma får hämtamig varje dag. & Köra & hämta på helgerna. Bensinräkningen har gått upp minst 800 varje månad :eek:
Har fått stå där gratis i utbyte mot att jag mockar stallägarens box, gör all mat, morgonmaten, kvällsmaten, tar in dom, byter vatten osv.. Men nu ska hon börja ta 600 kr per månad, plus att ensilaget kostar 900/månad..
Sen är det två hästar som försvinner i Februari & då är det bara en liten ponny kvar som min häst inte alls går ihop med.. :(

Men det är ett fint stall, paddock på gården, men underlaget är inte det bästa.. ca 2-3 bra ridvägar. Manege en liten bit ifrån.

Så.. är jag helt taskig som flyttar honom till ett stall som ligger med 10 minuters cykelavstånd hemifrån?
Nackdelarna är att dom inte har någon paddock, stallet är inte lika fräscht & att det ligger jättenära bilvägen :(
Fördel: nära hem :D, roliga ridvägar, fler hästar, trevliga människor i stallet osv.

Men känns som om han kommer vara så stressig där.. Han är på tårna nu, & det är ändå mitt ute i bushen! Tänk då breve en stor väg :angel: Men han vänjer sig väl..
Samtidigt så kommer träningsmöjligheterna försämras otroligt.. Ingen paddock & rider man på gärdet kommer han stressa sönder. Är tittig bara när man rider i paddocken :crazy:
Men jag kommer kunna vara där mera iaf :) Kan ta mig dit själv osv.

Kommer flytta honom men det känns taskigt på ett sätt.. Att jag får det bekvämare att ta mig dit, men träningsmöjligheterna försvinner till viss del..

Jaja, nu har jag fått skriva av mig lite iaf.
Tack till den som orkade läsa :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nytt stall, gör jag helt fel ?

De bästa ska ju häsen ha så klart, är du inte helr nöjd med de andra du hittat, leta tills du hittar "rätt". Annars kan du hamna i den sits om du byter att ingen av er trivs och ni tvingas byta igen.

Tycker dock inte att du ska klaga på att du ska behöva betala 600kr + 900 i mat... Det blir ju billigt.. Så vidare du inte ska göra allt stallägarens sysslor som innan..

Men som sagt byt inte sall förän du hittar rätt

Klart han ska ha det bästa!
Nej hon vill fortfarande att jag ska göra hennes grejer & en annan hästs, trots att hon ska ha 600.. Visst det är inte dyrt, men lite mkt för så mycket jobb som ändå tar rätt lång tid.. & det är alldeles för långt dit..
nya stallet tar 1100:- / månaden. Då ingår hö & havre. Plus stalljour en dag i veckan då man mockar alla boxarna.

Finns inte många bra stall att välja mellan häromkring :crazy:

Jag skulle ha flyttat. Dels sparar du tid (o din mamma) plus att det blir billigare om man räkna med bensinen. Samt att du kan ta dig till stallet själv. Trevligt sällskap låter ju oxå bra.
Det är inte säkert att din häst blir mera taggad av att flytta.
Min blev tvärt om. Från landet där han tvärvände ibland för brevlådor och soptunnor till stencool inne i byn med cyklande barn, hundar osv. Snopet men skönt :D. Om ni är flera som vill ha en paddock så hör om ni inte kan få hägna in en del av ett fält el nåt.
Det är ju alltid något.

Lycka till!

/J.

900kr för hösilage åt en häst?:eek:, det är vad jag betalar åt 6 hästar på fri tillgång, tycker det var väldigt dyrt.

Skulle aldrig betala 600kr för en box o sen även göra stallägarens sysslor

Jag skulle förmodligen också ha flyttat. Du sparar pengar och tid och visst dina träningsmöjligheter försvinner kanske till viss del men när din mamma slipper att köra två ggr/dag till stallet så kanske hon ist kan skjutsa dig till ett ridhus ett par ggr i veckan? Resten kanske du kan träna utomhus + kanske ett dressyrpass på ngn mkt liten åker.

Vi har våra hästar intill en ganska stor väg och här är i övrigt hur lugnt som helst. T.o.m. min ex. tävlingsponny som var trafikrädd trivdes bra att gå i den hagen. Dom vänjer sig. Bra ridvägar är ju ett måste iaf för mig för ev kondisträning och skritturer osv. Vi har iofs paddock hemma och 5 min skritt till ridhus men om vi inte hade haft hästarna hemma hade mamma säkert kört till ridhus om det inte funnits ngt.

Lycka till!

Jag tycker att det verkar som om stallägaren i ditt nuvarande stall utnyttjar dig en smula. Du skriver att det finns 2-3 bra ridvägar där du är nu och en paddock, men den hade inte så bra underlag? Jag tycker att stallet som du funderar på att flytta till verkar mycket bättre faktiskt, även om det inte finns någon paddock där. Där fanns mycket mer ridvägar? Där fanns massor av ridkompisar? Du kan ta dig själv till stallet och din mamma sparar in pengar på bensin? Du slipper ta hand om någon annans häst och du slipper även att betala överpris på hösilage? :angel: FLYTTA! Det hade jag gjort.. ;)

KL

Säger detsamma flytta, plus att hästen nog vänjer sig vid vägen. Våra står mellan E4 och järnvägen. Ingen bryr sig.

TACK så mycket för alla svaren. nu känner jag mig inte lika hemsk längre :D

Ja, ellerhur! Visst är det väldigt mycket med 900 kr för ensilaget.. Men han har fri tillgång så det är väl där det ligger..

Har pratat med hon som äger det nya stallet nu & hon sa att hon kände en tjej ca 20 minuter från stallet, hon har paddock, så hon skulle fjäska för henne lite :smirk:
Jag har haft andra hästar i det stallet förr också.. Men nu kändes det lite halvbra eftersom han är lite mer stressad än dom andra.. Men ja, han vänjer sig väl :)

Men kanske vänjer ni er?
Paddock kanske är bra att ha men kanske mamma kan skjutsa iväg ibland istället?
Jag skulle nog tänkt som så att jag fått mer tid... och det kanske gynnar pålle jättepositivt.
Självklart känner han också ifall DU trivs bättre.

svårt o svara på, men det lönar sig o ha träningsmöjligheter på plats i stallet. Bensinräkningarna med transport inkl manegehyror varje månad kan stiga långt upp o pris per månad.

Jag håller med de andra, och om din häst inte trivs tillsammans med den lilla ponnyn? Jag tror att hästen mår sämre av dåligt sällskap än av bilvägen, som man säkert blir van med.

Ja han vänjer sig säkert. Så kommer jag ju kunna vara där mera & ha mera tid. & Vi skulle ju kanske få rida i en paddock en liten bit ifrån :) Blir nog bra ändå..

Så nu är det klart, ska flytta runt den 14e januari. :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 635
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Jag står just nu och funderar på om jag ska flytta min ponny. Han står idag i ett stall där vi båda trivs, han har bra hästkompisar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 916
Senast: DeDen
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 553
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV