Nytt problem... Kloklippning

snurran

Trådstartare
Jag fick ta över en hund som hade vissa beteende problem. Har arbetat ett tag och hunden har varvat ner och gjort enorma framsteg.

Men klorna.... Jag får :devil: inte klippa klorna...
Ska idag boka tid hos vet så han kan få lugnande och klorna klippa, för de är i behov av det.

Men sen då? Hur i :devil: ska jag gå till väga sen då? Har haft hundar som varit rädd att det ska göra ont, men de har med lugn och varsam behandling genom proceduren gått med på klippningen.
men inte denna.
Är mer än att han är rädd för smärtan. Han får ångest!! Skriker, snurrar, hugger, fräser och försöker fly. Sen tar det tio evigheter att få han att lugna sig.
Lyckades ta tre klor igår, vilket är rekord, innan han blev helt panikslagen.

Kändes som att ha med en uppretad kobra att göra :eek:
Och av vad jag tidigare hört så har klippningen genomförts under tvång och fasthållning... Är egentligen inte förvånad att han snurrar och har sig efter det.

Tassarna går att hålla, likaså nypa och dra lätt i klorna... Men då tången kommer fram... ja då är det som kört :(

Tips önskas!

Sv: Nytt problem... Kloklippning

Jag brukar klippa klorna på mina svärpärons bichon..håller man fast skriker hunden något fruktansvärt.Jag brukar göra så att jag har kliklipparen på mig under hela dagen..ibland går jag förbi, lyfter upp tassen och klipper en klo och går därifrån..så får man hålla på så under en eller två dagar. Har du provat att mata med korv eller något medan du klipper..att någon står och matar?
Kom ihåg att det är nödlösningar att ha i början..senare måste ju hunden lära sig. Gör saker utan att klippa klorna. Sitt med hunden i knät (om den är liten) och håll bara klosaxen..men klipp inte!
Allteftersom han blir trygg så låtsasklipp klorna...när han ignorerar det så ta en klo...sit lugnt och vänta...och släpp sedan.När han strunatr i det...ta två klor..ja du fattar grejjen. Kan ta ett tag men det är nog värt det.

När jag skaffade hem min hane var han i det tillståndet att "rör mina fötter så biter jag dig", vilket var ganska enerverande då jag vägrar gå till veterinären för att göra något jag ska kunna göra själv.

Löste det med nagelfil, godis och en sjuhelvetes massa träning. Började med att han fick lära sig sitta stilla när jag tog i hans fötter, jag drog över klorna med nagelfilen, han fick massor av beröm och en godis för varje klo jag fick fila på. Sedan började jag använda klotången, och körde på samma sätt, en klo = en godis. I början tog vi en klo om dagen. Ökade på så att han idag kan få alla klor klippta på en gång, utan godis under tiden, han får en bit efteråt för att inte tappa sugen helt. Idag kan han klippa klorna liggande, sittande och stående, ute, inne, med distraktion eller utan. Jag har kört stenhårt på att han ska koncentrera sig på vad vi gör och inte fjanta runt eller vilja dra ifrån mig för att slippa.

Helt ot, men vi har faktiskt klippt klorna ute i parken, på en bänk, med massor av folk och hundar runt om oss:laugh:

en klo = en godis.

Använder mig också av målbildsträning. En klo=en leverpastejsbit. Min tjej stirrar efter godiset hela tiden när det ska klippas klor. Men man måste vara snabb med godisbiten. Ungefär som med en klicker - berömmet (godiset) ska komma direkt när det går bra.

Detta problemet hade min bror med hans rottis tidigare men jag klickade bort det. Först klickade jag in honom, sen pillade jag lite på klorna med mina händer, låg han då still klickade jag och han fick godis. efter ett tag tog jag fram tången och bara la på tassen, låg han då still så klickade jag + godis. Efter ett tag kunde jag knacka lite på klon med tången utan att har rörde sig och till sist så kunde jag även klicka. Jag klippte bara yttersta toppen i början. Jag hade favoritgodiset som jag la synligt en bit framför honom och efter varje klick tog jag en bit från högen och gav honom. Jag tror faktiskt att han tyckte det var riktigt roligt. Det viktiga är att gå långsamt fram och sluta när det går som bäst.

Lycka till!

Jag själv kör den "hemska" metoden att hålla fast och fräsa ifrån om hunden beter sig odrägligt. Jag tror att denna metod kräver en viss fingertopskänsla. Alla hundar jag fått klippa klor på (som varit allt ifrån livrädda till vansinnga) har fungerat på detta. Bara man gör det lugnt och sansat.

Är det en mindre hund sätter jag mig på golvet, med särade ben. Lägger hunden på rygg med rumpan mot mig. På så sätt har jag relativt stor kontroll på utbrott. Börjar med att ta ett stadigt tag om en tass, krafsar på klon ordentligt för att se reaktionen. Så att man inte klipper först och hunden får ett rejält utfall vilket resulterad i blodbad ;)

Sedan berömmer jag inte med röst, utan när hunden visar minsta antydan till att slappna av så släpper jag efter. Blir den bråkig kan jag ta tag i bogen hårt och säga att sådär beter man sig minsann inte.

Jag tror det viktigaste är att aldrig aldrig släppa hunden när den är varvad. Efter att jag klippt alla klor får hunden ligga kvar och bli klappad tills jag känner att denna är lugn och inte flyr i panik. Släpper då hunden sen är det inget mer med det.

Sådär kör jag på mina egna men inte på andras hundar. Deras eventuella bett betackar jag mig, sen är det ju frågan om ägaren är villig att göra likadant. Enligt min erfarenhet vill dom flesta köra mjukmetoder..så då får det bli så. Folk tål inte att se att deras älsklingar får "en åthutning".

Sådär kör jag på mina egna men inte på andras hundar. Deras eventuella bett betackar jag mig, sen är det ju frågan om ägaren är villig att göra likadant. Enligt min erfarenhet vill dom flesta köra mjukmetoder..så då får det bli så. Folk tål inte att se att deras älsklingar får "en åthutning".

Var inte längesedan jag hjälpte en tjej med en ynge malletik. Jag sa till henne redan innan hon ville ha hjälp att jag inte kör med några elaka metoder, men hårda och bestämda. Vilket hon tyckte var helt ok. Så först visade jag för matten som såg lite rädd ut hur jag gjorde, hunden försökte bita ifrån 2 gånger men sedan var det inget mer. Sedan tog ägaren sin hund och hon sa ifrån med rösten en gång, sedan var det inget mer. Så vitt jag vet fungerar kloklippningen fortfarande för henne.

Om min lilla börjar testa så gör jag lika dant för hon vet vad som gäller men det är inte lika enkelt på rottisen som väger över 60 kg ;)

Var inte längesedan jag hjälpte en tjej med en ynge malletik. Jag sa till henne redan innan hon ville ha hjälp att jag inte kör med några elaka metoder, men hårda och bestämda. Vilket hon tyckte var helt ok. Så först visade jag för matten som såg lite rädd ut hur jag gjorde, hunden försökte bita ifrån 2 gånger men sedan var det inget mer. Sedan tog ägaren sin hund och hon sa ifrån med rösten en gång, sedan var det inget mer. Så vitt jag vet fungerar kloklippningen fortfarande för henne.

Här är det tvärtom. Jag ser hur ägarna nästan blir gråtfärdiga när jag blir sur-och då har jag helt enkelt inte hjärta att ställa hårt mot hårt när den andra metoden också funkar. Hade jag dock fårr välja själv tar jag den snabba och smidiga vägen-dvs den lite "hårdare".

Här är det tvärtom. Jag ser hur ägarna nästan blir gråtfärdiga när jag blir sur-och då har jag helt enkelt inte hjärta att ställa hårt mot hårt när den andra metoden också funkar. Hade jag dock fårr välja själv tar jag den snabba och smidiga vägen-dvs den lite "hårdare".

Det beror såklart helt på vilka ägare man stöter på. Jag har dock kört "hård-metoden" på alla möjliga typer. Pluttinuttande flickor, bebispluttande pensionärer, hysteriska tonåringar och fan vet allt. Jag tror det gäller bara att man inte visar "NU BLIR JAG ARG HUNDJÄVEL LIGG STILL!!". Jag ser och känner mig för det mesta coollugn, kan lugnt och stilla förklara för ägaren hur jag gör och varför. Hojer inte heller rösten till hunden, vilket kanske gör att gullande Agda tycker att metoden är helt ok. Även om jag maskerar in det lite :angel:

Så gör jag också, jag har så pass lång stubin att jag sällan hetsar upp mig. Men å andra sidan har jag mest klippt klorna på hundar vars ägare är totala nybörjare på hund och dessutom frågat "vilken metod kommer ni själva köra med när jag inte klipper? "Dom flesta väljer mjukisen..så då får det bli så. Bara resultatet slutar med att hunden slutsligen sitter still när man klipper-och att det blir klippt!

Det värsta jag har sett var ett par klor som var tre centimeter långa..på en hund vars mankhöjd låg på ca 30 :crazy:

Det värsta jag har sett var ett par klor som var tre centimeter långa..på en hund vars mankhöjd låg på ca 30 :crazy:

Låter som klorna på min dvärgpudel. :crazy: Förra ägaren tyckte själv att det var ok att klippa klorna, fast ingen favorit för någon av dem. :angel: H*n såg nog inte hur långa klorna egentligen var pga all den långa pälsen på tassarna, eller så var det ren och skär förnekelse. Vovven är i alla fall ovan vid kloklippning och har alldeles för långa klor. De är kortare nu, efter drygt 1½ månad hos hemska jag som klipper och filar trots protesterna, men det är en bit kvar innan de ser ut som jag vill ha dem. Är väldigt förtjust i att fila! Man kommer närmare pulpan och man slipper tjuvnyp i klon, när tången klämmer åt.

Jag promenerar dessutom på asfalt varje dag, hyfsat långa morgon/fm-promenader som hjälper till med förslitningen. Hos förra ägaren sprang hon bara på gräsmattan och i skogen, dvs väldigt lite slitage på klorna.

Vovven är öht ovan vid vanlig, hederlig utställningspudelomvårdnad (tex raka tassar och nos, ha tottar i öronpälsen), men hon är så duktig och tillmötesgående och lättlärd. :love:

Bra att du låter en vet klippa om hunden tycker att det är obehagligt... då behöver inte du vara den som kommer med läskigheter. Sen kan du jobba in en metod som passar er.

Som många har skrivit skulle jag verkligen jobbar med att göra kloklippningen till en positiv sak isf en jobbig... Fram med favoritgodiset och belöna när hunden inte reagerar/låter dig ta i klorna osv. Gå långsamt fram och arbeta upp förtroendet. Fundera på i vilken ställning hunden verkar mest bekväm att bli klippt. Vissa har hunden stående och klipper som man kratsar hovar på en häst. Vissa har hunden liggande på golvet, andra i knät. Jobba i korta stunder... hellre en gång per dag och du får klippa en klo på 10 min och sen ta nästa dagen efter än att kämpa med alla klor i en timme.

Min dvärgschnauzer ligger oftast på rygg på trimbordet när det är kloklippning, men ibland märker jag att han vill stå och det går bra om han står still, gör han inte det så får han lägga sig. Men det har ju vi tränat sen han var 8 v så han vet vad som gäller... Dessutom börjar det alltid med mycket kel och gos och avslutas med godis och mer kel.

Du kanske ska prova med en guiljotin (stavning?) isf en tång. Det använder jag och det funkar bra. Jag tycker att tången klämmer klon och vissa hundar är känsliga för det (även om det inte gör jätteont så känns det när tången klämmer av klon). En guiljotin är mer som en osthyvel... man kan ta mycket men även tunna skivor och det känns inte på hunden. Sen filar jag alltid kanterna så att klorna inte är vassa...

Lycka till!

Ni som använder fotfil, är det metallfil då eller?
Har inte testat, men det låter lite smart!

Angpende kloklippning är det viktigt att se till att ha en vass klotång, så klon inte kläms ihop innan tången börjar klippa. Jag brukar föredra att klippa mindre bitar åt gången, ffa på känsliga hundar som tycker det är lite obehagligt, det verkar inte kännas lika mycket. Jämför själv med att knipsa en lång nagel mot att ta den i mindre bitar.

Jag kör med en grön plastfil med ett svart sandpapper på, eller ja, ser det ut som :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hur skulle ni tolka denna hunds beteende? Hund som är näst intill omöjlig att klippa klor på hemma. Ägaren tar hunden till hundtrim...
Svar
8
· Visningar
1 329
Hundhälsa Jag åkte iväg och hälsade på min syster i 8 dagar och kom hem idag. Min mamma tog hand om min hund så länge, och det hade inte varit...
Svar
5
· Visningar
776
Hundhälsa Hej! Vår nya hund är väldigt rädd för att klippa klorna, och därför behöver jag nu hjälp. Jag har nu, sedan jul, försökt vänja henne...
2
Svar
36
· Visningar
3 340
Senast: H_lena
·
Hundhälsa Jag har sökt lite i gammla trådar om kloklippning men hitta inte riktigt vad jag sökte. Jag har problem med att klippa klorna på min...
Svar
13
· Visningar
2 633
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈